▬ «جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای تودهای» کارشناسی ارشد، به عنوان دو واحد اختیاری، برای دانشجویان جامعهشناسی نظری-فرهنگی و مطالعات جوانان ارائه میگردد.
▬ دوره ۲-۹۲-۹۱ جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای تودهای کارشناسی ارشد، در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارک مهارتهای تحلیل ارتباطات با تأکید بر ارتباطات تودهای و رسانهمند، به عنوان «مهمترین نهاد اجتماعی حال حاضر طراحی شده است.
▬ در اين دوره، سه هدف را دنبال ميكنيم:
• هدف اول، علاقمندسازي دانشجويان به مهمترین نهاد اجتماعی حال حاضر، یعنی وسایل ارتباط تودهای و تغییر شکل گسترده روابط انسانی. امید است تا دانشجویان پس از پایان دوره، انرژي لازم براي تداوم مطالعات خود در این زمینه به دست آورند. ما بيشتر سؤال ايجاد خواهيم كرد.
• هدف دوم، تدارک مقدمات مفهومی و نظری برای درک دگرگونیهای عظیم نهادی در «جامعه مشحون از رسانه» خواهد بود.
• مهمترين منظور، آمادهسازی دانشجویان برای مقایسه و انتخاب ایده، برای تدوین رساله پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد بود.
▬ تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوه ارائه مطالب و زمينههاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت ميگيرد. تحقق کامل اهداف دوره، با اهتمام دانشجویان محترم به تمام این مراحل میسر خواهد بود.
░▒▓ برنامه دوره
▬ طرح مبحث/ اعلام برنامۀ ترم/ معرفي منابع (۱ جلسه)
▬ آشنایی عمومی با نهاد وسایل ارتباط تودهای (حدود ۲ جلسه)
▬ تدارک موضع نظری اصولی برای تحلیل ارتباطات انسانی و ارتباطات رسانهای (حدود ۳ جلسه)
▬ رسانه با جامعه چه میکند؟ (حدود ۲ جلسه)
▬ در سازمانهای رسانهای چه میگذرد؟ (حدود ۳ جلسه)
▬ جامعه با رسانه چه میکند؟ (حدود ۲ جلسه)
▬ فعالسازی در مقابل رسانهها؛ سواد رسانهای انتقادی (حدود ۲ جلسه)
▬ جمعبندی و رفع اشکال (۱ جلسه)
░▒▓ منبع اصلي
▬ منتخبی از دبلیو. جیمز پاتر (۱۳۹۱)، بازشناسی رسانههای جمعی با رویکرد سواد رسانهای، ترجمه امیر یزدیان و همکاران، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی سیما.
░▒▓ منابع جنبی
▬ منتخبی از آنتوني گيدنز و كارن بردسال (۱۳۸۶)، جامعهشناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني، صص.۷۰۵-۶۵۲.
▬ منتخبی از جان بروکشایر تامپسن (۱۳۷۹)، ایدئولوژی و فرهنگ مدرن؛ نظریه اجتماعی انتقادی در عصر ارتباطات تودهگیر، ترجمه مسعود اوحدي، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.
▬ منتخبی از جان بروکشایر تامپسن (۱۳۸۰)، رسانهها و مدرنيته؛ نظريۀ اجتماعي رسانهها، ترجمه مسعود اوحدي، تهران، سروش.