فیلوجامعه‌شناسی

▀▄█▌ تصویرنوشت: ظهور «شهروندروبوت»ها... «سوفیا» و «شیبویا میرای»

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


«سوفیا» و «شیبویا میرای» دو روبوت هستند که در عربستان و ژاپن، از حقوق شهروندی برخوردار شده‌اند. مشخصاً «شیبویا میرای» که یک روبوت سیاسی است و به مدت هفت سال کارتابل ملی ژاپن را اداره می‌کرده است، با دستیابی به حقوق شهروندی می‌تواند، بویژه حق انتخاب کردن و خصوصاً حق «انتخاب شدن» را بیابد و بالاخره این امکان هست که فوبیای حکمرانی ماشین‌ها بر انسان‌ها خیلی زودتر از تصور تحقق یابد. فرض شات‌داون یا انهدام «شیبویا میرای» در مواقع اقدام او علیه بشر دشوار و تقریباً منتفی است؛ چرا که همین الآن هم با توجه به موقعیت آن به عنوان کارتابل ملی ژاپن، تصمیم‌سازی برای مهار آن، نیاز به یک فرآیند تفصیلی تصمیم‌سازی و محاسبه جوانب دارد که از یک عامل بشری برنمی‌آید و باید مجموعه‌ای از ماشین‌ها جوانب آن را مدل‌سازی کنند! این ویدئو می‌گوید که نقطه کانونی، سال ۲۰۲۹ خواهد بود! خیلی زود...

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، شهروندروبوت، سوفیا، شیبویا میرای

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 30 فروردین 1401 ساعت 21:38

▀▄█▌ تصویرنوشت: مزیت جمع‌گرایی و ترویج مسؤولیت‌پذیری

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


از افلاطون تا کنون، متوجه شده‌ایم، که برخی موجودات مانند زنبورها، مورچگان، و انسان‌ها، دارای یک مزیت قابل‌ملاحظه در زیست بر روی کره زمین هستند؛ این مزیت آن است که آن‌ها «مدنی‌بالطبع» هستند. موجودات «مدنی‌بالطبع»، اصولاً حائز برتری بقا نسبت به موجوداتی هستند که به شیوه فردگرایانه زندگی می‌کنند.

░▒▓

“Alien Worlds”, Netflix, 2020.
░▒▓
زنبورها، مورچگان، و خصوصاً «انسان»ها، به زندگی جمعی «انس» دارند، و انسان از این باب «انسان» نامیده شده است، ...
ولی، مفهوم «مدنی‌بالطبع» بودن، فراتر از این معناست؛ موجود «مدنی‌بالطبع»، با جدا افتادن از اجتماع، می‌میرد، یا لااقل عمده‌ای از خصال زیستی خود را از دست می‌دهد.

از این زاویه دید، فردگرایی متداول در دنیای امروز، این که برای متقاعد کردن افراد، مدام باید به آن‌ها گوشزد کنیم که «به نفع خودتان است»، لزوماً یک فرآیند «تمدن‌زدایی» است، و نهایتاً به مایه ضعف و زوال تبدیل می‌شود.

هر چه فرهنگ‌ها بیشتر بتوانند مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را تقویت کنند، توان بقای جامعه انسانی و افراد را افزایش خواهند داد،  و هر چه فردگرایی، بیشتر پر و بال بیابد، مردم از حیات انسانی، به سمت افسردگی و زوال و مرگ رهسپار خواهند شد.

مزیت فرهنگ‌ها، در تقویت مسؤولیت‌پذیری اجتماعی خواهد بود.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، فردگرایی، لیبرالیسم/اجتماع‌گرایی، فانتزی آزادی و هوسرانی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/16/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%ac%d9%85%d8%b9%e2%80%8c%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b1/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 27 فروردین 1401 ساعت 13:35

▀▄█▌ تصویرنوشت: طرح مبحث جامعه‌شناسی محیط زیست؛ انتهای جاده تعادل زیست-محیطی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    نزدیک به ۴٫۵ میلیارد سال از پیدایش زمین می‌گذرد؛

▬    و در این مدت طولانی، تعادل زیستی پویا، ادامه داشته است.


░▒▓
Zeek Earl, Chris Caldwell (2018), “Prospect”, 2018.
░▒▓

▬    ... و انسان مدرن صنعتی طی تنها ۲۰۰ سال اخیر، آن‌چنان به این تعادل زیستی هجوم آورده که پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سده بیست و یکم، این تعادل به نحو برگشت‌ناپذیری نابود شود.

▬    دقت کنید؛ اگر حیات بر روی کره زمین را جاده‌ای ۴۵ کیلیومتری تلقی کنیم، زمانه مدرن صنعتی ما، ۲ متر انتهایی را شامل می‌شود، و ما تنها در این فاصله کوتاه، طوری همه چیز را نابود کرده‌ایم که ۱ متر دیگر تا نابودی کامل تعادل زیست‌محیطی باقی مانده است!

▬    ریشه این وضع به پاسخ سطحی ما به سؤال «چه باید کرد؟» طی دویست سال اخیر مربوط می‌شود. ما، شهوات و بهره‌برداری خود از طبیعت را رها کرده‌ایم، و هنوز هم به این بوالهوسی به نام آزادی و حقوق فردی و ... ادامه می‌دهیم.

▬    نهادهای اجتماعی ما به بوالهوسی پر و بال می‌دهند، و خواهش‌های فردی را پیوسته نامحدودتر می‌خواهند. بازار آزاد و دموکراسی و صنعت، به این بوالهوسی دامن می‌زنند.

▬    راه‌حل‌هایی که برای بحران جهانی محیط زیست ارائه می‌شوند، اغلب، به علاج این ریشه، یعنی مهار فردگرایی و هوس‌رانی انسان مدرن توجه ندارند.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، جامعه‌شناسی محیط زیست، نقد زیست-محیطی مدرنیت، فانتزی آزادی و هوسرانی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/14/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%85%d8%a8%d8%ad%d8%ab-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%e2%80%8c%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 25 فروردین 1401 ساعت 16:10

یک تایم‌لاین الهام‌بخش از هوش مصنوعی

فرستادن به ایمیل چاپ

برداشت آزاد از «u-id»؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▀█▄  ۱۹۵۰

▬    کلود شنون پدر نظریه اطلاعات، مقاله “برنامه‌نویسی کامپیوتر برای بازی شطرنج” را منتشر کرد که اولین مقاله‌ای بود که درباره طراحی یک برنامه کامپیوتری برای بازی شطرنج صحبت کرد.

▬    آلن تورینگ، “هوش و ماشین کامپیوتری” را منتشر کرد که ایده بازی تقلید را مطرح کرد. پرسش این کتاب درباره این بود که آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند یا خیر؟!
▬    این طرح بعدا تبدیل به آزمایش تورینگ شد که هوش ماشین را اندازه‌گیری کرد. طرح تورینگ توانایی ماشین را برای اینکه مثل یک انسان فکر کند، اندازه‌گیری کرد. آزمایش تورینگ تبدیل به یک جزء مهم در فلسفه هوش مصنوعی شد که درباره هوش، آگاهی و توانایی در ماشین‌ها بحث می‌کند. این مورد یکی از چالش برانگیزترین بخش‌ها در تاریخچه هوش مصنوعی است.

▀█▄  ۱۹۵۲
▬    آرتور ساموئل یک دانشمند کامپیوتر بود که برنامه کامپیوتری بازی چکر را طراحی کرد. اولین برنامه‌ای که به شکل مستقل یاد گرفت چطور بازی کند.

▀█▄  ۱۹۵۵
▬    جان مک‌کارتی و تیم او، طرحی برای ورکشاپی به نام “هوش مصنوعی” ارائه کردند. استفاده از این کلمه پس از ۱۹۵۶ که ورکشاپ برگزار شد، به طور رسمی به مک‌کارتی نسبت داده می‌شود.
▬    آلن نیول (محقق)، هربرت سایمون (اقتصاددان) و کلیف شاو (برنامه‌نویس)، با همکاری یکدیگر برنامه نظریه‌پرداز منطقی را نوشتند که اولین برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی بود.

▀█▄  ۱۹۵۸
▬    مک‌کارتی، LISP را طراحی کرد که مشهورترین و همچنان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در تحقیقات هوش مصنوعی است. این زبان، ریاضیات پایه هوش مصنوعی را دارد.

▀█▄  ۱۹۵۹
▬    ساموئل عبارت یادگیری ماشینی را حین صحبت درباره برنامه‌نویسی کامپیوتری که بتواند بهتر از انسانی که آن را نوشته، شطرنج بازی کند، برای اولین بار استفاده کرد.

▀█▄  هوش مصنوعی در دهه ۱۹۶۰
▬    نوآوری در حوزه هوش مصنوعی در دهه ۱۹۶۰ به سرعت پیشرفت کرد. ساخت زبان‌های جدید برنامه‌نویسی، ربات‌ها و آدم‌های ماشینی، پژوهش‌های تحقیقاتی، و فیلم‌هایی که افرادی را نشان می‌داد که با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، محبوبیت بیشتری یافت. این روند تا حد زیادی اهمیت هوش مصنوعی در نیمه دوم قرن بیستم را افزایش داد.

▀█▄  ۱۹۶۱
▬    اونیمیت یک ربات صنعتی بود که در دهه ۱۹۵۰ توسط جورج دیول اختراع شد و تبدیل به اولین رباتی شد که در خط مونتاژ جنرال موتورز در نیوجرسی شروع به کار کرد. وظایف آن شامل حمل قالب‌های ریخته‌گری از خط مونتاژ و جوشکاری بخش‌هایی از بدنه اتومبیل بود. کاری که برای انسان‌ها خطرناک قلمداد می‌شد.
▬    جیمز اسلاگل دانشمند کامپیوتر، سنت (انتگرال‌گیر خودکار نمادین) را طراحی کرد که یک برنامه ذهنی حل مسئله بود و تمرکز آن بر انتگرال نمادین در حساب دیفرانسیل سال دوم دبیرستان بود.

▀█▄  ۱۹۶۴
▬    دانیل بارو دانشمند کامپیوتر، استیودنت را ساخت که یک برنامه اولیه هوش مصنوعی است که به زبان لیسپ نوشته شد و مسئله‌های جبر را حل کرد. استیودنت به عنوان اولین سنگ محک پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

▀█▄  ۱۹۶۵
▬    جوزف ویزنبام دانشمند کامپیوتر، الیزا را طراحی کرد که یک برنامه تعاملی کامپیوتری است و می‌تواند به شکلی کارکردی، به زبان انگلیسی با یک انسان صحبت کند. هدف ویزنبام، اثبات این نکته بود که ارتباطات بین ذهن هوش مصنوعی در برابر ذهن انسان، مصنوعی بود اما متوجه شد بسیاری از افراد، مشخصه‌ای شبه انسانی را به الیزا نسبت دادند.

▀█▄  ۱۹۶۶
▬    ربات شیکی که توسط چارلز روزن با کمک ۱۱ نفر دیگر طراحی شد، اولین ربات متحرک عمومی بود که به نام اولین فرد الکترونیک نیز شناخته شد.

▀█▄  ۱۹۶۸
▬    فیلم علمی تخیلی ادیسه فضایی ۲۰۰۱ به کارگردانی استنلی کوبریک به نمایش درآمد. این فیلم HAL (کامپیوتر الگوریتمی برنامه نویسی شده ذهنی) را نشان می‌دهد که یک کامپیوتر دارای احساس است.
▬    HAL سیستم‌های فضاپیمایی را کنترل کرده و با کارکنان آن مانند یک انسان تعامل برقرار می‌کند، تا اینکه مشکلی پیش می‌آید و تعاملات HAL را تبدیل به گفتگوهایی منفی می‌کند.
▬    تری ویناگراد استاد علوم کامپیوتر، SHRDLU را ساخت که یک برنامه کامپیوتری اولیه با زبان طبیعی است.

▀█▄  هوش مصنوعی در دهه ۱۹۷۰
▬    دهه ۱۹۷۰ نیز مانند دهه ۱۹۶۰ شاهد افزایش سرعت پیشرفت هوش مصنوعی و به خصوص تمرکز بر ربات‌ها و آدم‌های ماشینی بود. در هرحال هوش مصنوعی در دهه ۱۹۷۰ با چالش‌هایی مواجه شد، از جمله کاهش حمایت دولت از تحقیقات هوش مصنوعی.

▀█▄  ۱۹۷۰
▬    WABOT-1 اولین ربات انسان‌نما است که در دانشگاه واسدا ژاپن ساخته شد. ویژگی‌های آن شامل دست و پاهای قابل حرکت، توانایی دیدن و توانایی گفتگو است. این مورد یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در تاریخچه هوش مصنوعی است.
▬    

▀█▄  ۱۹۷۳
▬    جیمز لایتهیل متخصص ریاضیات کاربردی در گزارشی درباره وضعیت تحقیقات هوش مصنوعی به شورای علوم انگلیس عنوان کرد:
▬    تاکنون در هیچ یک از بخش‌های این حوزه، اکتشافاتی صورت نگرفته که تاثیر قابل‌توجهی که قول داده شده بود را به همراه داشته باشد.
▬    گزارش وی سبب شد حمایت دولت انگلیس از تحقیقات هوش مصنوعی تا حد زیادی کاهش یابد.

▀█▄  ۱۹۷۷
▬    فیلم جنگ ستارگان به کارگردانی جورج لوکاس به نمایش درآمد. این فیلم یک ربات انسان‌نما به نام C-3PO را نمایش می‌دهد که به صورت آدم ماشینی پروتکلی طراحی شده و سلیس‌تر از هفت میلین شکل دیگر ارتباطات صحبت می‌کند.
▬    فیلم ربات دیگری به نام R2-D2 را به عنوان دوست C-3PO نمایش می‌دهد که یک آدم ماشینی مکانیک فضایی است که می‌تواند مانند انسان صحبت کنند. درعوض، R2-D2 با بوق‌های الکترونیک صحبت می‌کند. کارکرد آن شامل تعمیرات کوچک و خلبانی استارفایتر است.

▀█▄  ۱۹۷۹
▬    استنفورد کارت یک ربات متحرک کنترل از راه دور و مجهز به تلویزیون بود که توسط جیمز ال آدامز که دانش‌آموخته مهندسی مکانیک در ۱۹۶۱ بود، ساخته شد. در ۱۹۷۹ یک لغزنده یا لولای مکانیکی که دوربین تلویزیون را از یک طرف به طرف دیگر تکان می‌داد توسط هانس موراوک، دانشجوی دکترای آن زمان، به این ربات افزوده شد. کارت با موفقیت و بدون دخالت انسان، از اتاقی پر از صندلی به مدت تقریبا پنج ساعت عبور کرد، که سبب شد تبدیل به یکی از اولین نمونه‌ها در وسایل نقلیه خودکار شود.

▀█▄  هوش مصنوعی در دهه ۱۹۸۰
▬    رشد سریع هوش مصنوعی در دهه ۱۹۸۰ ادامه یافت. با وجود پیشرفت‌ها و هیجانی که در هوش مصنوعی وجود داشت، دوره زمستان هوش مصنوعی با احتیاط تمام طی شد. دوره ای که سرمایه‌گذاری و توجه به این موضوع، کاهش یافت.

▀█▄  ۱۹۸۰
▬    WABOT-2 در دانشگاه وسدا ساخته شد. این ربات انسان‌نما می‌توانست با مردم گفتگو کند، نت موسیقی بخواند و با یک ارگ الکترونیک، موسیقی بنوازد.
▬    

▀█▄  ۱۹۸۱
▬    وزیر صنعت و تجارت بین‌المللی ژاپن ۸۵۰ میلیون دلار به پروژه نسل پنجم کامپیوتر اختصاص داد، که هدف آن، طراحی کامپیوترهایی بود که می‌توانستند گفتگو کنند، به زبان‌های مختلف ترجمه کنند، تصاویر را تفسیر کنند و استدلالی شبیه به استدلال انسان بیان کنند.

▀█▄  ۱۹۸۴
▬    فیلم رویاهای الکتریکی به کارگردانی استیو بارون به نمایش درآمد. طرح آن حول محور مثلث عشقی بین انسان، زن و یک کامپیوتر شخصی احساساتی به نام ادگار بود.
▬    راجر شانک (نظریه‌پرداز هوش مصنوعی) و ماروین مینسکی (دانشمند شناختی) در انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) درباره زمستان هوش مصنوعی هشدار دادند. اولین نشانه این بود که توجه و سرمایه‌گذاری در تحقیقات هوش مصنوعی کاهش خواهد یافت. هشدار آنها در مدت زمانی سه ساله، به حقیقت پیوست.

▀█▄  ۱۹۸۶
▬    مرسدس بنز یک ون بدون راننده و مجهز به دوبین و سنسور را با هدایت ارنست دیکمانز ساخت. این ماشین موفق شد تا ۵۵ mph در جاده‌ای که هیچ مانع دیگر یا راننده انسان در آن حضور نداشت، براند.

▀█▄  ۱۹۸۸
▬    جودی پرل فیلسوف و دانشمند کامپیوتر، استدلال احتمالی در سیستم‌های هوشمند را منتشر کرد. همچنین او شبکه‌های بایزی را طراحی کرد که یک مدل گرافیکی احتمالی بود که مجموعه متغیرها و وابسته‌های آنها را از طریق گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) نشان می‌دهد.
▬    رولو کارپنتر، برنامه‌نویس و مخترع دو چت بات جابرواکی و کلوربات است.  جابرواکی را برای شبیه‌سازی گفتگوی طبیعی انسان به شیوه‌ای جالب، سرگرم‌کننده و بامزه طراحی شده است. این مثالی از هوش مصنوعی از طریق یک چت بات است که با مردم گفتگو می‌کند.

▀█▄  هوش مصنوعی در دهه ۱۹۹۰
▬    هزاره دوم در حال پایان یافتن بود اما هوش مصنوعی همچنان به مراحل مختلف رشد خود ادامه داد.

▀█▄  ۱۹۹۵
▬    ریچارد والاس دانشمند کامپیوتر، چت بات A.L.I.C.E (نهاد کامپیوتری اینترنتی زبان مصنوعی) را با الهام از الیزا ساخته ویزنبام، طراحی کرد. آنچه موجب تمایز A.L.I.C.E از الیزا شد، اضافه کردن یک مجموعه داده نمونه زبان طبیعی بود.

▀█▄  ۱۹۹۷
▬    سپ هاچریتر و خورگن اشمیدبر دانشمند کامپیوتر، یک حافظه طولانی کوتاه‌مدت  (LSTM) طراحی کرد که نوعی از معماری شبکه عصبی متناوب (RNN) است که برای تشخیص گفتار و دست خط به کار رفت.
▬    دیپ بلو یا آبی عمیق، یک ابر رایانه بازیکن شطرنج است که توسط IBM طراحی شد و اولین سیستمی بود که یک بازی شطرنج را برنده شد و در مقابل استاد بزرگ شطرنج جهان بازی کرد. این مورد یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در تاریخچه هوش مصنوعی است.

▀█▄  ۱۹۸۸
▬    دیو هامپتون و کالب چانگ، فوربای را اختراع کردند، که اولین ربات اسباب‌بازی برای کودکان بود.

▀█▄  ۱۹۹۹
▬    شرکت سونی نیز همراه با فوربای، AIBO را معرفی کرد (ربات هوش مصنوعی) که یک سگ رباتیک ۲۰۰۰ دلاری بود که برای یادگیری تعامل با محیط خود، مالکان و سایر AIBO ها ساخته شد. ویژگی‌های آن شامل توانایی درک و پاسخ به بیش از ۱۰۰ فرمان صوتی و ارتباط با صاحب انسانی‌اش بود.
▬    

▀█▄  هوش مصنوعی از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰
▬    هزاره جدید در راه بود  و پس از اینکه ترس از Y2K از بین رفت، هوش مصنوعی به رشد خود ادامه داد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، موجودات هوشمند مصنوعی بیشتری ساخته شدند و محصولات رسانه‌ای خلاقانه‌تری درباره هوش مصنوعی و مقصد آن منتشر شد.

▀█▄  ۲۰۰۰
▬    مشکل Y2K که به عنوان مشکل سال ۲۰۰۰ نیز شناخته می‌شد، مربوط به گروهی از باگ‌های کامپیوتری مرتبط با شکل گیری و ذخیره داده‌های تقویم الکترونیک بود که در ۱/۱/ ۲۰۰۰ آغاز شد. با توجه به اینکه همه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اینترنتی در دهه ۱۹۰۰ ساخته شده بودند، بعضی از سیستم‌ها در انطباق با فرمت سال جدید ۲۰۰۰ به مشکل برخوردند.
▬    قبلا این سیستم‌های خودکار فقط باید دو رقم آخر سال را تغییر می‌دادند اما اکنون هر چهار رقم سال باید تغییر می‌کرد. این مورد چالشی برای فناوری و افرادی که از آن استفاده می‌کردند، بود.
▬    پروفسور سینتیا بریزیل، ربات کیسمت را طراحی کرد که می‌توانست احساسات را با صورت خود تشخیص داده و شبیه‌سازی کند. این ربات شکلی شبیه صورت انسان همراه با چشم، لب، پلک و ابرو داشت.
▬    شرکت هوندا، ASIMO را تولید کرد که یک ربات انسان‌نمای هوشمند مصنوعی بود.

▀█▄  ۲۰۰۱
▬    فیلم علمی تخیلی هوش مصنوعی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به نمایش درآمد. این فیلم جامعه‌ای آینده‌نگر و کابوس‌آباد را نشان می‌دهد و دیوید را در این جامعه دنبال می‌کند که یک کودک انسان‌نمای پیشرفته است که با احساسات شبه انسانی از جمله توانایی دوست داشتن، برنامه‌نویسی شده است.

▀█▄  ۲۰۰۲
▬    i-Robot ربات رومبا را تولید کرد که یک جاروبرقی رباتیک خودگردان است که می‌تواند از موانع سر راهش عبور کند و همه جا را جارو کند.

▀█▄  ۲۰۰۴
▬    اسپریت، فضاپیمای اکتشافی رباتیک ناسا، و آپورچونیتی، سطح مریخ را بدون مداخله انسان، کاوش کردند.
▬    فیلم علمی تخیلی ربات به کارگردانی الکس پرویاز به نمایش درآمد. در این فیلم که سال ۲۰۳۵ را نمایش می‌دهد، ربات‌های انسان‌نما به انسان‌ها خدمت می‌کنند. اما یکی از انسان‌ها بسیار ضد ربات است و یک پایان تراژیک توسط ربات رقم می‌خورد.

▀█▄  ۲۰۰۶
▬    اورن اتزیونی (استاد علوم کامپیوتر)، میشل بانکو و میشل کافرالا (دانشمندان کامپیوتر) عبارت خواندن ماشینی را برای اولین بار به کار بردند که به معنی درک خود به خودی یک متن و بدون نظارت شخصی دیگر بود.

▀█▄  ۲۰۰۷
▬    فی فی لی استاد علوم کامپیوتر و همکاران او، ایمیج نت را گردآوری کردند که یک پایگاه داده از تصاویر زیرنویسی شده است که هدف آن، کمک به تحقیقات نرم‌افزار تشخیص شی است.

▀█▄  ۲۰۰۹
▬    گوگل به صورت پنهانی یک اتومبیل بدون راننده طراحی کرد. این اتومبیل تا ۲۰۱۴ آزمایش رانندگی خودکار نوادا را با موفقیت انجام داد.

▀█▄  هوش مصنوعی در ۲۰۱۰ تا اکنون
▬    دهه کنونی اهمیت به سزایی برای نوآوری در هوش مصنوعی داشته است. از ۲۰۱۰ به بعد، هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما حضور یافته است. ما از تلفن‌های هوشمندی استفاده می‌کنیم که دستیار صدا دارن، و کامپیوترهایی را به کار می‌بریم که کارکردهای هوشمندی دارند که خیلی از آنها را بدون توجه به ظرایف آن به راحتی استفاده می‌کنیم. هوش مصنوعی دیگر یک امید واهی نیست.

▀█▄  ۲۰۱۰
▬    ایمیج نت چالش تشخیص بصری مقیاس بزرگ ایمیج نت (ILSVRC) را در رقابت سالانه شناسایی شی هوش مصنوعی، آغاز کرد.
▬    مایکروسافت، کینکت را برای Xbot ۳۶۰ آغاز کرد که اولین ابزار بازی بود که حرکت بدن انسان را با استفاده از یک دوربین سه بعدی و آشکارسازی مادون قرمز دنبال کرد.

▀█▄  ۲۰۱۱
▬    واتسون یک کامپیوتر پاسخ به سوالات با زبان طبیعی است که توسط IBM ساخته شد و دو قهرمان سابق پرمخاطره به نام‌های جنینگز و براد روتر را در بازی ضبط شده در تلویزیون، شکست داد.
▬    شرکت اپل، ربات سیری را تولید کرد که یک دستیار مجازی در سیستم عامل ios اپل است. سیری از واسطه کاربر زبان طبیعی برای استنتاج، مشاهده، پاسخ و توصیه کارهایی به کاربر انسانی خود، استفاده می‌کند. این ربات، فرمان‌های صوتی را اجرا کرده و یک تجربه منحصر به فرد برای هر کاربر ایجاد می‌کند.

▀█▄  ۲۰۱۲
▬    جف دین و اندرو ان جی (محققان گوگل) یک شبکه عصبی بزرگ متشکل از ۱۶۰۰۰ پردازشگر را آموزش دادند تا تصاویر گربه‌ها را (با وجود اینکه هیچ اطلاعات پیش زمینه‌ای نداشت) با نشان دادن ۱۰ میلیون تصویر بینام از ویدئوهای یوتیوب، تشخیص دهند.

▀█▄  ۲۰۱۳
▬    یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کارنگی ملون، ربات یادگیرنده تصویر بی پایان (NEIL) را منتشر کرد که یک سیستم یادگیری ماشین معنایی است که می‌تواند روابط تصاویر را مقایسه و تحلیل کند.

▀█▄  ۲۰۱۴
▬    مایکروسافت یک ربات به نام کورتانا را منتشر کرد که نسخه مورد نظر آنها از دستیار مجازی مشابه ربات سیری در سیستم‌ عامل ios است.
▬    آمازون یک ربات به نام آمازون الکسا ساخت که یک دستیار خانگی است و در اسپیکرهای هوشمند جای می‌گیرد و مانند یک دستیار شخصی عمل می‌کند.

▀█▄  ۲۰۱۵
▬    ایلان ماسک، استفان هاوکینگ و استیو وزنیاک از جمله ۳۰۰۰ نفری هستند که یک نامه سرگشاده را برای ممنوع کردن توسعه و استفاده از سلاح‌های خودکار (برای اهداف جنگی) امضا کردند.

▀█▄  ۲۰۱۵-۲۰۱۷
▬    آلفاگو از دیپمایند گوگل، یک برنامه کامپیوتری است که بازی بزرگ «گو» را انجام می‌دهد و قهرمانان مختلفی (انسان‌ها) را شکست داده است.

▀█▄  ۲۰۱۶
▬    یک ربات انسان‌نما به نام سوفیا توسط شرکت رباتیک هنسون ساخته شد. او به عنوان اولین شهروند رباتی مشهور است. آنچه سوفیا را از انسان‌نماهای گذشته متمایز می‌کند، شباهت او به انسان واقعی، و توانایی او در دیدن (تشخیص تصاویر)، ایجاد حالات چهره و برقراری ارتباط از طریق هوش مصنوعی است.
▬    گوگل ربات گوگل هوم را منتشر کرد که یک اسپیکر هوشمند است که از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار شخصی استفاده می‌کند تا به کاربران کمک کند کارهای خود را به خاطر بسپارند، قرار ملاقات خود را انجام دهند و به وسیله صوت، اطلاعاتی را جستجو کنند.

▀█▄  ۲۰۱۷
▬    آزمایشگاه تحقیق هوش مصنوعی فیسبوک دو ایجنت گفتگو (چت بات) را آموزش داد تا با یکدیگر گفتگو کنند و یاد بگیرند چطور مذاکره کنند. در هر حال همان‌طور که چت بات ها گفتگو کردند، از زبان انسانی منحرف شدند (برنامه‌نویسی شده به انگلیسی) و با زبان خودشان شروع به گفتگو کردند. اما هوش مصنوعی را تا درجه‌ای بسیار بالا به نمایش گذاشتند.

▀█▄  ۲۰۱۸
▬    هوش مصنوعی پردازش زبان آلیبانا (گروه فناوری چینی) در آزمون درک مطلب و خواندن استنفورد، هوشی بهتر از انسان دارد. پردازشگر زبان آلیبانا در مجموعه ۱۰۰۰۰۰ پرسش، نمره ۸۲.۴۴ را در برابر نمره ۸۲.۳۰ انسان دریافت کرد. شکستی نزدیک اما به هرحال شکست انسان محسوب می‌شود.
▬    گوگل BERT را طراحی کرد که اولین معرفی زبان دو سویه و غیرنظارت شده است که می‌تواند در کارهای مختلف زبان طبیعی با استفاده از انتقال یادگیری استفاده شود.
▬    سامسونگ ربات بیکس بای را معرفی کرد که یک دستیار مجازی است. کارکردهای بیکس‌بای شامل صوت است که در آن کاربر می‌تواند صحبت کرده و پرسش‌هایی بپرسد و درخواست توصیه و پیشنهاد کند.
▬    همچنین قدرت دید که در آن توانایی دیدن بیکس‌بای، از طریق یک اپ دوربین ساخته می‌شود و می‌تواند چیزی که کاربران می‌بینند را ببیند و خانه که در آن بیکس‌بای از اطلاعات اپلیکیشن استفاده می‌کند تا با کاربر، تعامل کند. این مورد یکی از جذاب‌ترین دستاوردها در تاریخچه هوش مصنوعی است.
مأخذ:blog.u-id.net/history-of-artificial-intelligence
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 18 فروردین 1401 ساعت 11:54

▀▄█▌ تصویرنوشت: تمدن و مبادی آداب بودن

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی می‌کنند.

▬    عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی می‌کنند.
▬    در عین حال، موضوع مبادی آداب بودن، همواره بخشی از مشغله فکری تمام تمدن‌ها بوده است، ...

▬    اسطوره‌های بین‌النهرین و یونان، توجه زیادی به «نقطه تعادل» میان مبادی آداب بودن و جسور بودن داشته‌اند، و این نقطه تعادل را بخش مهمی از «تعادل طلایی» تعریف می‌کردند.

▬    موضوع مبادی آداب بودن از یک دیدگاه، می‌تواند بنیاد و هسته اصلی شکل‌گیری اجتماع قلمداد شود.
▬    فایده مبادی آداب بودن آن است که منش فرد برای دیگران قابل پیش‌بینی می‌شود؛
▬    بدین ترتیب، افراد یک اجتماع می‌توانند خود را با دیگران تنظیم و هماهنگ کنند.

▬    بدون مبادی آداب بودن، زندگی اجتماعی
▬    لااقل دلنشین نخواهد بود.

▬    از دهه ۱۹۷۰ در اروپا و امریکا، و پس از آن، در بخش مهمی از ممالک جهان، مبادی آداب نبودن، به یک «فانتزی آزادی» تبدیل شد.
▬    با این شکل ناجور از «فانتزی آزادی»، تنظیم متقابل رفتارها دشوار، و تمایل به انزوا روز به روز بیشتر و بیشتر شد.

▬    این آزادی افراطی، اصل بقای اجتماع را تهدید می‌کند.

▬    حالا، تنظیم مناسبات افراد مبادی آداب، با کسانی که اسیر «فانتزی آزادی» هستند، به یک مسأله تبدیل شده است که از دیدگاه آگاتا کریستی، نویسنده نابغه «مجموعه هرکول پوارو»، با اصرار افراد «مبادی آداب» بر موضع صحیح خود حل و فصل خواهد شد.

▬    آینده تمدن به فرجام این جدال وابسته است.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مبادی آداب بودن/politeness، احترام/Recognition، آگاتا کریستی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/06/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%88%d8%af/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 17 فروردین 1401 ساعت 16:04

معرکه چشم‌اندازها به علوم شناختی-دو.از رایانه تا هوش‌مصنوعی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    مشخصاً رستنگاه ایده رایانش را می‌توان به چارلز ببیج (Charles Babbage)، ریاضیدان نابغه کمبریج رساند که سال‌های متمادی را وقف ابداع یک ماشین حساب خودکار که می‌توانست محاسبات پیچیده مربوطه به ناوبری و تحلیل اشیاء متحرک را به انجام برساند. ماشینی که طراحی کرد، به تولید هزاران قطعه دقیق نیاز داشت، و در حالی که دانشمندان امروزی می‌دانند که طراحی ماشین ببیج جواب می‌دهد، ولی دولت وقت بریتانیا پس از سرمایه‌گذاری هنگفت هفده هزار پوندی، از حمایت خود دست کشید.

▬    در حالی که ببیج تلاش می‌کرد تا طرح جاه‌طلبانه مغزافزار مکانیکی خود را به اجرا بگذارد، یک ریاضیدان انگلیسی دیگر به نام جورج بول (George Boole) از کوئینز کالج کورک ایرلند، درگیر کاری متفاوت، اما، به همان اندازه مهم بود: یعنی، کشف قوانین اساسی اندیشه و پیدا کردن آن‌ها بر اساس اصول منطق. بول برای از بین بردن ابهامات زبان مرسوم منطق از زمان ارسطو، از مجموعه‌ای از نمادهای دلخواه (a، b، x، y و ...، و ∧،∨،و¬) برای توضیح «قوانین اندیشه» استفاده کرد. یک نکته مهم دیگر در منطق جدید جرج بول، خصلت باینری یا دودویی آن بود. هر عبارت منطقی، مهم نیست چقدر پیچیده باشد، نهایتاً می‌تواند به صورت «۱» (مخفف «همه» یا «درست») یا به عنوان «۰» (مخفف «هیچ» یا «کاذب») نمایش داده شود. جبر بولی سرانجام، نیم قرن بعد توسط آلفرد نورث وایتهد و برتراند راسل در کتاب Principia Mathematica (۱۳-۱۹۱۰) مورد قدردانی قرار گرفت. مجموعه افکاری که توسط چارلز ببیج، جرج بول، و وایتهد و راسل ارائه شد، سرانجام، توسط محققان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ یکپارچه شد، و به خلق ماشین‌های محاسب انجامید.

▬    در سال ۱۹۳۸، رساله مشهور «تحلیل نمادین مدارهای رله و سوئیچینگ» کلود شنون (Claude Shannon) منتشر شد. او بر آن شد که ماشین را می‌توان بر حسب معادلات جبر بولی ساده‌سازی کرد: برای سیستم درست-کاذب می‌توان کلیدهای روشن-خاموش یا مدار بسته و باز را موازی کرد. گام‌های استدلال منطقی را می‌توان با چنین رله‌های «سوئیچینگ» طی کرد. کار شنون زمینه را برای ساخت ماشین‌هایی که عملیات منطقی عظیم را به طور ماشینی و انبوه انجام می‌دادند، هموار کرد؛ حالا می‌شد استدلال منطقی طولانی و پیچیده را مشخصاً با طراحی دیجیتال محقق و تدقیق کرد.
▬    بیش از شنون، آلن تورینگ (Alan Turing)، ایده ماشین تورینگ خود را در سال ۱۹۳۶ مطرح کرد؛ بر این اساس، هر رشته محاسباتی که دقیقاً به زبان ریاضی بیان شده باشد را می‌توان توسط ماشینی انجام داد که دارای مجموعه متناهی از دستورالعمل‌ها باشد. دیگر آنکه، او نشان داد که اصولاً و فقط یک نوع رایانه وجود دارد، و نتایج محاسبه رایانه‌ها اختلافی با یکدیگر نخواهند داشت. و سومین نکته آن که، او شروع به فکر کردن در مورد مسائل اصلی هوش مصنوعی کرد: رابطه بین فکر انسان و تفکر ماشینی.
▬    ونور بوش (Vannevar Bush)، مهندس MIT، که به کلود شنون جوان پیشنهاد کرده بود تا بر روی موضوع قیاس بین نظریه شبکه الکتریکی و حساب گزاره‌ای کار کند، خود، شروع به ساخت ماشین‌هایی کرد که می‌توانستند معادلات دیفرانسیل را حل کنند.
▬    در همین زمان، وارن مک‌کالک و والتر پیتس (Warren McCulloch and Walter Pitts, 1943) در حال بسط نظرات خود در مورد شبکه‌های عصبی بودند، به ویژه این ایده که هر چیزی را که بتوان به طور کامل و بدون ابهام در قالب کلمات بیان کرد، می‌تواند توسط شبکه محدود متناسبی از نورون‌ها برنامه‌ریزی شود. بنا بر این، مغز را می‌توان به مفهومی دقیق‌تر از قبل، به عنوان یک ماشین عصبی و الکترونیک تعبیر کرد و در واقع، به عنوان یک ماشین تورینگ در نظر گرفت.
▬    نهایتاً نوربرت وینر (Norbert Wiener) علم سایبرنتیک را به عنوان یک حوزه بین‌رشته‌ای جدید که مکانیسم‌های بازخورد سیستمی را در نسبت با محیط را در یک فرآیند و نظام ارگانیک و خودفرمان کاوش می‌کرد، بنیان گذاشت.
▬    بر مبنای همه این یافته‌ها و نوآوری‌ها، این، جان فون نویمان (John von Neumann) بود که با تمام این رگه‌های فکری ارتباط برقرار کرد و به اتکاء علاقه پایدارش به نظریه محاسبات، و همچنین سخت‌افزار رایانه، منطق باینری را با فن حافظه رایانه تلفیق کرد. او با بسط ایده ذخیره برنامه‌ها، که در آن عملیات رایانه را می‌توان با استفاده از یک برنامه یا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، در حافظه داخلی رایانه ذخیره کرد، فن سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه را نهایی کرد. او نشان داد که چگونه منطق باینری و رایانش می‌توانند منجر به شکل‌گیری چیزی مشابه و حتی سازمندتر از حافظه انسانی به عمل درآید. می‌توان دستورالعمل‌ها را برای ماشین، به همان زبان پردازش داده‌ها (حتی چیزی شبیه زبان اسمبلی) رمزگذاری کرد، و بنا بر این، دستورالعمل‌ها و داده‌ها را در برنامه ترکیب کرد و هر دو را در رایانه ذخیره نمود. این پیشرفت‌های مفهومی راه را برای برنامه‌هایی مانند اسمبلرها و کامپایلرهای زبان C باز کرد که می‌توانستند زیر روال‌ها را در برنامه اصلی جمع کنند و از یک زبان نزدیک به زبان انسان مانند Basic، به زبان ابتدایی ماشین ترجمه کنند. شاید اگر فون‌نویمان، در سال ۱۹۵۷ و در حالی که هنوز در اوان میان‌سالی و ۵۴ سالگی بود بر اثر سرطان فوت نمی‌کرد، به شخصیت اصلی تاریخ نظریه محاسبات، علوم شناختی و نهایتاً هوش مصنوعی تبدیل می‌شد، و نقش نیوتن روزگار ما را ایفا می‌کرد.
▬    در عمل، و در سال ۱۹۴۶، فیزیکدانی بنام دکتر جان ماکلی (John William Mauchly) با همکاری جان آدام پرسپر اکرت (John Adam Presper) که مهندس برق بود، به ساختن اولین رایانه الکترومکانیکی/الکترونیکی همه منظوره، به نام «اینیاک» (ENIAC-Electronic Numerical Integrator And Computer) شدند. این رایانه قادر به انجام سیصد عمل ضرب در هر ثانیه بود و قادر بود کار دستی ۳۰۰ روزه را در یک روز انجام دهد. انیاک ۳۰ تن وزن داشت و کاربرد نظامی داشت.
▬    آلن نیول و هربرت سایمون (Allen Newell and Herbert Simon) روی رایانه جدیدی به نام جانیاک کار کردند که جیم اول نام خود را از نام جان فون نویمان می‌گرفت. این برنامه، همانطور که فون نویمان در نظر داشت، هم به دنبال شبیه‌سازی رفتارهای پیچیده ذهن و تصمیم‌سازی انسانی بود و هم به دنبال فراتر رفتن از آن‌ها. این رایانه، از روش کارآمدتر تصادفی به جای ترتیبی برای تخصیص حافظه استفاده می‌کرد، و بازی شطرنج و حل هوشمندانه‌تر مسائل ریاضی که نیاز به تفکر استراتژیک و پیچیده داشت، اهداف اصلی آن بودند. جالب این که ماشین توانست، اثبات زیباتری از یکی از قضایای وایتهد و راسل در کتاب پرینسیپا ماتماتیکا ارائه دهد که راسل را به وجد آورد. آلن نیول باور داشت که جانیاک از همان روش‌های انسانی استفاده می‌کند، ولی مجموع محاسبات چند دقیقه‌ای آن، اگر توسط منطق‌دان انسانی انجام می‌شد، صدها یا حتی هزاران سال وقت می‌برد. نحوه کار ماشین چیزی شبیه به این بود که فی‌المثل، اشکالی از قیاس که در آن اگر a دلالت بر b داشته باشد، و b دلالت بر c، و c دلالت بر d، و ... تا n، آنگاه، «a دلالت بر n» دارد؛ تمام این زنجیره‌های طولانی دلالت‌های موازی می‌توانست با هم تحلیل شوند، و در نهایت، چیزی شبیه و حتی پیچیده‌تر از آنچه در ذهن یک بازیگر استراتژیک شطرنج می‌گذرد، در ماشین نمودار شود. تیم نیول و سایمون ابرام داشتند که معتقد نیستند که هم ارزی عملکردی بین مغز و رایانه دلالت بر تناظر ساختاری در یک سطح آناتومیک داشته باشد و مثلاً به هم ارزی نورون‌ها با مدارها اشعار داشته باشد. کشف مکانیسم‌های عصبی که این عملکردهای پردازش اطلاعات را در مغز انسان موجب می‌شود، مورد توجه تیم مک‌کالک و پیتس بود، ولی گروه سایمون و نیول باور داشتند که این فرض برای توسعه و بسط منطق دیجیتال می‌تواند مضر باشد؛ آن‌ها آمادگی داشتند که به منطق دیجیتال به عنوان یک منطق برتر و با قابلیت محاسبه گسترده‌تر بنگرند؛ این، یک هوش مصنوعی بود که فراتر از هوش انسانی عمل می‌کرد. لااقل دو چیز محرز بود:

(۱) رایانه‌ها می‌توانند رفتاری داشته باشند که اگر توسط انسان‌ها ابراز شود، بدون ابهام هوشمند تلقی می‌شوند.
(۲) مراحلی که برنامه‌ها در مسیر اثبات قضایا طی می‌کنند، تمایزهایی با مراحل حل مسأله انسانی دارند.

▬    حتی می‌توان گفت که در پروژه نیول، چیزی شبیه منطق فازی، دخیل بوده است؛ ابتدا صورت مورد نظر «حل یک مسأله» تصریح می‌شود، سپس، با معلوم و مجهول، جایگاه فعلی در فرآیند حل مسأله با هدف نهایی مورد نظر مقایسه می‌گردد. اگر این دو مورد منطبق باشند، مشکل حل شده است، در غیر این صورت، ماشین محاسب، تفاوت‌ها را روشن می‌کند و روش‌هایی را جست و جو می‌کند تا تفاوت بین موقعیت فعلی در حل مسأله و موقعیت حل نهایی مسأله کاهش یابد. جدولی تنظیم می‌شود که اهداف سیستم را با الگوریتم‌های مرتبط می‌کند که ممکن است در کاهش فاصله تا حل مسأله مفید باشند. سیستم یک الگوریتم مرتبط با فاصله تا حل مسأله را انتخاب و آزمایش می‌کند تا معلوم شود که آیا الگوریتم برای وضعیت فعلی قابل اجرا است یا خیر. اگر اعمال آن فاصله تا حل مسأله را تقلیل دهد و نتیجه‌ای نزدیک به حالت نهایی مطلوب به دست آید، اعمال الگوریتم تکرار می‌شود. اگر ثابت شود که الگوریتم‌های موجود قابل اجرا نیستند، سیستم یک هدف فرعی ایجاد می‌کند. این رویه مدام و خستگی‌ناپذیر تکرار می‌شود تا زمانی که هدف محقق شود. با این رویه یا پراسیجر حل مسأله، علاوه بر این ممکن است مسائل پیچیده به مسائل فرعی تجزیه شود، از آن مهم‌تر، امکان حذف جزئیات از مسأله نیز هست، چرا که فرایند به طرزی که آشکارا فراتر از ضوابط جبر بولی است، به تقلیل فاصله وضع فعلی از وضع حل مسأله تمرکز دارد.
▬    نتایج کار نیول و سایمون برای بسیاری وحشتناک بود و همچنان هم هست.  در واکنش به این وضع «وحشتناک» که از قرار معلوم، موقعیت مسلط انسان را به چالش می‌کشد، واکنش‌هایی مطرح شد:
▬    اول از همه، گفته شد که تمام اطلاعات موجود در برنامه رایانه‌ای توسط انسان‌ها تعبیه شده است، و از این قرار، کنترل انسانی همچنان باواسطه برقرار است. اما از نظر نیوول و سایمون، تا زمانی که رایانه صرفاً درگیر تکرار منظم مراحل از قبل برنامه‌ریزی شده باشد، این سخن درست است، ولی در عمل، تصمیم‌های رایانه در مورد استفاده از الگوریتم‌های مختلف و ترکیب آن‌ها صورت‌های تازه‌ای از حل مسأله خلق می‌کند که حتی می‌تواند برتراند راسل را پنجاه سال پس از انتشار کتاب پرینسیپیا ماتماتیکا شگفت‌زده کند؛ بی‌گمان اگر یک عملگر انسانی این کار را می‌کرد، ما کار او را هوشمندانه یا فراهوشمندانه تلقی می‌کردیم.
▬    خط دیگری از انتقادات بر تفاوت‌های معینی بین انسان‌ها و برنامه‌های کامپیوتری متمرکز بود؛ برای مثال، این‌که انسان‌ها می‌توانند میانبرها یا اکتشاف‌ها را بداهه بسازند، در حالی که رایانه‌ها همان فرآیندهای قبلی خود را تکرار یا ترکیب می‌کنند. از این گذشته، برخی مسائل انسانی قابل تبدیل به زبان ماشین نیستند. نیوول و سایمون با پذیرش این محدودیت، تصمیم گرفتند برنامه‌هایی با قابلیت یادگیری ابداع کنند (توأم با برداشت‌های آزاد از هوارد گاردنر).
مآخذ:...
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 16 فروردین 1401 ساعت 16:36

معرکه چشم‌اندازها به علوم شناختی-یک.برآمدن ایده هوش مصنوعی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    در تابستان ۱۹۵۶، یک گروه ده نفره از دانش‌پژوهان جوان فارغ‌التحصیل ریاضیات و منطق، در محوطه دانشگاه دارتموث در نیوهمشیر گرد هم آمدند. هدف آن‌ها این بود: «تولید برنامه‌های رایانه‌ای که بتوانند هوشمندانه ”رفتار“ یا ”فکر“ کنند». آنان، این هدف را در درخواست کمک مالی به بنیاد راکفلر این‌گونه ترسیم کردند: «هر جنبه از یادگیری یا هر ویژگی دیگری از هوش، اصولاً می‌تواند به قدری دقیق توصیف شود که یک ماشین بتواند آن را شبیه‌سازی کند».

▬    در میان این گروه، بویژه چهار نفر، نقش مهمی در توسعه حوزه جدید موسوم به «هوش مصنوعی» ایفا کردند: اول از همه، «جان مک‌کارتی»،  که استادیار ریاضیات دارتموث و در نهایت مؤسس و اولین مدیر آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در مؤسسه فناوری ماساچوست (۱۹۵۷) و دانشگاه استنفورد (۱۹۶۳) بود. مک‌کارتی سازمان‌دهنده اصلی این مؤسسه و مبتکر (طبق اکثر گزارش‌ها) اصطلاح «هوش مصنوعی/ Artificial Intelligence» بود.

▬    سه چهره برجسته دیگر، عبارت‌اند از «مروین مینسکی»، که در آن زمان یک دانشجوی جوان در ریاضیات و عصب‌شناسی هاروارد و در نهایت مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT بود. «هربرت سایمون» و «آلن نیول»، نیز، در شرکت رند در سانتامونیکا، و هم‌چنین، در مؤسسه فناوری کارنگی (در حال حاضر دانشگاه کارنگی ملون) در پیتسبورگ، شاغل به تحقیق بوده‌اند.
▬    در آن جمع تابستانی، «الکس برنشتاین»، که در آن زمان برنامه‌نویس ماشین‌های تجاری بین‌المللی در شهر نیویورک بود، در مورد برنامه بازی شطرنج که روی آن کار می‌کرد سخن می‌گفت؛ «آرتور ساموئل»، از شرکت IBM، درباره برنامه‌ای صحبت کرد که اتلو بازی می‌کرد. نیول و سایمون برنامه‌ای را توصیف کردند که برای حل قضایای منطقی طراحی کرده بودند. ناتان راچستر از IBM، کار بر روی برنامه‌نویسی مدلی از شبکه‌های عصبی را توضیح داد، در حالی که مروین مینسکی استفاده از رایانه برای اثبات قضایای اقلیدسی را به بحث گذاشته بود.
▬    این تابستان، در تاریخ علوم شناختی به طور کلی، و در زمینه هوش مصنوعی به طور خاص، نقشی محوری بازی کرد. یک دهه قبل،دهه ۱۹۴۰، شاهد ایده‌های درخشان نسل قدیمی‌تر، نوربرت وینر، جان فون نویمان، وارن مک‌کالک، و آلن تورینگ بود که همگی به توسعه رایانه‌های الکترونیکی مدد رساندند.
▬    تنها چند هفته قبل از این نشست تابستانی بود که در MIT برخی از حضار جمع ده‌نفره تابستانی دارتموث، در کنار چهره‌های سترگی مانند نوام چامسکی از زبان‌شناسی، و جورج میلر از روانشناسی حضور داشتند، گرد هم آمدند، و تتبعات مهمی در زمینه علوم شناختی را به اشتراک گذاشتند. تتبعاتی در مورد دیدگاه‌های جروم برونر، نوآم چامسکی، لوی اشتروس، ژان پیاژه و بسیاری از محققان دیگر در زمینه شناخت.

▀█▄  چشم‌اندازهای رقیب در زمینه هوش مصنوعی، ...
▬    لااقل تا دهه ۱۹۸۰ در زمینه هوش مصنوعی، سه تیپ رقیب را می‌شد در زمینه هوش مصنوعی ترسیم کرد که تا حدود قابل توجهی، دیدگاه ما در مورد هوش مصنوعی را عمق می‌بخشد:

▬    برخی می‌خواهند فرآیندهای فکری انسان را دقیقاً شبیه‌سازی کنند، در حالی که برخی دیگر، به خود هوشمندی و تعامل فعال با محیط تمرکز دارند؛ ...
▬    برخی به AI به مثابه یک «مینی انسان» می‌نگرند، ولی برخی دیگر، آن را یک ذهن علی‌حده می‌شمرند که البته در برخی حیطه‌ها می‌تواند موفق‌تر از هوش انسانی عمل کند؛...
▬    و بالاخره، برخی بر زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزار تمرکز دارند، ولی برخی دیگر، سخت‌افزار را مورد توجه خود قرار می‌دهند.
▬    این‌ها، چشم‌اندازهای رقیب در مورد هوش مصنوعی هستند (توأم با برداشت‌های آزاد از هوارد گاردنر).
مآخذ:...
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 16 فروردین 1401 ساعت 13:26

▀▄█▌ تصویرنوشت: منطقه سبز

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    صرف‌نظر از «گفتگو» یا «برخورد» تمدن‌ها، ساموئل هانتینگتون، یک ایده محوری داشت که در سایه مناقشه بر سر گفتگو یا برخورد تمدن‌ها، مغفول واقع شد؛ و آن این بود که بازیگران دنیای پیش رو، مطلقاً دولت‌ها نیستند، بلکه تمدن‌ها خواهند بود.

░▒▓
Rajiv Chandrasekaran, Paul Greengrass, Brian Helgeland, “Green Zone”, 2010.
░▒▓

▬    با رنگ باختن مرزهای سرزمینی به دلیل تحولات عظیم دنیای دیجیتال، دیگر مرزهای ملی، مرزهای واقعی نخواهند بود.
▬    مسیر انواع و اقسامی از دخالت‌های خارجی گشوده شده است، و دیگر دولت‌ها در درون مرزهای خود صاحب اختیار نیستند.
▬    و در این حال، اگر ملتی در درون مرزهای ملی خود سنگر بگیرد، تسخیر خواهد شد، و توان حاکمیت بر سرنوشت را از دست خواهد داد.
▬    فکر اصلی این است که با رنگ باختن مرزهای سرزمینی، ملت‌ها باید در فراسوی مرزها، متحدان لازم برای پیشبرد اراده اخلاقی خود را فراهم کنند.
▬    در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، اتحاد‌های منطقه‌ای که حول همرنگی‌های عقیدتی شکل می‌گیرند، جایگزین سرزمین خواهند شد.
▬    احزاب و ایدئولوژی‌های سیاسی که خود را در حدود ملی‌گرایی محبوس کنند، دیر یا زود در مقابل نفوذهای فراسرزمینی محو خواهند شد، و نخواهند توانست از موجودیت خویش دفاع کنند.
▬    بدین ترتیب، «ملت» به عنوان یک اتحاد عقیدتی، جایگزین «ملیت» به عنوان یک اتحاد سرزمینی خواهد شد.
▬    مع الاسف، وضع موجود جهان، نه گفتگو، بلکه رویارویی تمدن‌هاست. و در ایجاد این وضع ناامن، خلق و خوی خودبزرگ‌بینی و استکبار امریکا و هواداران سبک زندگی امریکایی در سرتاسر جهان مقصر است.
▬    نیروهای غربگرا و خوش‌بین به امریکا، جهان را به سمت تسلیم در مقابل امریکا پیش می‌برند که مطلقاً لیاقت حاکمیت جهانی را ندارد.
▬    غربگرایان، ملت‌های خود را با ساده‌نگری خویش، در مقابل امریکا بی‌دفاع و آسیب‌پذیر می‌سازند.
▬    غربگرایان، باید متوجه مرزهای تمدنی باشند و بدانند که اگر این رویارویی را جدی نگیرند، ملت و تمدن خود را اسیر چپاول بی‌رحمانه امریکا خواهند کرد.
▬    غربگرایان، خود و ملت خود را به ذلت می‌کشانند.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، برخورد تمدن‌ها، منطقه سبز/Green Zone، ساموئل هانتینگتون

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/02/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 13 فروردین 1401 ساعت 07:42

▀▄█▌ تصویرنوشت: بحران جهانی آموزش و چشم‌اندازی از راه‌حل آن

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ما با بحران جهانی تعلیم و تربیت مواجهیم.

▬    مدارس جهان مدام و به نحو آزاردهنده‌ای تغییر برنامه درسی داشته‌اند، ولی فارغ از درک «منطق بنیادین تغییر زمانه»، آن تحول ریشه‌ای راضی کننده که همه چیز را به ثبات برساند محقق نشده است، ...


░▒▓
Karim Amer, Jehane Noujaim, Erin Barnett, Pedro Kos, “The Great Hack”, 2019.
░▒▓

▬    نتایج کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها، نشان می‌دهند که علوم پایه، بسیار کم‌فروغ و کم‌طرفدار شده‌اند. این عدم توازن ناگهانی، که کم و بیش جنبه جهان‌شمول نیز دارد، همه را متقاعد کرد که کار برنامه‌ریزی و مدیریت دانش از جایی ایراد دارد، چرا که مهارت‌های فنی و تجربی هر روز بیش از دیروز به ماشین‌ها سپرده می‌شوند، و خلاقیت انسانی در علوم انسانی و علوم پایه و هنرهاست که مشاغل آینده را می‌سازد. هر چه پیش می‌رویم، مشاغل فنی و تجربی از انسان‌ها گرفته و به ماشین‌ها سپرده می‌شوند.
▬    تأثیرگذاری آموزش و پروش در شرایط امروز، به یک فرآیند بالنسبه شانسی تبدیل شده است و اغلب مردم هم متوجه این ابهام سیاست‌گذاران و دانشمندان علوم رفتاری شده‌اند.
▬    ماجرا از این قرار است؛ هر چه به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم، به سرعت با پیشرفت فناوری دیجیتال، یا تغییر موضوع می‌دهند، یا فناوری، عهده‌دار انجام آن می‌شود و نسل‌های دانش‌آموزان فوج بعد از فوج به این نتیجه می‌رسند که آموزش‌ها چندان کاربردی نیستند. و در تعیین نقش آینده اجتماعی آن‌ها مؤثر واقع نمی‌شوند.
▬    زمانی، تربیت نسل آینده، مهم‌ترین شعار هر مصلح اجتماعی بود، ولی... امروز، گویا دیگر از این موضوع چندان سر در نمی‌آوریم و دیگر هم نمی‌توانیم زیاد درباره آن حرف بزنیم.
▬    و همه این‌ها به آن دلیل است که متخصصان علوم رفتاری هنوز دقیقاً حضور و ظهور دنیای ماشینی را به رسمیت نشناخته‌اند.
▬    راه حل چیست؟
▬    در دوره آموزش عمومی، نیاز به دو نوع آموزش داریم؛ بخشی از آموزش عمومی باید صرف «تربیت» در حکمت و دانش‌های بنیادین و اخلاق شود؛ و بخش دیگر آموزش عمومی باید مصروف آموختن «سواد رسانه‌ای» گردد.
▬    اولی به افراد شیوه زندگی اخلاقی و مهارت‌های ارتباط انسانی و خلاقیت را می‌آموزد که اولویت نخست دنیای پیش روی ماست، و دومی به جای آن‌که به آموزش خودِ مهارت‌های فنی و تجربی بپردازد، به آموزش نحوه استفاده از فناوری رسانه‌ای برای آموختن مادام‌العمر مهارت‌ها می‌پردازد.
▬    این تحول، ضروری و فوری است.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، بحران جهانی آموزش و پرورش، سواد رسانه‌ای، آموزش مادام‌العمر

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/01/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%88-%da%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 12 فروردین 1401 ساعت 14:47

▀▄█▌ تصویرنوشت: دموکراسی و آشوب جهانی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    با به قدرت رسیدن مقامات دموکراتیک عجیب و غریب، همچون نیکلا سارکوزی در فرانسه، دانلد ترامپ در امریکا، ژائیر بولسونارو در برزیل، بوریس جانسون در بریتانیا، و کسانی که بیش از هر جای دیگر در مجلس عوام انگلستان به چشم می‌آیند، دل‌زدگی از دموکراسی بسیار شده است، و احتمالاً همه تصدیق می‌کنند که ادامه این نوع از دموکراسی حتی می‌تواند بقای بشر بر روی کره زمین را تهدید کند.

▬    از شکست‌های آتن در مقابل اسپارتا و اعدام سقراط تا کنون، آزردگی از دموکراسی نامحدود، سابقه‌ای طولانی داشته است،
▬    و ارسطو، ابرفیلسوف یونانی، «جمهوری» را نسخه ترمیم شده دموکراسی دانست. از دیدگاه او، جمهوری، دموکراسی در چهارچوب نظارت استصوابی قواعد اخلاقی است. از این قرار در قانون اساسی ما نیز به جمهوری به جای دموکراسی تأکید شده است.


▬    لااقل از دو دهه پیش، در کشور ما مناقشات دامنه‌داری در اطراف این موضوع برانگیخته شد، و حالا همه اذعان دارند که آن مناقشات درست نبودند و دموکراسی باید در قالب‌های مشخص و معین محدود شود.
▬    برخی از فعالان سیاسی که حدود دو دهه قبل، مخالفان خود را به «دشمن مردم» و «ناشنوای پیام فلان انتخابات» متهم می‌کردند، امروز، با دفاع از جدا شدن کانون وکلا، نظام پزشکی، نظام مهندسی، بانک مرکزی مستقل، و سایر نهادهای تخصصی، یکی یکی، شؤون حکمرانی را از نظارت و مشارکت عمومی خارج می‌کنند.
▬    نه آن افراط درست بود و نه این تفریط؛ با این تفریط، آن‌ها به استبداد راه خواهند برد.

▬    مسیر میانه، همان «جمهوری» است که در قانون اساسی ما هم بازتاب و تعریف خوبی یافته است؛ این که مردم در همه شؤون در چهارچوب اخلاقی تعریف شده دینی مشارکت داشته باشند.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، دموکراسی/جمهوری، ارسطو، نظارت استصوابی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/03/31/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d9%85%d9%88%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d8%a2%d8%b4%d9%88%d8%a8-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 11 فروردین 1401 ساعت 18:25

صفحه 8 از 425

a_a_