دکتر حامد حاجیحیدری؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ کلیدنکته ۱.
▬ این روزها، برخی، سخنان معمول خود را در توییتر مینویسند؛ سپس، از آن یک اسکرینشات تهیه میکنند، و در سایر شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، گویی، تیتر نیمصفحه نخست روزنامههای حرفهای است که تحریریه تخصصی به اتکاء تجربه و دانش عمیق، آن را میسازند؛ باید بدانیم که فقط به این دلیل که یک وبسایت یا یک حساب کاربری وجود دارد، محتوای مندرج در آن، واقعی و ارزنده نیست، و اغلب کاربران در درک و پذیرش چنین مطلبی با دشواری مواجه هستند.
▬ «اعتبارسنجی سایبرمنابع» به دانش وسیعی نیاز دارد که در اختیار اغلب کاربران نیست. به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری معمول انسانی، اغلب افراد، آنچه در درون ملموس مییابند را بیش از آنچه با استدلال و عمیقاً واقعی قلمداد شود، باور میکنند.
▬ این روزها، نه فقط تصویر میتواند فوتوشاپی و دستکاریشده باشد، نه تنها صوت ممکن است به کمک منحنیهای اودیشن بازسازی شود، بلکه حتی ویدیوها نیز میتوانند جعلی یا حاوی قطعات جعلی باشند. برنامههای متداولی مانند افترافکت، به سهولت امکان جعل ویدئوها را فراهم میآورند. پس، «اعتبارسنجی سایبرمنابع» بسیار دشوار شده است. ما در «ژرفدروغ»ها حیات میگذرانیم.
░▒▓ کلیدنکته ۲.
▬ حال که شبیهسازی میتواند تا این حد منجر به خطا در ادراک شود، با چیزی به نام «آموزش منفی» مواجهیم. این «آموزش منفی» به همان اندازه که «آموزش مثبت» میتوانست، تمدنزا و پیشرفتآفرین باشد، میتواند تمدنزدا گردد و جوامع آماج و هدف را به قهقرا رهسپار کند.
░▒▓ کلیدنکته ۳.
▬ خبر و هشدار جدید آنکه، رسانه جدید بازیهای رایانهای که تلفیق بازیگر در خلق حقیقت رایانهای را میسر ساخته است، میتواند به نوع تازهای از فریفتگی رسانهای و «آموزش منفی» منجر شود که تا کنون کمسابقه بوده است. در همه بازیهای ویدیویی، روابط علت و معلولی که زمینهساز عمل میگردند، میتوانند به شیوه غیرواقعی اما قابلباور تصویر شوند و اساساً جذابیت بازیهای رایانهای یا جلوههای ویژه سینمایی از همین باب است. با این خصلت بازیهای رایانهای، اغلب، این امکان هست که کاربران نتوانند قواعد واقعی علت و معلولی در دنیای واقعی را به درستی تشخیص دهند؛ آنها ممکن است بعد از یک بازی رایانهای خشونتبار به خیابان بیایند و گمان ببرند که به همان ترتیب که در بازی رایانهای به دقت و کیفیت بالا شبیهسازی شده است، میتوانند قواعد دنیای واقعی را پشت سر بگذارند. بدین ترتیب، بازیهای ویدیویی را میتوان طوری طراحی کرد که بر دیدگاههای اجتماعی و سیاسی گیمرها تأثیر بگذارد، بدون اینکه اجازه تأمل آگاهانه به آنها بدهد.
توأمبااقتباسهایآزاد
مآخذ:...
هو العلیم