فیلوجامعه‌شناسی

ریز نتایج آزمون پایان دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی پیش‌نیاز دکترای تخصصی پردیس کیش | نیم‌سال ۱-۰۲-۱۴۰۱

فرستادن به ایمیل چاپ

|ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



شماره دانشجویی:                                     ░    ۲۵۰۶۰۰۰۰۶
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    10.50
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    0.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    2
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    14


شماره دانشجویی:                                     ░    ۲۵۰۶۰۰۰۱۳
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    12.50
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    0.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░     2
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1.5
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    16.5


شماره دانشجویی:                                     ░    ۲۵۰۶۰۰۰۰۸
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.25
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    0.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░   2
مشارکت فوق العاده:                                  ░    2
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    2
▒▓ نمره نهایی:                                  ░   14

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 03 اسفند 1401 ساعت 18:02

ریز نتایج آزمون پایان دوره چهارچوب‌نظری‌بررسی‌مسائل‌اجتماعی کارشناسی‌ارشد| نیم‌سال ۱-۰۲-۱۴۰۱

فرستادن به ایمیل چاپ

|ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۲۰۰۰۶۷
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    2.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    2
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۲۰۰۰۹۵
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    16.75
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.75
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    2
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20



شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۲۰۰۰۶۲
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    10.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1.5
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    12.5

 

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 23 بهمن 1401 ساعت 01:45

مفهوم اجتماعی «شهید» (Martyr|Mártir|शहीद)

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    از ۴۰۰۰ سال پیش، که مفهوم «شهید»، به برکت ادیان ابراهیمی در فرهنگ جهان، جانمایی شد، افق تازه‌ای از «حیات» در فکر انسانی گشوده شده است.

▬    در تمام این زمان طولانی، شهیدان، از ابراهیم و اسماعیل خلیل و یحیی و مسیح و حسین‌ابن‌علی علیهم‌السلام، تا همین زمانه اخیر، سردار «شهید» قاسم سلیمانی، نفوذ اجتماعی و تاریخی شگرفی داشته‌اند، و این پرسش در ذهن‌ها بوده است که چرا شهیدان چنین نفوذ اجتماعی و تاریخی عظیمی دارند؟ پاسخ‌های متعددی در سطوح متفاوت می‌توان به این پرسش داد...

▬    ولی یک پاسخ این است که...
▬    شهید، «حیات» خویش را در افق «لازمان» تعریف می‌کند؛
▬    او باور ندارد که مرگ، «پایان» است؛
▬    برای او، مرگ، «آغاز» یک افق شگرف و عظیم است؛
▬    و او «تصمیم» گرفته است که از «هم‌اکنون»، خویش را در آن افق شگرف و عظیم تعریف کند.
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 دی 1401 ساعت 16:14

«صدای ملت»

فرستادن به ایمیل چاپ

گفتگوی KHAMENEI.IR با دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان با اشاره به مصادیقی همچون راهپیمایی ۱۳ آبان و تشییع شهید سلیمانی فرمودند: «می‌گوید صدای ملّت را بشنوید! صدای رعدآسای ملّت در سیزدهمِ آبانِ امسال بلند شد؛ شنیدید؟ شما صدای ملّت را بشنوید. مگر از تشییع‌جنازه‌ی شهید سلیمانی چقدر گذشته؟ آن جمعیت عظیم صدای ملّت ایران بود، آن تشییع‌جنازه‌ی ده‌میلیونی یا شاید به یک معنا بیش از ده‌میلیونی صدای ملّت ایران بود. امروز تشییع‌جنازه‌ی شهدا صدای ملّت ایران است... صدای ملّت این است؛ شما چرا صدای ملّت را نمی‌شنوید؟» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵

▬    رسانه KHAMENEI.IR به منظور تحلیل نظری و جامعه‌شناسانه این موضوع به گفتگو با دکتر حامد حاجی‌حیدری، استادیار و عضو هیأت علمی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران پرداخته است.


▀█▄  آنان که تأکید دارند صدای ملت را بشنوید در حالی که خودشان از شنیدن صدا و حرکت بخش قابل‌توجهی از جامعه دور هستند، چه ویژگی دارند و از چه مشرب فکری متأثر هستند؟
▬    سنجش افکار درست و دقیق و علمی، معمولاً روند پرهزینه، زمان‌بر و پرزحمتی است. این سه قید، یعنی «پرهزینه» و «زمان‌بر» و «پرزحمت»، هر یک، جمعی از تحلیل‌گران اجتماعی را از گردونه اظهار نظر دقیق در مورد جامعه و فرهنگ خارج می‌کنند؛
▬    «پرهزینه» بودن تحقیقات اجتماعی و بویژه آن دسته از پژوهش‌های کمی مبتنی بر پیمایش که خصوصاً برای تعیین گستره پدیده‌ها در جامعه مناسب هستند، موجب می‌شود که معمولاً در سرتاسر جهان، این تحقیقات در اختیار و توان نهادهای دولتی یا شرکت‌های بسیار بزرگ قرار گیرد؛ حالا که «کلان‌داده‌ها»، ارزیابی‌های بسیار دقیق‌تری در مورد جوامع تا حد امکان «کنترل جامعه» ارائه می‌کنند، طوری که در شمار اسناد طبقه‌بندی شده کشورها قرار می‌گیرند، دسترسی عمومی و حتی تخصصی به این داده‌ها بعیدتر و ناممکن‌تر به نظر می‌رسد، و حتی معقول نیست که نظام‌های حکمرانی اجازه تولید و دسترسی و انتشار عمومی این اطلاعات را بدهند، که احیاناً در اختیار دولت‌های متخاصم نیز قرار گیرد.
▬    عامل دوم، یعنی «زمان‌بر» بودن، باعث می‌گردد که در مواردی مانند بحران‌ها، تحلیل‌گران، ضرورت قضاوت سریع و زودتر از موعد را احساس کنند و الزامات سنجش و اندازه‌گیری دقیق را نادیده بگیرند؛
▬    و نهایتاً، «پرزحمت» بودن نیز علتی می‌گردد برای آن که برخی از تحلیل‌گران اصطلاحاً «پشت میز سبز نشین» بشوند و تحلیل‌های نظری عمومی را به سنجش‌های تجربی ترجیح بدهند.
▬    در نتیجه این دشواری‌ها، اخیراً برخی تحلیل‌گران، شبکه‌های اجتماعی را به عنوان الگوهایی برای برآورد افکار عمومی تلقی کرده‌اند. آن‌ها با فرض این که اغلب مردم، عمده زندگی و ارتباطات خود را در متن شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌دارند، سنجش شبکه‌های اجتماعی را با سنجش افکار عمومی هم ارز تلقی می‌کنند. البته، هر چند سنجش درست و روشمند شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب که حدود هشتاد درصد افراد بالغ جامعه هدف را زیر پوشش داشته باشند، می‌تواند برآوردی تقریبی از افکار عمومی به دست بدهد، اما واقع آن است که دعاوی انتلکتول‌ها در مورد نظر «مردم»، اغلب، به مشاهدات شخصی‌شان در گروه‌ها و گعده‌های همقطاران خودشان، آن هم در توییتر، که تنها دو میلیون اکانت ایرانی در آن عضو هستند که فقط ششصد هزار آن فعال (و «شاید» واقعی) هستند، محدود می‌شود.
▬    نهایتاً این که در وقایع اخیر، به نظر، علاوه بر نکات فوق، غرض‌ورزی‌ها و پیش‌داوری‌های نسنجیده معمول روشنفکری و انتلکتولیسم ایرانی در اظهارنظرهای جهت‌دار و بدون استناد در مورد «مردم» و «جامعه» مدخلیت داشت؛ متأسفانه طی سده اخیر، انتلکتولیسم ایرانی هماهنگ با مراکز علایق غربی‌اش در ایران ایفای نقش کرده است، و حتی به قراینی می‌توان گفت که در وقایع اخیر، برخی انتلکتول‌ها و نهادهای انتلکتولی، با شبکه‌سازهای سازمان منافقین ارتباطات مالی داشتند. در اعلام اخیر سازمان منافقین آمد و پیش از این اعلام نیز از نوع و الگوی آشنای شبکه‌سازی‌های خشونت‌بار، آشکار بود، که این سازمان در شبکه کردن سلبریتی‌ها و روشنفکران و پیاده‌نظام درگیری‌ها دخیل بوده است. هر چند که پیش از این، برخی کارشناسان سیاسی هشدار می‌دادند، ولی الآن روشن شده است که سیاه‌نمایی‌های مبالغه‌آمیز اخیر در مورد وضع کشور، که خصوصاً در دو/سه سال اخیر تشدید شده بود به چه کار می‌آمده است...

▀█▄  چرا اتفاقاتی همچون تشییع شهید سلیمانی با آن ابعاد بی‌نظیر یا بسیاری از راهپیمایی‌های پرشور ملی توسط بخشی از جریان روشنفکری یا فعالان سیاسی و اجتماعی نادیده گرفته می‌شود؟
▬    چند ماه پیش از شهادت و تشییع بهت‌آور و عظیم سردار شهید سلیمانی، نظرسنجی مریلند، میزان محبوبیت سردار را، ۸۲ درصد برآورد کرد؛ در جریان تشییع شهید، بی‌گمان، محبوبیت ایشان بسی بیشتر شد. مراسم تشییع، همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و در چنین مقیاسی موجب صعود و عروج محبوبیت بیش از پیش چهره‌ها می‌شود. مردمی که به وقت درگذشت عزیزان، تصویر و اعلامیه را هفت روز و چهل روز پشت شیشه اتومبیل یا مغازه خود نگاه می‌دارند، با گذشت چند سال، هنوز تصویر سردار را بر شیشه اتومبیل یا بر آواتار معرفی خود در شبکه‌های اجتماعی نگاه داشته‌اند و هویت خود را با او یکی کرده‌اند. تصویر سردار در جای جای کشور و در زوایای گوناگون زندگی مردم رؤیت می‌شود، و پررنگ‌ترین تصویری است که در چشم جوانان و نوجوانان امروز خودنمایی می‌کند. از این قرار، می‌توان گفت که سردار سلیمانی، تبدیل به قهرمان و چهره آرمانی نسلی گردید که امروز موسوم به نسل «سلام فرمانده» شده است. سردار سلیمانی، نسل متمایز خود را پدید آورده است؛ نسلی که خود را نسل انتظار ظهور معرفی می‌کند.
▬    برای چندین دهه از تاریخ این کشور، ممکن نیست ابرپدیده سردار سلیمانی از مرکز تحلیل‌های اجتماعی فاصله بگیرد. حال، یک تحلیل‌گر یا حتی یک شخصیت محبوب اجتماعی و سیاسی، ممکن است تصمیم بگیرد، از این پدیده مرکزی فاصله بگیرد، ولی مشابه بازنمودی که از دوگانه میدان/دیپلماسی در صحنه افکار عمومی صورت گرفت، چیزی نمی‌تواند این ابرپدیده محوری را به حاشیه براند، و برعکس، خودش به حاشیه می‌رود. این که چرا انتلکتولیسم ایرانی می‌کوشد از کنار این ابرپدیده، با سکوت یواشکی عبور کند، به دشواری‌های ساختاری روشنفکری در ایران باز می‌گردد...

▀█▄  چرا برخی دانش‌ها همچون علوم اجتماعی، علوم سیاسی و... از تحلیل و تبیین وضع دقیق لایه‌های مردم ایران عاجز است و مدل مناسب تحلیلی به مخاطب ارائه نمی‌دهد؟ چه الگویی و چه ابزار و روشی ما را به درک عمیق و همه جانبه از ظرفیت جامعه ایران رهنمون می‌سازد؟
▬    به گمانم، نمی‌توان گفت که این دانش‌ها، اصولاً و ذاتاً از تحلیل مردم ایران ناتوان هستند؛ بلکه باید دقیق‌تر گفت که سنت روشنفکری ایران که مستمراً موجبات آزردگی مصلحان اجتماعی متعهد به کشور و امت، از امیرکبیر گرفته تا جلال آل احمد را به بار آورده است، به دلیل تعهد ناموجه به ارزش‌های لیبرالیستی یا سوسیالیستی یا به علت شیفتگی و تعهد به دولت‌های غربی، مدام دچار اشتباه و طورش و چولگی در تشخیص می‌شود. این «تعهد ناموجه»، یک عارضه و بیماری مزمن در انتلکتولیسم ایرانی است.
▬    «تعهد ناموجه» انتلکتولیسم ایرانی، البته، قدری به پیچیدگی بالای علوم انسانی اصطلاحاً چندسکویی یا چندپارادایمی، و بی‌دقتی‌های معمول در برخی سکوهای نظری، نسبت به مقوله «تعهد ارزشی» مربوط می‌شود. در برخی رویکردهای غیرانتقادی و غیرتحلیلی، توأمان، هم از «تعهد ارزشی» حذر داده می‌شود و هم نسبت به ارزش‌های انقلاب‌های اروپایی و خصوصاً لیبرالیسم و سوسیالیسم سرسپردگی ساز می‌گردد، و انتلکتولیسم ایرانی طی تاریخ خود نشان داده است که در مقابل ایسم‌های اروپایی وامی‌دهد و ارزش‌های موجه اسلامی و ایرانی را که قرن‌های متمادی ارزش بقا داشته‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند، وامی‌گذارد.
▬    مسیر درست و بقاعده آن است که نظر به آن که علوم انسانی، مانند سایر علوم، به سمت عملیاتی و تجویزی شدن حرکت کرده‌اند، باید قضاوت‌های ارزشی خود را مدلل و روش‌مند کنند و این ضرورتی است که مدت‌هاست در علوم اجتماعی جهان، با عنوان فن اخلاق توسعه، قاعده‌مند شده است. این علوم، باید مانند فنون عملی دیگر مانند پزشکی یا رشته‌های فنی-مهندسی، تعهدات ارزشی خود را به شیوه تحلیلی و انتقادی، به دقت مشخص و مدلل کنند. با شکست‌های لیبرالیسم و سوسیالیسم که از نقطه عطف ۱۹۶۸، مسجل و معلوم شده است، مسیریابی‌های اخلاقی دینی که به معادنگری دیرپای ادیان ابراهیمی متکی است، بهترین پاسخ‌ها را ارائه می‌دهند و می‌توانند نقاط «تعهد موجه» تحلیل‌گر علوم انسانی را معلوم کنند. این نقاط «تعهد موجه»، اگر با تشخیص‌های روشمند واقعیت اجتماعی همراه شود، می‌تواند علوم انسانی و سنت روشنفکری ایران را با ملت همراه کند، چنان که در بسیاری موارد توانسته است.

▀█▄  گزاره‌هایی همچون انقطاع نسلی که به گفته رهبری انقلاب «حرف‌های روشنفکریِ داخل گعده‌های روشنفکرانه است» هم ظاهراً از درک‌های اشتباه از جامعه ایران است. لطفاً این نکته را تبیین بفرمایید.
▬    تمایزها و حتی انقطاع‌های نسلی، واقعیاتی در دنیای سراسر دگرگونی امروز هستند؛ لااقل از دهه ۱۹۷۰ میلادی، در ایالات متحده و در اروپا و ژاپن و کشورهای رو به توسعه، موضوع تمایز و شکاف نسلی، یک مقوله ثابت در تحلیل اجتماعی بوده و هست. از دهه ۱۹۹۰ نیز، با ظهور رسانه‌های بسیار متحول متکی بر شبکه، این دگرگونی و انقلاب نسلی در فواصل بسیار کوتاهی، بسته به ظهور فناوری‌های ارتباطی یکسره نوین، اتفاق می‌افتد.
▬    بااین‌حال، از معجزات انقلاب اسلامی، و مشخصاً شهیدان انقلاب اسلامی، یکی همین است که انقلاب اسلامی، به وسیله شهیدان خود، مستمراً صورت‌های الگویی تازه‌ای پدید می‌آورد که نسل‌هایی که به لحاظ ساختاری و حتی زبانی دگرگون می‌شوند را بر سر تعهد به ارزش پاینده انقلاب اسلامی ثابت‌قدم نگاه می‌دارد. ما با نسل‌های گوناگون و پی در پی شهیدان انقلاب اسلامی مواجه هستیم؛ شهیدان انقلاب، شهیدان جنگ تحمیلی، شهیدان جبهه سازندگی، شهیدان دفاع از حرم، و شهیدان مدافع امنیت. در هر یک از این نسل‌ها از سرداران رشید اسلام، چهره‌های محوری حضور دارند که نقش الگویی برای هم‌نسلی‌های خود ایفا می‌کنند؛ آن‌ها در عین آمیختگی با قواعد زیست نسل خود، مع‌الوصف، به ارزش‌های بنیادین انسانی و اخلاقی پایبند هستند، و در اوج این پایبندی، شایستگی شهادت می‌یابند. بدین ترتیب، شهادت در جریان نسل‌های متوالی انقلاب اسلامی، نخ تسبیحی شده است که نسل‌ها را به هم می‌پیوندند.
▬    در همین وقایع اخیر، شما با پدیده‌ای به نام شهید آرمان علیوردی مواجه هستید که بدواً به دلیل ددمنشی قاتلان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ قاتلانی که همچون اشقیای کربلا و اشقیای منافقین به خشونت خود می‌بالند، تصویر این خشونت خود را منتشر می‌کنند. بله، بدواً شهید به این ترتیب مورد توجه عمومی قرار می‌گیرد و بعد معلوم می‌شود که او طلبه مدرسه بسیار ممتاز مرحوم مجتهدی است که در میان حوزه‌های علمیه تهران و کشور، در رده برترین‌هاست. معلوم می‌شود که او در سن پایین و با این کیفیت درسی، در اردوهای جهادی و در همیاری‌های دوران کوید۱۹ به کمک هم‌وطنان رفته است و در موضوعات اخیر هم بی‌طرف نبوده و کوشیده است تا از کشور در مقابل شبکه‌های منافقین دفاع کند. حالا دیگر «آرمان» یک سمبل و نماد از نسل جدید مدافعان کشور است. او در عین کمال و «آرمان»، شهیدی مظلوم است. انقلاب اسلامی، پی در پی از این دست چهره‌های الگویی و آرمانی در طول نسل‌ها ارائه داده است، و به این ترتیب، خود را به زبان نسل‌های تازه ترجمه کرده است. شاید، یکی از دلالت‌های ضمنی تأکید قرآن کریم، بر زنده بودن شهید همین باشد.
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 12 دی 1401 ساعت 18:27

سه کلیدنکته درباره «اعتبارسنجی سایبرمنابع»

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


░▒▓ کلیدنکته ۱.

▬    این روزها، برخی، سخنان معمول خود را در توییتر می‌نویسند؛ سپس، از آن یک اسکرین‌شات تهیه می‌کنند، و در سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، گویی، تیتر نیم‌صفحه نخست روزنامه‌های حرفه‌ای است که تحریریه تخصصی به اتکاء تجربه و دانش عمیق، آن را می‌سازند؛ باید بدانیم که فقط به این دلیل که یک وب‌سایت یا یک حساب کاربری وجود دارد، محتوای مندرج در آن، واقعی و ارزنده نیست، و اغلب کاربران در درک و پذیرش چنین مطلبی با دشواری مواجه هستند.

▬    «اعتبارسنجی سایبرمنابع» به دانش وسیعی نیاز دارد که در اختیار اغلب کاربران نیست. به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری معمول انسانی، اغلب افراد، آنچه در درون ملموس می‌یابند را بیش از آنچه با استدلال و عمیقاً واقعی قلمداد شود، باور می‌کنند.
▬    این روزها، نه فقط تصویر می‌تواند فوتوشاپی و دستکاری‌شده باشد، نه تنها صوت ممکن است به کمک منحنی‌های اودیشن بازسازی شود، بلکه حتی ویدیوها نیز می‌توانند جعلی یا حاوی قطعات جعلی باشند. برنامه‌های متداولی مانند افترافکت، به سهولت امکان جعل ویدئوها را فراهم می‌آورند. پس، «اعتبارسنجی سایبرمنابع» بسیار دشوار شده است. ما در «ژرفدروغ»ها حیات می‌گذرانیم.

░▒▓ کلیدنکته ۲.
▬    حال که شبیه‌سازی می‌تواند تا این حد منجر به خطا در ادراک شود، با چیزی به نام «آموزش منفی» مواجهیم. این «آموزش منفی» به همان اندازه که «آموزش مثبت» می‌توانست، تمدن‌زا و پیشرفت‌آفرین باشد، می‌تواند تمدن‌زدا گردد و جوامع آماج و هدف را به قهقرا رهسپار کند.

░▒▓ کلیدنکته ۳.
▬    خبر و هشدار جدید آنکه، رسانه جدید بازی‌های رایانه‌ای که تلفیق بازیگر در خلق حقیقت رایانه‌ای را میسر ساخته است، می‌تواند به نوع تازه‌ای از فریفتگی رسانه‌ای و «آموزش منفی» منجر شود که تا کنون کم‌سابقه بوده است. در همه بازی‌های ویدیویی، روابط علت و معلولی که زمینه‌ساز عمل می‌گردند، می‌توانند به شیوه غیرواقعی اما قابل‌باور تصویر شوند و اساساً جذابیت بازی‌های رایانه‌ای یا جلوه‌های ویژه سینمایی از همین باب است. با این خصلت بازی‌های رایانه‌ای، اغلب، این امکان هست که کاربران نتوانند قواعد واقعی علت و معلولی در دنیای واقعی را به درستی تشخیص دهند؛ آن‌ها ممکن است بعد از یک بازی رایانه‌ای خشونت‌بار به خیابان بیایند و گمان ببرند که به همان ترتیب که در بازی رایانه‌ای به دقت و کیفیت بالا شبیه‌سازی شده است، می‌توانند قواعد دنیای واقعی را پشت سر بگذارند. بدین ترتیب، بازی‌های ویدیویی را می‌توان طوری طراحی کرد که بر دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی گیمرها تأثیر بگذارد، بدون اینکه اجازه تأمل آگاهانه به آن‌ها بدهد.
توأم‌بااقتباس‌های‌آزاد
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در جمعه, 02 دی 1401 ساعت 21:34

چشم‌انداز محتمل اجتماعی برای «هشت سال» آتی؛ ۱۴۰۹

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    مطابق برآورد اندیشکده جان‌هاپکینر، تا هشت سال آتی، ۴۷ درصد مشاغل فعلی، در جریان جایگزینی ماشین‌ها و بویژه ماشین‌های هوشمند نابود خواهند شد.

▬    برخی بر این گمان هستند که مانند هر فناوری دیگر تاریخ، در آغاز ظهور فناوری نوین مشاغلی از دست می‌روند، ولی مشاغل تازه‌ای به مقتضای فناوری تازه جایگزین می‌گردند؛ اما، ...

▬    ... ولی، در مورد فناوری هوشمند، این تفاوت مهم با تمام فناوری‌های تاریخ ملحوظ هست که مهم‌ترین وجه ممیز انسان و فناوری را با خود حمل می‌کند: «هوش» و «تصمیم».
▬    از این قرار، شمار مشاغلی که به مقتضای این فناوری جایگزین خواهند شد، بی‌گمان، ناچیز خواهد بود.

░▒▓
▬    پرسش‌های مهم امروز در مورد آینده، سؤالاتی از این دست خواهند بود:

۱.    کدام مشاغل پاینده خواهند ماند؟
۲.    کدام مشاغل، پیشران ساختار اشتغال آتی خواهند بود؟
۳.    توزیع مشاغل به چه ترتیبی صورت خواهد پذیرفت؟
۴.    توزیع «رفاه» و «درآمد»، در فقدان مشاغل به چه ترتیبی خواهد بود تا بتواند عدالت و کارآیی را توأمان  تضمین کند؟
۵.    مفهوم «فراغت» چه تحولی را خواهد یافت؟
۶.    موضوع «ملال» در نبود شغل و کمبود «پراکسیس فراغتی» چه سرانجامی خواهد یافت؟

░▒▓
▬    فی‌الجمله این که:

۱.    یحتمل، و علی الاصول، کلید مشاغل آینده، دو عامل «خلاقیت» و «هنر» خواهد بود؛ دو عاملی که تابع هوش فازی انسان جوان است، و ماشین‌های امروز نه در حیطه‌های تخصصی با تعریف کارآیی مشخص، بلکه در قلمروهای عمومی و کلی و آزاد، توان رقابت با آن را ندارند.
۲.    یحتمل، و علی الاصول، مدیریت خلاقانه و حکمرانی، کارآفرینی، درمان‌گری، الهیات و هنر و عرفان و فلسفه، مشغله‌های اساسی نسل پیش رو خواهد بود.
۳.۴. یحتمل، و علی الاصول، تمرکز دولت‌ها به عنوان نماینده اراده مردم، از توزیع درآمد به توزیع فراغت جابجا خواهد شد. شرح افزون‌تر در: «دکترین دگرگونی در ساختار اشتغال» (http://www.philosociology.ir/daily-articles/4109-1396-01-13-14-07-28.html)
۵.    چیزی شبیه فراغت/Leisure/خودتحقق‌بخشی در مفهوم ارسطویی آن؛ شرح افزون‌تر در: «زمانه فراغت/خودتحقق‌بخشی» (http://www.philosociology.ir/daily-articles/4269-1397-04-26-07-13-43.html) و «قلب سیاست‌های فعال در جهت توزیع اشتغال و فراغت» (http://www.philosociology.ir/daily-articles/4444-1399-04-29-13-32-13.html)
۶.    عناصر مقوم وضعیت ملالت‌بار برای تحلیل‌گران فرهنگی آشنا هستند: اتاق (شهر/ قفس/ زندان/ حلقه/ گور/ شب)، تنهایی (وحشت/ بلوغ/ اضطراب/ بیهود‎گی/ ساده‎لوحی/ زوال)، پرده (مانع دریچه/ تاریکی/ ماندن/ نشستن/ پنجره بسته/ آستانه)، و کنسرت (وهم/ انگیزه‌های بچگی/ تهور/ و نهایتاً خزیدن). این‌ها مؤلفه‌های یک نهیلیسم اندوه‌بار است، که بیشتر به دلیل نحوه نگرش انسان‌ها به جهان حادث شده است، تا محدودیت‌های واقعی محیطی برای داشتن یک زندگی پر امید. زندگی امروز ما، قویاً از کمبود «دیدگاه معنوی» رنج می‌برد؛ شرح افزون‌تر در: «ملال» (http://www.philosociology.ir/daily-articles/4154-1396-03-19-19-28-19.html) و «مردگی، از شنبه تا پنجشنبه... چه شد که سه‌شیفت کار هم حتی مردم امریکا را نیز از فقر نجات نداد؟» (http://www.philosociology.ir/daily-articles/4523-1400-05-03-13-37-40.html)
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در جمعه, 02 دی 1401 ساعت 21:38

«سوداگری تردید»

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    «اعتماد» یک مفهوم مرکزی در آماج نبردهای شناختی است.

▬    در نبردهای شناختی معطوف به سلب اعتماد، اغلب، از «سوداگران تردید» استفاده می‌شود؛ انکار، مبهم‌سازی، قاب‌بندی مجدد واقعیت، تعریف مجدد الفاظ، برچسب‌گذاری مجدد امور، و تغییر موقعیت و محیط حقیقت، روش‌های «سوداگران تردید» هستند.

▬    «سوداگران تردید» از ارتش ربات‌ها استفاده می‌کنند و تعصبات، ترس‌ها و نیازهای انسانی را زیر آواری از اطلاعات نادرست بی‌شمار پنهان می‌کنند؛  انبارهای کاه اطلاعات نادرست می‌تواند حقیقت را پنهان کند، یا موجب شود تا گرهی کوچک در جریان امور، قیامت کبری به نظر آید. مهمات این نبرد، خطوط داستانی، کلمات، اعداد، تصاویر، اصوات، و آمار است.
▬    اصرار فعلی و معهود ما به امر ظاهری و تجربی و مشهود، یک زمینه مهم است که می‌تواند مردمان را از درک ریشه‌داری که به سهولت با «نمایش حقیقت» فریفته نشود، باز بدارد. در زمانه ژرفدروغ، تقریباً هر امر نمایشی و ظاهری قابل جعل هر چه سریع‌تر است.
توأم‌بااقتباس‌های‌آزاد
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 28 آذر 1401 ساعت 18:25

«اعتماد» در سایبرفضا

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    «اعتماد» یک مقوله انسانی است، ولی وقتی جامعه، به شبکه (و نه «جامعه شبکه‌ای» که دیگر عنوان «جامعه» برازنده چنین ساز و برگی نیست) بدل می‌شود، و سهم مشارکت ماشین‌ها در شبکه بر انسان‌ها فائق می‌آید، فرجام «اعتماد» چه خواهد شد؟ پرسش آن است که ریخت و سر و شکل «اعتماد» در شبکه، به چه نحوی خواهد بود؟

▬    ابتدا، فناوری‌ها، برای پشتیبانی از کاربست آنان توسط انسان‌ها به وجود آمدند؛ افراد اطمینان داشتند که وقتی پول خود را در بانک می‌گذارند، می‌توانند در صورت نیاز آن را پس بگیرند. زمانی، این اعتماد به چالش درآمد؛ بانک‌ها ورشکست شدند و مردم پول خویش از کف دادند؛ ولی «اعتماد» غالب شد و عمده بانک‌ها، از پس آزمون و چالش برآمدند.

▬    حالا، در زمانه ارتباطات چندلایه رایانه‌ای که تنها یک لایه ویژوال آن نزد کاربر مشهود است، این امکان پدید آمده که تله‌های امنیتی در لایه‌های موازی ارتباطی و پراکسی‌ها، پنهان شوند و از اعتمادهای ظاهری برای شکار اطلاعات باطنی بهره ببرند؛ این‌ها فناوری‌های مبتنی بر سرقت هویت هستند.
▬    در زمانی که سرقت هویت رایج است، با مشکل اعتماد روبرو هستیم؛ اعتماد به اینکه هویت ما دزدیده نخواهد شد و اعتماد به این که آیا دیگری همان است که وانمود می‌کند؟
▬    ارتباطات انسانی بر این میزان از انتشار داده، اعتمادسازی نشده‌اند. برای مدت‌های مدید، مراجعه ما به بانک‌ها یا هر جای دیگر نیاز ویژه‌ای به احراز هویت نداشت و اجتماعات محلی هویت ما را با علم به آن که با کوشش معمول قابل جعل نیست، تصدیق می‌کردند. ما اطلاعات خود را از قبیل شماره تلفن و آدرس در اختیار منابع مختلف می‌گذاشتیم، بدون آن که نگران سرایت و گسترش این اطلاعات به سرتاسر جهان باشیم.
▬    ولی حالا، وقتی با کسی سخن می‌گوییم یا وقتی در اتاقی به کاری مشغول هستیم، باید بدانیم که بالقوه و در صورت لزوم، همه می‌توانند صدای ما را بشنوند و حتی تصویر ما را ببینند.
▬    حتی، این تمام ماجرا نیست؛ ما با «ژرفدروغ»ها نیز مواجهیم؛ به این معنا که ممکن است شما چیزی نگویید یا به کاری مبادرت نورزید؛ ولی، طوری صدا و تصویر، اعم از ثابت و متحرک، قابلیت جعل و دست‌کاری یافته است که همگی باید آماده باشیم که صدای ما به منحنی‌های قابل دست‌کاری تجزیه گردد و بر مبنای بیانات دیگری بازسازی شود، یا به همان سهولتی که در مورد فوتوشاپ تصاویر ثابت شاهد بودیم، تصاویر متحرک نیز قابل جعل و بازسازی شوند.
▬    در واکنش، گروهی از MIT در کتابی تحت عنوان ”Trust::Data“، چارچوب جدیدی برای حقیقت و هویت، ابداع کردند که مبتنی بر زنجیره‌های بلوکی است که طی آن اطلاعات میان رایانه‌های مستقر در شبکه توزیع می‌شود، و بدین ترتیب، جعل اطلاعات را دشوار می‌سازند (نه ناممکن). نقطه اتکاء این سیستم جدید اعتماد، توان نامحدود ذخیره‌سازی در رایانه‌های متصل به شبکه است، ولی واقعیت آن است که این توان در عمل، نامحدود نیست، و بسیاری اطلاعات که نیاز به راستی‌آزمایی دارند، حجیم‌تر از آن هستند که بدین ترتیب، به نحو گسترده‌ای کدگذاری شده و به اشتراک گذاشته شوند.
مآخذ:...
توأم‌بااقتباس‌های‌آزاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 27 آذر 1401 ساعت 17:04

طرح مبحث ”اینترنت اشیاء“ در علوم شناختی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    اشیاء شناختی، گره‌ها یا نادهایی در فضای موجود و در حال رشد «اینترنت اشیا» به شمار می‌آیند، که به تفاوت، می‌توانند عملگرهایی نافذتر و مؤثرتر از کنشگران انسانی باشند.

▬    برخی از اشیاء فعلی در «تکنیوم» («زیرساخت تولید+تحلیل اطلاعات») با اشیاء مربوط در اتمسفر تکنیکی گذشته متفاوت شده‌اند؛ چه زمانی یخچال، صرفاً یک یخچال نیست؟ پاسخ این است: «زمانی که یخچال می‌داند محتوایش چیست و به اینترنت متصل است». با این ترتیب، یخچال به یک شیء شناختی تبدیل شده است.

▬    حالا، با انبوهی از اشیاء شناختی مواجهیم که تکنیوم یا زیرساخت فناورانه زیست شبکه‌ای ما را به نحوی غالب و مسلط متأثر ساخته‌اند؛ خدمات ارتباطی مانند تلفن، رادیو، تلویزیون و رایانه؛ خدمات انرژی مانند نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و پالایشگاه‌ها؛ خدمات مراقبت‌های بهداشتی، مانند مطب پزشکان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها؛ خدمات آموزشی، مانند مدارس، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها؛ خدمات شهری مانند آب، فاضلاب و برق؛ خدمات دولتی مانند مدیریت‌های شهری، استانی و ملی؛ خدمات نظامی، مانند خدمات هوایی، زمینی، دریایی و فضایی، از جمله پیکره‌های سایبری آن‌ها؛ وسایل شخصی مانند لوازم‌التحریر، کتاب و رایانه؛ و زیرساخت‌هایی که از تمام آنچه گفته شد پشتیبانی می‌کنند.

░▒▓
▬    اما، با آسیب‌پذیری ابزارهای رایانشی در برابر حملات آشنا هستیم؛ حالا، در صورت اختلال در این ابزارها، دامنه وسیع و غالب و قاطع از زندگی انسان‌ها مختل خواهد شد. تنها تصور کنید که مثلاً خطوط انتقال انرژی یا آب، یا یخچال، و یا تلویزیون منزل شما از کنترل خارج شود. حجم و گستره آشفتگی، از هر آستانه تحملی خارج می‌گردد، در حالی که لزوماً خارج کرده شیء هوشمند از مدار خدمات نیز دشوار یا ناشدنی می‌شود. یک تلویزیون هوشمند و یک کنترل از راه دور فعال، به نوبه خود، یک نقطه مناسب حمله را فراهم می‌کند؛ یا یک تلفن هوشمند در اتاق خواب نیز نقطه حمله دیگری را می‌سازد. چگونه می‌توان هر یک از این ابزارها را از وضعیت «امن» خارج کرد؟ سطح مقاومت سایبری در هنگام نفوذ به این سیستم‌ها چقدر است؟ مقام یا نهاد مسئول دفاع در برابر حملات در تمام این نقاط آسیب‌پذیر کیست و کجاست؟
▬    در حال حاضر، هر یک رمز عبور و سیستم رمزگذاری خاص خود را دارند؛ ولی، هنگامی که ابزارهای هوشمند مختلف به یکدیگر متصل شوند، یک نفوذگر می‌تواند از طریق نفوذ به یکی از این ابزارها، سایرین را نیز تحت کنترل خود درآورد، و این کنترل را تا مدت‌ها به طور نامحسوس حفظ کند و گسترش دهد.
▬    تمام آنچه گفته شد، مربوط به اشیاء شناختی غیر نظامی بود؛ ضرورت رایانشی شدن ابزارهای نظامی، بسی پیش از این ضرورت در اشیاء غیرنظامی احساس شد؛ به هر طریق در آن حیطه نیاز به دقت، بیش از پیش ملحوظ بود. نگرانی در مورد هک شدن سلاح‌های هوشمند، می‌تواند نگرانی‌های بسیار عمیق‌تر و اضطراب‌آورتری باشد.
توأم‌بااقتباس‌های‌آزاد
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 23 آذر 1401 ساعت 17:11

الزامات برتری در ”نبرد شناختی“

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


۱.    تضمین پایداری در تفکر منطقی در شرایط دشوار

۲.    تضمین یادگیری سریع‌تر

۳.    تضمین دسترسی برتر به منابع اطلاعات صحیح
۴.    حفاظت اطلاعات از طریق طبقه‌بندی مؤثر و هوشمند
۵.    تضمین برتری در زیرساخت‌های پردازش، نگهداری، انتشار و حفاظت از داده
۶.    تعیین روشن قلمرو حاکمیتی در میدان داده‌ها
۷.    تأمین و تضمین برتری کوانتومی
۸.    آموزش مادام‌العمر ذهن‌هایی که آماده رویارویی با موارد غیرمنتظره هستند
۹.    ترویج یادگیری انطباقی شخصی‌سازی شده بزرگ‌سالان
۱۰.    دسترسی مطلوب به مرزهای علم و فناوری ارتباطات
۱۱.    برتری در دانش اقناع به عنوان بخشی از دانش جدید راجع به ظرفیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های نظام شناختی انسان
۱۲.    حفاظت توأمان از انسان‌ها، اشیاء، فرآیندها و محیط‌ها برای مقابله با اشکال نوظهور شناخت
۱۳.    و همه موارد فوق که «به خوبی تلفیق و همساز شده‌اند».
توأم‌بااقتباس‌های‌آزاد
مآخذ:...
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 22 آذر 1401 ساعت 21:22

صفحه 4 از 425

a_a_