فیلوجامعه‌شناسی

نظریه‌های جامعه‌شناسی دو

ریز نتایج آزمون پایان دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی دو کارشناسی | نیم‌سال ۲-۰۰-۱۳۹۹

فرستادن به ایمیل چاپ

| ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”ده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


عدالت فر زهرا    ←    ۲۰
سلطانی میرزائی علی    ←    ۲۰
رستمی زهرا    ←    ۲۰
نجابت محمدحسین    ←    ۲۰
موسوی سیدمحمدحسین    ←    ۱۶.۲۵
فلاح سلطان اباد فاطمه    ←    ۱۵.۲۵
۳۱۰۲۹۷۰۷۲    ←    ۱۴.۵
۳۱۰۲۹۷۰۹۴    ←    ۱۳.۵
۳۱۰۲۹۸۰۵۹    ←    ۱۳
۳۱۰۲۹۸۰۶۹    ←    ۱۲.۷۵
۳۱۰۲۹۷۰۹۳    ←    ۱۲.۲۵
۳۱۰۲۹۷۰۹۲    ←    ۱۱.۲۵
۳۱۰۴۹۶۰۵۲    ←    ۱۰.۷۵
۳۱۰۲۹۷۰۸۶    ←    ۱۰
۳۱۰۲۹۷۱۰۱    ←    ۷
۳۱۰۲۹۶۰۶۰    ←    ۵.۷۵
۳۱۰۴۹۷۰۵۵    ←    ۴.۵
۳۱۰۴۹۸۰۲۲    ←    ۳.۷۵
۳۱۰۴۹۷۰۳۴    ←    ۲.۷۵
۳۱۰۴۹۷۰۵۸    ←    ۲.۷۵
۳۱۰۴۹۷۰۳۲    ←    ۲


░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۸۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░20░
گزارش تحقیق:                                  ░2░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1.5░
گزارشات طول ترم:                                  ░0.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۶۵░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░20░
گزارش تحقیق:                                  ░2░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۶۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░17.75░
گزارش تحقیق:                                  ░2░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۸۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░20░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۷۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░16.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۸۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░15░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░15.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۷۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░14.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░14.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۹۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░13.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░13.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۵۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░11░
گزارش تحقیق:                                  ░2░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░13





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۶۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░11░
گزارش تحقیق:                                  ░1░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░12.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۹۳░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░11.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░12.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۹۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░11░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░11.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۶۰۵۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░10.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░10.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۸۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░8.25░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░10





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۱۰۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░5.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░1░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░7





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۶۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░5.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░5.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۷۰۵۵░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░4.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░4.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۸۰۲۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░3.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░3.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۷۰۳۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░2.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░2.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۷۰۵۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░2.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░2.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۷۰۳۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░2░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░2

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 16 مرداد 1400 ساعت 13:55

بروزرسانی دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی دو، نیمسال ۲-۰۰-۱۳۹۹

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدریادامه مطلب...


دانلود بروزرسانی دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی دو، نیمسال ۲-۰۰-۱۳۹۹:

لینک دانلود

آخرین بروز رسانی در شنبه, 02 اسفند 1399 ساعت 22:31

بروزرسانی‌دورۀنظریه‌های‌جامعه‌شناسی‌دو

فرستادن به ایمیل چاپ


دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دورۀ 2-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی دو، در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های ضروری درک نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی طراحی گردیده است. هدف از مطالعه نظریات جامعه‌شناسی كلاسیك، به دست آوردن سویه‌های اصولی و تعیین‌کننده تفكر اجتماعی است. ریل‌هایی که حرکت‌های امروز در نظریه جامعه‌شناختی در راستا و چهارچوب آنها صورت می‌گیرد.
← در مورد كسانی كه باید در این مرحله مورد مطالعه قرار گیرند، اختلاف نظر وجود دارد. بسیار حایز اهمیت است كه متفكرانی كه در این مرحله برگزیده می‌شوند، سررشته‌های آنچه در ادامه نظریه جامعه‌شناختی تا امروز اتفاق می‌افتد را به دست دانشجویان بسپارند.
← در مورد جایگاه هربرت اسپنسر از بریتانیا، اگوست كنت و امیل دوركیم از فرانسه، كارل ماركس و ماكس وبر از آلمان اتفاق نظر وجود دارد.
← قبلاً گئورگ زیمل آلمانی در پایه كلاسیك‌های مذکور تلقی نمی‌شد، اما پس از بازشناسی جریان‌های فكری فرجام قرن بیستم، اهمیت او محرز گردید.
← بی‌گمان، جرج كسپر هومنز، جرج هربرت مید، و تالكوت پارسنز امریكایی هم پایۀ شش متفكر مذكور نیستند، ولی مقام شامخ و تعیین‌کننده این سه، در نظریه جامعه‌شناختی تردید ناپذیر است.
← به هر تقدیر، برنامه دوره طوری تنظیم شده است که اصول و مفاهیم اساسی ناظر بر دیدگاه‌های نه متفکر مذکور را در جریان روایتی از سیر نظریۀ اجتماعی تا جنبش‌های 1968 پوشش دهد.
← ما در این دوره دو هدف را دنبال می‌كنیم:
      ← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نظریه اجتماعی کلاسیک است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
      ← هدف دوم، به دست دادن تصویری از سیر نظریۀ اجتماعی کلاسیک و اهم مفاهیم آن است؛ این تصویر، به شما كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید.
← انتظار بر این است كه این دوره، درك عمومی و در عین حال اصولی از نظریه اجتماعی را در دانشجو پایه بگذارد.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره
← كلیات/ طرح مبحث/ چشم‌انداز كلی به دوره/اعلام برنامه دوره/معرفی منابع
← مرور سیر تاریخی اندیشه تا جامعه‌شناسی مدرن
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی مدرن؛ ایده جامعه‌شناسی علمی در اروپای آنگلوساکسون
      ← تجربه‌گرایی انگلیسی
      ← رفتارگرایی/مكتب مبادله (صص.285-269.)
      ← پراگماتیسم/مكتب شیكاگو (صص.124-112.)
      ← تكامل‌گرایی، کارکردگرایی و نظریه عمومی سیستم‌ها (صص.54-45/صص.192-129)
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی منتقد مدرنیت؛ ایده جامعه‌شناسی انتقادی در اروپای قاره‌ای
      ← زمینه‌های فلسفی قبل از قرن بیستم
      ← سنت انتقادی چپ‌گرا(صص.67-55.)
      ← سنت انتقادی راست‌گرا(صص.106-67.)

░▒▓ منبع‌اصلی
← صفحات 45 تا 162 و 269 تا 289 از جرج ریتزر (1388)، نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن؛ مقدمات، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: ثالث.

░▒▓ منابع‌جنبی
← تیم دلینی (1387)، نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
← یان كرایب (1384)، نظریۀ اجتماعی كلاسیك؛ مقدمه‌ای بر اندیشه ماركس، وبر، دوركیم و زیمل، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: آگه.

نمرات ’نظریه‌های جامعه‌شناسی دو‘

فرستادن به ایمیل چاپ
آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 14 بهمن 1389 ساعت 23:28 ادامه مطلب...

تخته‌سیاه شماره 1 نظریه‌های جامعه‌شناسی(2)

فرستادن به ایمیل چاپ

دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی دو


← دوره 1-90-89 نظریه‌های جامعه‌شناسی(2) در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های ضروری برای درک نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی طراحی گردیده است. هدف از مطالعه نظریات جامعه‌شناسی كلاسیك، به دست آوردن سویه‌های اصولی و تعیین‌کننده تفكر اجتماعی است. ریل‌هایی که حرکت‌های امروز در نظریه جامعه‌شناختی در راستا و چهارچوب آنها صورت می‌گیرد.
← در مورد كسانی كه باید در این مرحله مورد مطالعه قرار گیرند، اختلاف نظر وجود دارد. بسیار حایز اهمیت است كه متفكرانی كه در این مرحله برگزیده می‌شوند، سررشته‌های آنچه در ادامه نظریه جامعه‌شناختی تا امروز اتفاق می‌افتد را به دست دانشجویان بسپارند.
← در مورد جایگاه هربرت اسپنسر از بریتانیا، اگوست كنت و امیل دوركیم از فرانسه، كارل ماركس و ماكس وبر از آلمان اتفاق نظر وجود دارد.
← قبلاً گئورگ زیمل آلمانی در پایه كلاسیك‌های مذکور تلقی نمی‌شد، اما پس از بازشناسی جریان‌های فكری فرجام قرن بیستم، اهمیت او محرز گردید.
← بی‌گمان، جرج كسپر هومنز، جرج هربرت مید، و تالكوت پارسنز امریكایی هم پایه شش متفكر مذكور نیستند، ولی مقام شامخ و تعیین‌کننده این سه، در نظریه جامعه‌شناختی تردید ناپذیر است.
← به هر تقدیر، برنامه دوره طوری تنظیم شده است که اصول و مفاهیم اساسی ناظر بر دیدگاه‌های نه متفکر مذکور را در جریان روایتی از سیر نظریه اجتماعی تا جنبش‌های 1968 پوشش دهد.
← ما در این دوره دو هدف را دنبال می‌كنیم:
← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نظریه اجتماعی کلاسیک است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دوره تحصیل به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
← هدف دوم، به دست دادن تصویری از سیر نظریه اجتماعی کلاسیک و اهم مفاهیم آن است؛ این تصویر، به شما كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید.
← انتظار بر این است كه این دوره، درك عمومی و در عین حال اصولی از نظریه اجتماعی را در دانشجو پایه بگذارد.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

█ █ برنامه دوره
← كلیات/ طرح مبحث/ چشم‌انداز كلی به دوره/اعلام برنامه دوره/معرفی منابع
← سیر تاریخی اندیشه تا جامعه‌شناسی مدرن
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی مدرن؛ ایده جامعه‌شناسی علمی در اروپای آنگلوساکسون
← تجربه‌گرایی انگلیسی
← رفتارگرایی/مكتب مبادله (صص.289269.)
← پراگماتیسم/مكتب شیكاگو (صص.121112.)
← تكامل‌گرایی، کارکردگرایی و نظریه عمومسی سیستم‌ها (صص.5445/صص.162129)
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی منتقد مدرنیت؛ ایده جامعه‌شناسی انتقادی در اروپای قاره‌ای
← زمینه‌های فلسفی قبل از قرن بیستم
← سنت انتقادی چپ‌گرا(صص.6755.)
← سنت انتقادی راست‌گرا(صص.10667.)

█ █ منبع اصلی
← صفحات 45 تا 162 و 269 تا 289 از جرج ریتزر (1388)، نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن؛ مقدمات، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: ثالث.
منبع جنبی
← فصول 2/3/4/5/6/7/9/12/13 از مأخذ تیم دلینی (1387)، نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی (با 3+ نمره فوق‌العاده).
فعالیت‌های كلاس‌/پس‌ازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود؛
← گزارش‌های زیر را در مواقع تعیین شده، تحویل دهید:
← گزارش 1(0.5 نمره):  چكیده (صص.289269)  (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 2(0.5 نمره):  چكیده (صص.121112)  (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 3(2 نمره):  چكیده  (صص.5445/صص.162129) (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 4(1 نمره):  چكیده  (صص.10667)  (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش فوق‌العاده(تا 3+ نمره): چكیده درختی همراه با مرور انتقادی فصول منتخب از مأخذ تیم دلینی (1387).

█ █ خط مشی ارزیابی پایان دوره
← امتحان پایان ترم بر مبنای صفحات 45 تا 162 و 269 تا 299 از جرج ریتزر (1388)، و مباحث كلاس (16نمره) صورت می‌گیرد.

█ █ مراجعه جهت رفع اشكال
hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه(ساعت 15:00 تا 16:30).

█ █ كتاب‌شناسی؛ سایر منابع پیشنهادی برای مطالعه افزون

برداشت اصولی و مقدماتی از نظریه اجتماعی

← فریدریش یوناس (1387)، تاریخ جامعه‌شناسی؛ ج.1: پیدایش و شکل‌گیری نظریه‌های نوین، ترجمه عبدالرضا نواح، اهواز: رسش.
← الكس كالینیكوس (1383)، درآمدی تاریخی به نظریه اجتماعی، ترجمه اكبر معصوم‌بیگی، تهران: آگه.
← جِیکوب برونوفسکی و بروس مازلیش (1379)، سنت روشنفکری در غرب؛ از لئوناردو تا هگل، ترجمه لی‌لا سازگار، تهران، آگه.
← كلود ژیرو (1384)، تاریخ جامعه‌شناسی، ترجمه گیتی خرسند، تهران: نگاه معاصر.
← کمال پولادی (1382)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از سقراط تا ماکیاولی، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1385)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ در ایران و اسلام، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1382)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از ماکیاولی تا مارکس، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1383)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ قرن بیستم، تهران: مرکز.
← حسین بشیریه (1384)، “تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم؛ اندیشه‌های ماركسیستی”، تهران: نی.
← حسین بشیریه (1384)، “تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم؛ لیبرالیسم و محافظه‌كاری”، تهران: نی.
← اچ. ای. بارنز و اچ. بكر (1354)، تاریخ اندیشه اجتماعی، ج.1، ترجمه جواد یوسفیان، علی‌ اصغر مجیدی، تهران: كتاب‌های سیمرغ.
← اچ. ای. بارنز و اچ. بكر (1358)، تاریخ اندیشه اجتماعی، ج.2 ، ترجمه جواد یوسفیان، تهران: نشر همراه.

مرور نظریه‌های جامعه‌شناسی

← تیم دلینی (1387)، نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
← لیوئیس كوزر (1376)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
← جرج ریتزر (1374)، نظریه‌های جامعه‌شناسی، ترجمه احمدرضا غرویزاد، تهران: ماجد، صص.1691.
← جرج ریتزر (1374)، نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی.
← یان كرایب (1384)، نظریه اجتماعی كلاسیك؛ مقدمه‌ای بر اندیشه ماركس، وبر، دوركیم، زیمل، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: آگه.
← یان كرایب (1378)، نظریه اجتماعی مدرن؛ از پارسنز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
← غلامعباس توسلی (1374)، نظریه‌های جامعه‌شناسی 1، تهران: دانشگاه پیام نور.
← حسین ابوالحسن تنهایی (1375)، نظریه‌های جامعه‌شناسی 2، تهران: دانشگاه پیام نور.
← راب استونز (1379)، متفكران بزرگ جامعه‌شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران: نشر مركز.
← استیون سیدمن (1386)، كشاكش آراء در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.

نظریه‌های متأخر

← فیلیپ دانیل اسمیت (1384)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
← اندرو میلنر و جف براویت (1385)، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: ققنوس.
← استیون سیدمن (1386)، كشاكش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
← كرایج كالهون و دیگران (1387)، نظریه جامعه‌شناختی معاصر، ترجمه جمال محمدی در حمیدرضا جلایی پور، جمال محمدی، و محمدرضا جلایی‌پور، نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی، تهران: نشر نی، صص.456125.
← رزمری تانگ (1387)، درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.

تأمل عمیق و كسب مهارت در تحلیل نظری

← ریمون آرون (1372)، مراحل اساسی اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
← ریمون بودون (1384)، مطالعاتی در آثار جامعه‌شناسان كلاسیك، 2جج.، ترجمه باقر پرهام، تهران: نشر مركز.
دسترسی به برگزیده متون اصلی
← لیوئیس كوزر و برنارد روزنبرگ (1378)، نظریه‌های بنیادی جامعه‌شناسی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.
← فرانكلین لوفان بومر (1385)، جریان‌های بزرگ در تاریخ اندیشه غربی، ترجمه حسین بشیریه، تهران: باز.
← لارنس كهون (1381)، از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، ویراستار ترجمه عبدالكریم رشیدیان، تهران: نی.
← سایمون دیورینگ (1382)، مطالعات فرهنگی، ترجمه نیما ملك‌محمدی و شهریار وقفی‌پور، تهران: تلخون.
← پیتر ورسلی (1373)، جامعه‌شناسی مدرن، 2جج.، ترجمه حسن پویان، تهران: چاپخش.
← جی. اچ. آبراهامز (1369)، مبانی و رشد جامعه‌شناسی، 2جج.، ترجمة حسن پویان، تهران: چاپخش.

بروزرسانی برنامه نظریه‌های جامعه‌شناسی دو

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دورۀ 1-90-89 نظريه‌هاي جامعه‌شناسي (2) در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، بر مبناي تدارك مهارت‌هاي ضروری درک نظريه‌هاي كلاسيك جامعه‌شناسي طراحی گردیده است. هدف از مطالعه نظريات جامعه‌شناسي كلاسيك، به دست آوردن سويه‌هاي اصولي و تعیین‌کننده تفكر اجتماعي است. ریل‌هایی که حرکت‌های امروز در نظریه جامعه‌شناختی، در راستا و چهارچوب آنها صورت می‌گیرد.
← در مورد كساني كه بايد در اين مرحله مورد مطالعه قرار گيرند، اختلاف نظر وجود دارد. بسيار حايز اهميت است كه متفكراني كه در اين مرحله برگزيده مي‌شوند، سررشته‌هاي آنچه در ادامه نظريه جامعه‌شناختی تا امروز اتفاق می‌افتد را به دست دانشجويان بسپارند.
← در مورد جايگاه هربرت اسپنسر از بريتانيا، اگوست كنت و اميل دوركيم از فرانسه، كارل ماركس و ماكس وبر از آلمان اتفاق نظر وجود دارد.
← قبلاً گئورگ زيمل آلماني در عرض و ارز كلاسيك‌های مذکور تلقی نمي‌شد، اما پس از بازشناسي جريان‌هاي فكري فرجام قرن بيستم، اهميت او محرز گردید.
← بي‌گمان، جرج كسپر هومنز، جرج هربرت ميد، و تالكوت پارسنز امريكايي، هم پايۀ شش متفكر مذكور نیستند، ولی مقام شامخ و تعیین‌کننده اين سه، در نظريه جامعه‌شناختي ترديد ناپذير است.
← به هر تقدیر، برنامه دوره طوری تنظیم شده است که اصول و مفاهیم اساسی ناظر بر دیدگاه‌های نه متفکر مذکور را در جریان روایتی از سیر نظریۀ اجتماعی تا تحول جنبش‌های 1968 پوشش دهد.
← ما در اين دوره دو هدف را دنبال مي‌كنيم:

← مهم‌ترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به نظريه اجتماعي کلاسیک است تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. ما بيشتر سؤال ايجاد خواهيم كرد؛
← هدف دوم، به دست دادن تصويري از سير نظريۀ اجتماعي کلاسیک و اهم مفاهيم آن است؛ اين تصوير، به شما كمك مي‌كند تا برنامه‌هاي پژوهشي خود را با ديد بازتري انتخاب كنيد.

← انتظار بر اين است كه اين دوره، درك عمومي و در عين حال اصولي از نظريه اجتماعي را در دانشجو پايه بگذارد.
← تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوه‌هاي ارائه مطالب و زمينه‌هاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت مي‌گيرد.

█ برنامه دوره
← كليات/ طرح مبحث/ چشم‌انداز كلي به دوره/اعلام برنامه دوره/معرفي منابع
← سير تاريخي انديشه تا جامعه‌شناسي مدرن
← شكل‌گيري تفكر اجتماعي مدرن؛ ايده جامعه‌شناسي علمي در اروپای آنگلوساکسون
← تجربه‌گرايي انگليسي
← رفتارگرايي/مكتب مبادله (صص.90-269.)
← پراگماتيسم/مكتب شيكاگو (صص.21-112.)
← تكامل‌گرايي، کارکردگرایی و نظریه عمومسی سیستم‌ها (صص.54-45/صص.62-129)
← شكل‌گيري تفكر اجتماعي منتقد مدرنيت؛ ايده جامعه‌شناسي انتقادي در اروپای قاره‌ای
← زمينه‌هاي فلسفي قبل از قرن بيستم
← سنت انتقادي چپ‌گرا(صص.67-55.)
← سنت انتقادي راست‌گرا(صص.106-67.)

█ منبع اصلي
← ارزشیابی پايان دوره، بر مبنای صفحات 45 تا 162 و 269 تا 299 از مأخذ جرج ريتزر (1388)، ”مبانی نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن“، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: ثالث، و نیز، مباحث کلاس صورت خواهد گرفت.
← توضیح اینکه، ویرایش دوم كتاب ”نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن؛ مقدمات“، که با عنوان فوق به فارسی ترجمه شده است، محصول 2007 گروه انتشاراتي فوق‌العاده معتبر McGraw-Hill است. پروفسور جرج ريتزر، هم‌اكنون، استاد عاليرتبه كالج پارك دانشگاه مريلند است. او از درخشان‌ترين چهره‌هاي جامعه‌شناسي امريكاست. تنها هفت سال پس از اخذ دانشنامه دكترای تخصصی، به درجه استادي نايل شد. او ويراستار دائره‌المعارف جامعه‌شناسي بلكول(2007) است و متجاوز از 100 مقاله علمي منتشر شده دارد.

█ منبع جنبی
← برای مرور انتقادی فصول 2/3/4/5/6/7/9/12/13 از مأخذ تيم دليني (1387)، ”نظريه‌هاي كلاسيك جامعه‌شناسي“، ترجمه بهرنگ صديقي و وحيد طلوعي، تهران: نشر ني، 3 نمره فوق‌العاده در نظر گرفته شده است.
← توضیح اینکه، كتاب ”نظریه‌های اجتماعی کلاسیک؛ پژوهش و کاربست“، که با عنوان فوق به فارسی ترجمه شده است، محصول 2003، از گروه انتشاراتي فوق‌العاده معتبر Prentice-Hall است. تيم دلیني، هم‌اكنون، استاديار دانشكده جامعه‌شناسي دانشگاه آسوِگو در ايالت نيويورك است.

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 26 اسفند 1394 ساعت 22:02