فیلوجامعه‌شناسی

▀▄█▌ تصویرنوشت

▀▄█▌ تصویرنوشت: آیا طوفان نوح دیگری لازم است؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


░▒▓
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿نوح. ۱﴾
ما نوح را به سوى قومش فرستاديم كه قومت را پيش از آنكه عذابى دردناك به آنان رسد هشدار ده (۱)
...
وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا ﴿۲۶﴾
و نوح گفت پروردگارا هيچ كس از كافران را بر روى زمين مگذار (۲۶)
إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا ﴿۲۷﴾
چرا كه اگر تو آنان را باقى گذارى بندگانت را گمراه مى كنند و جز پليدكار ناسپاس نزايند (۲۷)
...
أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿اعراف. ۹۷﴾
آيا ساكنان شهرها ايمن شده‏ اند از اينكه عذاب ما شامگاهان در حالى كه به خواب فرو رفته‏ اند به آنان برسد (۹۷)
أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﴿۹۸﴾
و آيا ساكنان شهرها ايمن شده‏ اند از اينكه عذاب ما نيمروز در حالى كه به بازى سرگرمند به ايشان دررسد (۹۸)
أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۹۹﴾
آيا از مكر خدا خود را ايمن دانستند [با آنكه] جز مردم زيانكار [كسى] خود را از مكر خدا ايمن نمى‏ داند (۹۹)
░▒▓

گمان نمی‌رود که ما از کوید۱۹ پند لازم را گرفته باشیم،
همان‌طور که از انبوه رویدادهای سهمگین پیشین،
مانند جنگ‌های عالمگیر و همه‌گیری‌ها و
بحران‌های اقتصادی موجاموج،
نصیحت لازم را نشنیدیم.

و کلید خطاهای ما، خودشیفتگی اومانیستی ماست؛
همان چیزی که در ادبیات ما به کبر و «استکبار» نامبردار شده است.

░▒▓
Roland Emmerich, Harald Kloser, “2012”, 2009.
░▒▓

عموم بشریت، هر یک، خود را اشرف مخلوقات پنداشته‌اند،
و به یکدیگر، و به طبیعت و سایر مخلوقات، ستم روا داشته‌اند.

حالا، در متن این ستم بی‌پایان، انبوه بلاها، روزمره بر سر
انسان‌ها سرازیر است، ولی هنوز عموم مردم جهان را نشان
چندانی از تنبه، به کار نیست.

بیماری‌هایی که ناشی از طغیان بشر است، از ایدز گرفته تا سارس
و مرس و کوید۱۹ هجوم می‌آورند، طبیعت روی برگردانده است، و
جنگ‌های جهانی دیگر، هر لحظه قریب‌الوقوع به نظر می‌رسند.

بشر باید حد نگاه دارد، تقوا پیشه کند، و به اصول اخلاق بازگردد،
و به نام آزادی‌جویی، عدالت‌خواهی، توسعه، و میل، مرزها و حدودها را
پشت سر نگذارد، درغیر این صورت تاریخ، انباشته است از اقوامی که
در اوج عظمت، فرو ریختند.
مآخذ:...

░▒▓ کلیدواژگان: نوح علیه السلام، اعراف، فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، پسااومانیسم، گناه، عذاب

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/11/05/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b7%d9%88%d9%81%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%ad-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%db%8c-%d9%84/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در جمعه, 14 آبان 1400 ساعت 22:11

▀▄█▌ تصویرنوشت: پروبلماتیک پسااومانیسم

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    زدودن نقاب از مقوله «انسان» در علوم انسانی متداول، به عنوان منبعی که اغلب با کبر و اراده معطوف به قدرت و سلطه و نابرابری و ستم مرتبط بوده است، یکی از انگیزه‌های نیرومند برای حمایت از «پساانسان‌گرایی/Posthumanism» بوده است...

░▒▓
“NOAH”, 2014, Darren Aronofsky, Ari Handel, Scott Franklin, Mary Parent, Arnon Milchan
░▒▓

▬    تهدید ویرانی ناشی از تغییرات آب و هوایی، استثمار بی‌سابقه زنان، و ستم بر اقلیت‌های نژادی، تبعات اومانیسم و انسان‌گرایی اروپایی بوده است، که «پساانسان‌گرایی»، در گام اول، آن را برمی‌دارد و راه را برای گشایش گسترده افق دیدها باز می‌کند.
▬    پساانسان‌گرایی، وجود و حضور زنان، اقلیت‌های نژادی، طبیعت، و ماشین‌ها را به عنوان شرکای دوشادوش انسان مستکبر اومانیستی به رسمیت می‌شناسد و از این طریق، گشایش عظیمی در نظر و عمل اجتماعی پدید می‌آورد.
▬    اصولاً می‌توان دیدگاه‌هایی که پسااومانیسم را به مثابه یک مرام و همچنین به عنوان واقعیت محقق پسااومانیته ترسیم کرده‌اند، به دو دسته تقسیم کرد:
▬    دسته نخست، شامل دیدگاهی است که همچنان برای انسان و سایر موجودات حاضر در شبکه، ذات و طبیعتی قایل هستند، و پساانسان‌گرایی مد نظر آن‌ها، سخنی از هیبریدی شدن و ترکیب موجودات این موجودات متمایز و متفاوت است. روزی برایدوتی/Rosi Braidotti، فیلسوف و تحلیل‌گر اجتماعی فمینیست، در کتاب «امر پساانسانی» (2013) چنین نظری دارد. برداشت او در مورد «امر پساانسانی»، حاوی کمرنگ شدن خط حایل میان انسان و غیرانسان، ترکیبی و هیبریدی شدن انسان و غیرانسان، ظهور اشکال جدیدی از جهان‌وطنیت، و گذر از تمایزهای استعماری، نژادی، جنسیتی، و محیط زیستی است. برایدوتی، خصم آشتی‌ناپذیر فردگرایی است. پساانسان‌گرایی، این فردگرایی که انسان اروپایی مرد را در یک طرف، و زنان و غیراروپایی‌ها و محیط زیست و ماشین‌ها و ... را در سوی دیگر برای بهره‌کشی قرار می‌داد، باید بر بیفتد.
▬    دسته دوم، شامل چشم‌اندازی است که درک مولکولی تازه‌ای از هویت ارائه می‌دهد که ذات و جوهر آنچه در مورد امور انسانی و غیرانسانی ملحوظ می‌داشتیم را از پایه و اساس دگرگون می‌کند. نیکلاس رز/Nicolas Rose در کتاب «سیاست خودِ خودِ زندگی» (2007)، چنین چشم‌اندازی را ارائه می‌دهد. بایوفناوری و زیست‌پزشکی به ایجاد درک ریزمولکولی جدیدی از انسان و حتی ذهنیت‌های او منجر شده است؛ این، هم می‌تواند فرصتی جدید و هیجان‌انگیز به حساب آید، و هم چالش‌های اخلاقی و فرهنگی نیرومندی پدید آورد. ما با اولین قرن حاصل از فعالیت‌های بایوفناوری ترکیبی، و ظهور اشکال جدیدی از زیست، مواجه خواهیم بود که تمام تصورات تاریخی ما از همه چیز، و حتی خودمان را به چالش می‌کشد. هیچ ارزیابی قاطعی نمی‌توان از آتیه آن داشت، و تنها از طریق حضور و اکتیویسم مستمر می‌توان آتیه مثبت یا منفی را شکل داد.
▬    فناوری‌های تولید مثل، گسترش داروهای روانگردان، مهندسی مجدد بیولوژیک، دستکاری بی‌سابقه پزشکی در بدن، ساخت هویت‌های جدید و مجموعه روابط تازه در متن شبکه، «مدیریت» سوبژکتیویته، «اقتصاد زیستی»، شرکت‌های ژنتیک، بانک‌های زیستی و دستکاری مولکولی، شکل‌گیری و مجتمع شدن سرمایه بیولوژیک، و فی‌الجمله، بازسازی هسته اصلی هویت و روابط فرهنگی، چشم‌انداز نامتعین آتی را شکل خواهند داد.
مآخذ:...

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، پسااومانیسم، گناه، جنگ

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/10/29/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a8%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9-%d9%be%d8%b3%d8%a7%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b3%d9%85/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در جمعه, 14 آبان 1400 ساعت 22:10

▀▄█▌ تصویرنوشت: کلید ”بهزیستن“ در عصر جدید

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


امروز، لااقل تا آنجا که به زندگی اقشار متوسط شهری مربوط می‌شود، زندگی از آنچه چارلی چاپلین در سال ۱۹۳۶ آرزو می‌کرد، راحت‌تر شده است.
ایجاد ماشین‌های خودکار، نقش و حضور انسان را در خطوط تولید کاهش می‌دهند، و در عوض، سطح بالایی از تأمین اجتماعی فراهم می‌گردد.  ولی پرسش آن است که آیا سطح «بهزیستن» انسان‌ها نیز فزون‌تر می‌گردد؟

░▒▓
“Modern Times”
Charlie Chaplin
1936
░▒▓

این، پرسشی است که پیش از چاپلین نیز مطرح بوده است و منجر به پاسخ‌های «بدبین» یا «خوش‌بین» شده است.
واقع‌بین آن‌که میزان «بهزیستن» منوط به نحوه استفاده انسان‌ها از محیط برای گسترش وجوه ممیز انسانی خواهد بود.
هر چه انسان‌ها از مقدورات محیطی خود، برای گسترش «خلاقیت»، «دانش» و «هنر» بهره ببرند، میزان «بهزیستن» خود را افزو‌ن‌تر خواهند دید.
و برعکس، به هر میزان خود را به «رفاه» و «مصرف» دنیوی وابسته کنند، کارایی بیشتر ماشینی را مایه ناآرامی خویش خواهند یافت.

کلید بهزیستن در «معنویت‌گرایی» و دوری از «دنیاگرایی» است.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، بهزیستن، عصر جدید، چارلی چاپلین

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:

http://video.philosociology.com/2021/10/16/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%da%a9%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%b5/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:31

▀▄█▌ تصویرنوشت: مرگ کارآفرین در فرهنگ چپ‌زده

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


در فرهنگ چپ‌زده‌ای که هنوز مرده‌ریگی
از آن باقی است، میان «کارآفرین» و
سرمایه‌دار رباخوار و بهره‌کش، تمایزی
لحاظ نمی‌شود، و بدین‌ترتیب، همواره
نیروهای خلاق، به نحو نامعینی به پای
میان‌مایگانی که از حیات، به عافیت و سهولت
رضایت داده‌اند، قربانی می‌شوند.

░▒▓
”افرا“
بهرنگ توفیقی، فرزاد فرزانه، و امیرحسین نجف‌پور
░▒▓

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، افرا، سرمایه‌داری کارآفرین (آنتروپورنرشیپ)، سرمایه‌داری آلمانی، مکتب اقتصادی اتریش

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/10/15/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%b1%da%af-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:31

▀▄█▌ تصویرنوشت: فرورفت در دنیای بازی‌های رایانه‌ای

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


بازی‌های رایانه‌ای نوع جدید و متمایز رسانه‌ها هستند.
این بازی‌ها، با همه رسانه‌ها، از روزنامه گرفته تا رایانه و توییتر و اینستا، متفاوت هستند.
آن‌ها، با خود، شکل جدیدی از تعامل بین رسانه و مخاطب را پدید آورده‌اند که طی آن، بازی‌باز می‌تواند در حقیقت رسانه‌ای، مشارکت فعال داشته باشد و به جزئی از دنیایی جدید تبدیل شود. این، اصل جذابیت بازی‌های رایانه‌ای است.
در این بازی‌ها، افراد، از دنیای عینی نقل مکان می‌کنند، و به دنیای جدیدی پا می‌گذارند تا به آرزوهایشان نزدیک و نزدیک‌تر شوند.

░▒▓
Nicholas Gyeney and Andre Kirkman, “Beta Test”, 2016.
░▒▓

به رغم سایر رسانه‌ها، مرز روشنی میان زندگی شخصی بازی‌باز و بازی رایانه‌ای وجود ندارد، بلکه بازی‌باز می‌کوشد تا این مرز را کمرنگ کند.
هنگامی که بازی‌باز، شروع به کنترل شخصیت قابل بازی می‌کند، با «هویت‌زدایی» بی‌سابقه‌ای مواجه می‌شویم؛
فرد، هویت جدیدی برای خود دست و پا می‌کند، و آن را مرتباً دگرگون می‌نماید.
این موضوع، در عین جذابیت‌هایش، خطرناک و دشواری‌آفرین است.

شخصیت‌های ضداجتماعی یا منزوی، محصولات این زیست رسانه‌ای جدید هستند که پیش از این و در نسبت با تجربه ما از رسانه‌های دیگر، سابقه ندارد.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، بازی ویدئویی، سایبرفضا، تحلیل مخاطب

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/10/07/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:31

▀▄█▌ تصویرنوشت: «عشق سرعت»، در مقابل علاقمندی قدما به طمأنینه و شکوه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


«عشق سرعت»، در مقابل علاقمندی قدما به طمأنینه و شکوه،
بسیاری از عوارض دنیای امروز را به بار آورده است.

در واقع، برخی تحلیل‌گران مطرح زندگی امروز ما باور دارند که،
زندگی ما با همه نیک و بدهایش، همچون ...
کلان‌شهرها، اقتصاد سرمایه‌داری، انقلاب صنعتی، نبردهای عظیم و ویرانگر، ... همه و همه،
ناشی از «عشق سرعت» است.

░▒▓
“TRON: LEGACY”, 2010
Joseph Kosinski, Edward Kitsis, Adam Horowitz, Brian Klugman, Lee Sternthal
░▒▓

مناسبات گذرا جای دوستی‌های عمیق را می‌گیرند،
و موفقیت‌های آنی، جای آرمان‌ها را.

این فضا، نوع بی‌سابقه و رادیکالی از نوسان بین رضایتمندی‌ها و نارضایتی‌ها
نزد همه افراد و اقشار اجتماعی پدید می‌آورد و سطح عمومی ناکامی
و پرخاشگری در جامعه را می‌افزاید.

حفظ تعادل در چنین جهان نامتعادلی به سرعت عملی بیش از «حد ممکن»
احتیاج دارد، که تنها در بازی‌های رایانه‌ای میسر به نظر می‌رسد!

از این رو، سطحی از عدم تعادل در زندگی واقعی، و در نتیجه،
سرخوردگی و ناکامی در انتظار همگان هست.

سرخوردگی‌های فردی در یک سوی، و سرخوردگی‌های اجتماعی در سوی دیگر،
ضرورت تجدید نظر در این میزان از «عشق سرعت» را گوشزد می‌کنند.

باید در موضوع فضیلت «طمأنینه و شکوه»،
دوباره بیندیشیم.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، عشق سرعت، طمأنینه و شکوه، زیگمونت باومن، مارشال برمن، آنتونی گیدنز

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/09/30/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa%d8%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%82%d9%85%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%82/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:31

▀▄█▌ تصویرنوشت: سرو ایرانی در چهارراهی‌ترین نقطه جهان

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    از آغاز سودای توسعه،
روشنفکران و سیاستمداران،
کشورهای گوناگونی را به عنوان
الگوی توسعه «ایران» معرفی کرده‌اند،
ولی ...

▬    واقع آن است که قلب ایران،
از بدو شکل‌گیری تمدن، در
«چهارراهی‌ترین» نقطه جهان
تپیده است، و از این جهت،
با هیچ موقعیت جغرافیایی دیگر
جهان، قابل قیاس نیست.

▬    «ایران»، مطلقاً با ژاپن،
یونان، چین، فرانسه،
ایتالیا، بریتانیا، امریکا،
کشورهای اسکاندیناوی،
یا هر کشور دیگر،
قابل قیاس نیست.

▬    حضور در
«چهارراهی‌ترین» نقطه جهان،
امتیازات و مخاطرات عمده‌ای دارد؛ ...

▬    «ایران»، پیچیده‌ترین الگوهای فرهنگی
تاریخ را به بار آورده است، ...

▬    «ایران»، برترین فلکه و منظومه
عبور و مرورهای
امن و به‌صرفه جهانی
را در خود دارد.

▬    تمام کشورهای دنیا به تحولات
این جغرافیای کانونی نظر دارند، و این،
«امنیت» را به اولویت نخست
سیاست «ایران» بدل کرده است، ...

▬    مردم این موطن،
به نحو تاریخی آموخته‌اند که
در مقابل تندبادها،
«چون سروی در باد»
مقاوم باشند؛
این مردم،
شاید راکع گردند،
ولی نمی‌شکنند.

░▒▓ کلیدواژگان: سرو ایرانی، الگوی توسعه، موقعیت جغرافیایی مرکزی ایران، ژئوپولتیک ایران، فیلوجامعه‌شناسی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:

https://aparat.com/v/ztDgM

توأم با اقتباس‌های آزاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:33

▀▄█▌ تصویرنوشت: عدم شفافیت بین‌الملل

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


•    سال‌ها قبل، ایرانیان که روح دنیای بی‌روح نامیده شدند، عرف دیپلماتیک را درنوردیدند و سفارت ایالات متحده را به مثابه «لانه جاسوسی» تسخیر کردند.
•    چهار دهه بعد، هفته‌نامه اشپیگل آلمان، پس از آن‌که صدراعظم آهنین اروپا توسط امریکاییان تحقیر شد، از همان تعبیر «لانه جاسوسی» برای اشاره به سفارت مقابل کاخ صدراعظم استفاده کرد.

•    با این تفاوت که آلمان‌ها این «لانه جاسوسی» را تسخیر نکردند، و تاوان آن را در رسوایی هندیگیت و بعدها، تحریم طرح راهبردی خط لوله گاز اروپا و سایر موارد، به گزاف پرداختند.
•    وقتی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، خود را، رو در روی تحریم‌های فلج‌کننده امریکا دید، پنهان‌کاری برای دور زدن تحریم‌ها در این اقتصاد نیز جانمایی شد.
•    اکنون دیگر، نوعی پنهان‌کاری عمومی در اغلب اقتصادهای جهان که بالقوه در معرض تحریم و جاسوسی امریکا هستند لازم آمده، و ناگزیر به نظر می‌رسد.
•    ما با «عدم شفافیت بین‌الملل»، به دلیل تهدید دائمی امریکا مواجهیم. این موضوع، تأثیر مستقیمی بر اندازه بین‌المللی فساد دارد، چرا که فساد، تابع مستقیم متغیر عدم‌شفافیت است.
•    اگر کشورها به دلیل رویارویی با تهدید دائمی امریکا، ناگزیر به سطحی از عدم شفافیت متوسل شوند، به میزانی از فساد نیز ناچار خواهند بود.
•    همان‌طور که از زمان ابراثر پدرخوانده می‌دانیم، امریکا، بی‌گمان مقصر بخش بزرگی از فسادهای اقتصادی و سیاسی امروز است.

░▒▓ کلیدواژگان: لانه جاسوسی/ DAS NEST، آنگلا مرکل، باراک اوباما، فیلوجامعه‌شناسی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:

https://aparat.com/v/a2C3r

توأم با اقتباس‌های آزاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:33

▀▄█▌ تصویرنوشت: کوید۱۹ و انقضای فانتزی آزادی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


•    انقضای فانتزی آزادی اعمال محدودیت‌های کرونایی، پس از دو دهه «فانتزی آزادی»، ضرورت «نظم»و«قانون» را گوشزد کرده است.
•    امروز، پزشکان و سیاستمداران اصلاح‌طلب در مصدر قدرت، خواهان «اعمال قاطع» محدودیت‌های کرونایی شده‌اند.
•    ولی، خود آنان، پیش از این، از آزادی‌های غیرقانونی به مثابه نحوی «فانتزی آزادی» حمایت کرده‌اند.
•    اکنون، «فانتری آزادی» که برای دو دهه فرهنگ‌سازی شده، مانعی گردیده است برای رویارویی مؤثر با کوید۱۹ چنان که پیش از این نیز، مانعی بوده است برای مواجهه مؤثر با هر نوع تهدید دیگر.
•    وقتی ضابطان قانون، به اعمال «قانون» و «نظم» برمی‌خاستند، همین پزشکان و سیاستمداران اصلاح‌طلب، «قانون» را بی‌ارزش می‌شمردند، ولی امروز از «اعمال قاطع» قوانین برای مهار بیماری حمایت می‌کنند.
░▒▓
ابوالقاسم طالبی، «قلاده‌های طلا»، ۱۳۹۰
░▒▓
•    حقیقت این که بدون اعمال قاطع «قانون»، «نظم» از دست می‌رود. جامعه، همواره به «نظم» و «قانون» احتیاج دارد، نه فقط در مواقع بیماری.
•    نکته دیگر آن‌که، تندرستی جامعه به شیوه‌های مختلفی به خطر می‌افتد، و کوید۱۹ تنها یکی از آن‌هاست.
•    قانون برای تهذیب و پاکیزگی و سلامت ملت است، و اگر سستی در اعمال آن ترویج شود، جامعه آمادگی خود را برای هم‌داستانی‌های مهم از دست می‌دهد.
•    این، حقیقتی است که از خرداد ۱۳۷۶، مدام توسط اصلاح‌طلبان انکار شده است.
•    آن‌چه در یک زیست شهروندی متمدن اهمیت دارد، «قانون» و مراعات «نظم» است، تا افراد بتوانند اقدامات خود را هماهنگ و هم‌افزا کنند.
•    ما در همه موارد به اعمال «نظم» و «قانون» احتیاج داریم، نه فقط در مواقع بیماری.

░▒▓ کلیدواژگان: کوید۱۹، کروناویروس، فانتزی آزادی، اصلاح‌طلبان ایران، قانون‌گرایی، فیلوجامعه‌شناسی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:

https://aparat.com/v/TN4R6

توأم با اقتباس‌های آزاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 فروردین 1401 ساعت 14:16

▀▄█▌ تصویرنوشت: تصویر اغراق شده مادر برای هیچ‌کس مفید نیست

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


•    تصویر اغراق شده ”مادر“
•    به مثابه ابرانسانی ازخویش‌رسته،
•    که برای تکلیف مادرانه
•    رادعی نمی‌شناسد،
•    شورانگیز و تاریخ‌ساز هست، ...

•    ولی لزوماً مفید نیست.

•    برای هیچ‌کس مفید نیست،‌ به‌ویژه برای بچه‌ها!

•    بچه‌ها باید بدانند که
•    با تمام وجود دوستشان داشته‌ایم،
•    و در عین حال،
•    آن‌ها بخشی از یک خانواده
•    و همچنین جامعه‌ای بزرگ‌تر هستند،
•    و این یعنی همواره نیازهای آن‌ها
•    و همچنین ما،
•    در اولویت قرار نمی‌گیرد.

•    باید حد و مرزهای تعادل را
•    حفظ کرد تا
•    مناسبات انسانی پایدار شوند.

░▒▓
علی حاتمی، «مادر»، ۱۳۶۸
░▒▓

•    بخشی از معضل مادرشوهر و مادرزن
•    در فرهنگ ما به همین اغراق در
•    نقش مادری بازمی‌گردد.
•    اگر این اغراق، تعادلی ظریف بیابد،
•    زنجیره‌ای از مسائل در خانواده ایرانی
•    سامان خواهد یافت.

░▒▓ کلیدواژگان: خانواده ایرانی، نقش مادرزن و مادرشوهر، اغراق نقش مادر، فیلوجامعه‌شناسی


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:

https://aparat.com/v/DuhI3

توأم با اقتباس‌های آزاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 ساعت 13:32

صفحه 4 از 5