فیلوجامعه‌شناسی

▀▄█▌ تصویرنوشت

▀▄█▌ تصویرنوشت: سرباز و سیاستمدار

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    کوریولانوس، فریادی زودهنگام علیه «سنت‌های پوسیده مدرن» بود، که ویلیام شکیپیر شصت سال پیش از نخستین انقلاب مدرن، و ظهور مشروطه بریتانیایی نواخت. این فریادها، همان طور که جان لوگان و رالف فاینس باور دارند، همچنان تر و تازه هستند و همچنان سنت‌های مضحک سیاسی دنیای مدرن، در یک تراژدی رکیک، به سخره می‌گیرند. فیه تأمل... فتأملوا...

░▒▓
William Shakespeare, John Logan, Ralph Fiennes, “Coriolanus”
░▒▓


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، کوریولانوس، سرباز و سیاستمدار، دانشمند و سیاستمدار.


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/20/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 30 دی 1400 ساعت 13:23

▀▄█▌ تصویرنوشت: سناریوسازی دانشمندان برای پس از تمدن!

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    دانشمندان، سناریوسازی‌های مضحکی را برای دوران پس از نابودی تمدن و سیاره در جریان یک فاجعه و نبرد پهن‌دامنه اتمی، آغاز کرده‌اند...

░▒▓
Drew Goddard, Matt Reeves, “Cloverfield”, 2008.
JR (Street art, photography, graffiti), Agnès Varda, “Faces Places”, 2017.
http://www.philopol.com/2021/05/12/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d9%86%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%8c-%d8%ad%d8%af%d8%a7%d9%82/
░▒▓
▬    در این سناریوها تصویر می‌شود که برای حفظ بشر بعد از نابودی تمدن، به 98 انسان، و به عبارتی، 49 زوج غیرخویشاوند نیاز هست که پس از وقوع فاجعه به طرزی اخلاقی و بهنجار همسازی کنند، از تجاوز و تعدی به یکدیگر بپرهیزند، شاید بتوانند تمدن را به حیات بازگردانند!... تا شاید پس از هزاران سال، دوباره تمدن را به همین نقطه‌ای که هم‌اکنون هست، باز گردانند...
▬    مضحک نیست؟ این که متخصصان علوم رفتاری به چنین چیزهایی می‌اندیشند، بخشی از طغیان انسان امروز نیست؟
▬    آیا بهتر نیست زیست اخلاقی و بهنجار و حدنگهدار را در همین تمدنی که مشغول خودخواری است، وجهه همت خود سازیم؟

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، پساتمدن، جنگ اتمی.


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/13/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 24 دی 1400 ساعت 01:25

▀▄█▌ تصویرنوشت: اسطوره‌هایی با تخیل اضافه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    لااقل از زمان آرتور کنن دویل، از اعضای شاخص فراماسونری بریتانیا، این رسم پا بر جای بوده است که غرب برای تغذیه روشنفکران هوادار خود در جوامع توسعه‌نیافته، چهره‌های واقع‌نما، اما بسیار خیالی و غیرواقعی از نبوغ غربیان را می‌سازند و روشنفکران‌وابسته به استناد این چهره‌ها، از ملت خود تقاضای انقیاد به فرهنگ و تاریخ آنان را دارند.
▬    فهرستی طولانی از شخصیت‌های کاملاً اغراق‌شده، از شرلوک هلمز گرفته تا فرانک آندروود، طی مدت‌های مدید، این وظیفه را عهده‌دار بوده‌اند.

░▒▓
Michael Cox, “Sherlock Holmes…TV series”, 1984.
James Krieg, Brian Augustyn, Mike Mignola. “Batman: Gotham by Gaslight”, 2018.
░▒▓

▬    روشنفکران وابسته که بی‌پرده از سفارتخانه‌ها ارتزاق می‌کنند، با اتکاء به این چهره‌های غیرواقعی، انگیزه‌های لازم برای پذیرش سطحی افکار غرب‌پرستانه را نزد جوانان پرانگیزه ولی ناپخته جوامع کم‌توسعه فراهم می‌آورند، و جوانان جوامع توسعه‌نیافته، به این ترتیب، آماده می‌شوند تا منابع کشور خود را به کسانی که در خیال، بهتر فکر و کار می‌کنند بسپارند؛ بدین ترتیب، جوامع غربی با ثروت دیگران ثروتمندتر می‌شوند، و همچنان فرسنگ‌ها برتر از سایر ممالک، رؤیایی دست نیافتنی برای جوانان کم‌توسعه باقی خواهند ماند. اینچنین، چرخه تولید شخصیت‌ها و ممالک آرمانی تخیلی، با منابع کشورهای کم‌توسعه پیوسته استمرار دارد.
▬    اگر برنامه‌ریزان توسعه در جوامع کم‌توسعه، بواقع، توسعه می‌خواهند، باید در یک انقلاب فرهنگی، این چرخه را در نقطه‌ای قطع کنند، و الا انتلکتول‌ها و روشنفکران، محصول توسعه کشور را به ازمابهتران خیالی تقدیم خواهند کرد... دیر یا زود...


░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، استعمار، امپریالیسم فرهنگی، اسطوره خیالین


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/01/03/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d9%88%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d8%ae%db%8c%d9%84/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 13 دی 1400 ساعت 23:41

▀▄█▌ تصویرنوشت: روحیه جوانان ایرانی در نسبت با کپی نامحدود

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


جوانان ایرانی، از یک جهت ویژه تمایز تعیین کننده‌ای دارند؛ آن‌ها به دلیل عدم عضویت ایران در پیمان مالکیت معنوی، دسترسی دقیقاً نامحدودی به تمام نرم‌افزارها دارند؛ نرم‌افزارهایی که بعضاً بهای آن‌ها از سخت‌افزاری که بر آن سوار می‌شوند بیشتر است.
جوانان ایرانی مجموعه نرم‌افزارهایی در دست دارند که معادل هزاران دلار ارزش دارد؛ و این، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که لااقل در حیطه نرم‌افزار و رایانه، همه‌چیز را امتحان کنند و به همه امکانات بیندیشند...
اقتصاد ایران، از جهت عدم پشتیبانی پیمان مالکیت معنوی در ممانعت از کپی‌برداری طرح و نقش‌های فرش، توسط چینی‌ها و هندی‌ها لطماتی دیده است، ولی بهره‌برداری گسترده از نرم‌افزارهای بسیار گران‌قیمت، در کنار استفاده رایگان از برخی محصولات صوتی و تصویری، این لطمات را جبران کرده است...

░▒▓
Torsten Hoffmann, Michael Watchulonis, “Cryptopia: Bitcoin, Blockchains and the Future of the Internet”, 2020.
░▒▓

مع‌الوصف، تأثیر این بهره‌برداری گسترده از نرم‌افزارهای رایگان، در موقعیت نسل جوان ایرانی، تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است... آن‌ها بسیار خلاق، و با ایده‌ها و ایده‌آل‌هایی نامحدود از آب درآمده‌اند... و این، شکافی میان امید فردی و امید اجتماعی رقم زده است. در حالی که جوانان این جامعه هیچ وضع مطلوبی را بسنده تشخیص نمی‌دهند، ولی لاجرم، ظرفیت‌های عینی رشد اجتماعی محدود است، و نتیجتاً ارزیابی‌های این جوانان از جامعه خود عمدتاً رنگ منفی به خود می‌گیرد. آن‌ها به واسطه انس با نرم‌افزارها و محصولات فرهنگی جهانی، اغلب تصویری اغراق شده از جهان دارند، و خواسته‌های خود را با آن تنظیم می‌کنند، ولی واقع آن است که دشوار، موقعیت واقعی یک کشور اجازه همسازی با این ایده‌آل فزاینده را بدهد.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، مالکیت معنوی، امید اجتماعی، امید فردی


░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/12/20/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad%db%8c%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 29 آذر 1400 ساعت 09:38

▀▄█▌ تصویرنوشت: در توییتر چه می‌گذرد؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


دولت عربستان سعودی هزاران نفر را استخدام کرده است که هر یک از آنها بیش از ۲۰ حساب کاربری دارند!

░▒▓
Bryan Fogel, “The Dissident”, 2020
░▒▓

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، توییتر، جمال خاشقچی، عربستان سعودی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/12/05/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%88%db%8c%db%8c%d8%aa%d8%b1-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%af%d8%b0%d8%b1/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در یکشنبه, 14 آذر 1400 ساعت 22:46

▀▄█▌ تصویرنوشت: خیز علوم اجتماعی رایانشی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


پس از پیچیدگی فزاینده زندگی اجتماعی،
استفاده از ماشین‌های محاسب برای
شبیه‌سازی زندگی اجتماعی، در شبکه‌ای
گسترده از مناسبات میان
انسان‌ها، طبیعت، و رایانه‌ها و ماشین‌ها
ضرورت یافت.

░▒▓
Shalini Kantayya, “Coded Bias”, 2020.
░▒▓

بدون چنین علم رایانشی، علوم اجتماعی
در بحران شناخت‌ناگروی سده بیستم
باقی می‌مانند، و عملاً خروجی آن‌ها چیزی
بیش از روشنفکرنمایی نخواهد بود.

علوم اجتماعی غیررایانشی بر مبنای فرض
تقسیم کار اجتماعی که طی آن انسان‌ها با
تاریخ و انگیزه‌ها و امیال خود، همه آنچه باید
تحلیل شوند را می‌سازند، بنیان گذاشته شدند؛
ولی امروز، با حضور گسترده و خودمختار
ماشین‌ها و رایانه‌ها در تنظیم مناسبات انسانی،
از حداکثر پیچیدگی عبور کرده‌ایم.

علوم اجتماعی رایانشی، حضور گسترده
طبیعت و ماشین‌های غیرهوشمند و هوشمند
را در «تقسیم کار شبکه‌ای» به حساب خواهند
آورد، و این مجموعه پیچیده را تنها با کمک
ماشین‌های محاسب، قابل تحلیل خواهند دانست.

با حضور فایق و گسترده ماشین‌ها در تقسیم کار،
حتی دیگر باید از کاربست عبارت «تقسیم کار اجتماعی»
و حتی اصطلاح «جامعه شبکه‌ای» پرهیز کرد؛ ما با
«شبکه» مواجهیم.

علوم اجتماعی رایانشی، با اذعان به پیچیدگی عظیم
تقسیم کار شبکه‌ای، مستقل از الگوهای نظری مرسوم
علوم اجتماعی غیررایانشی، به دنبال یافتن الگوهای
تکرارشونده در داده‌ها خواهند بود و آن‌ها را با
روش‌های شبیه‌سازی رایانه‌ای تا هر حد لازم برای
مدیریت اخلاقی جامعه گسترش خواهند داد.

از این قرار، علوم اجتماعی رایانشی، لزوماً
مقید به سازه‌های نظری علوم اجتماعی
غیررایانشی نخواهند بود، هر چند که به
پرسش‌های آن‌ها پاسخ خواهد گفت.

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، علوم اجتماعی رایانشی، محاسباتی، علوم شناختی، شناخت‌ناگروی

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/12/04/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%ae%db%8c%d8%b2-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%b1%d8%a7%db%8c/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در شنبه, 13 آذر 1400 ساعت 08:32

▀▄█▌ تصویرنوشت: شتابان به سمت جنگ جهانی آینده... ایده انجمن جهانی علوم انسانی؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    دولت‌های ناسیونالیست، در سرتاسر جهان، و بویژه کشورهای مهم، در حال قدرت‌یابی هستند...

▬    هند، آلمان، روسیه، ترکیه، چین، امریکا، برزیل، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، رژیم اشغال‌گر،...

▬    و پاییز عربی که  سرخوردگی‌های ملی‌گرای عربی را در خود فروخورده است، قدرت‌طلبی‌های ملی را بعضاً تا سطح خواست توسعه ارضی پیش برده‌اند.


▬    بسیاری از ممالک مهم جهان نیز سایه تسلط احزاب ناسیونالیست افراطی را در مبارزات حزبی بسیار نزدیک می‌بینند.

▬    از جانب دیگر، سطح بالای نابرابری اقتصادی در جهان، تا حد گسترش بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها، عیان شده است و پیش می‌رود.


▬    رشد شمار و توان تسلیحات، از هر حد معقولی خارج شده است؛ ...

▬    و نهایتاً این که، ترتیبات نهادی جهانی برای حل و فصل منازعات نیز نارسایی خود را در درگیری‌های بزرگی همچون افغانستان و عراق و سوریه و اوکراین نشان داده‌اند.

▬    این که آیا اتحادیه‌ای از دانشمندان علوم انسانی جهان بتوانند، به نحوی گفتگوهای بین‌المللی را تسهیل و راه‌اندزی کنند که جایگزین اخلاقی نبردهای آینده شود، هر چند ایده بدیعی است، ولی چندان شدنی به نظر نمی‌رسد و از این قرار، ...

▬    سایه مرگ، بر سر مردم جهان می‌چرخد.


░▒▓

Simon George, WWII from Space (TV Series 2012)
░▒▓

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، جنگ جهانی آینده، منازعه، ناسیونالیسم، انجمن جهانی علوم انسانی برای صلح

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/11/30/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%b4%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%ac%d9%87%d8%a7/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 10 آذر 1400 ساعت 00:06

▀▄█▌ تصویرنوشت: منتخب سربداران… مسائل انقلابی‌های ايرانی برای همسازی دین و اقتضائات عملی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    منظومه درخشان سیزده قسمتی سربداران (۵۲۰ دقیقه)، محصول ۱۳۶۳ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به کارگردانی محمدعلی نجفی، و با ایفای نقش خیره‌کننده مرحوم کیهان رهگذر در نویسندگی، مدیریت تولید و دستیاری کارگردان است. گزیده این فیلم که به ضمیمه درس دین و توسعه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تقدیم می‌شود، در کنار تیتراژ فوق‌العاده آغازین از فرهاد فخرالدینی، شامل هفت اپیزود اصلی فیلم است که به تیتراژ پایانی ختم می‌گردد.
▬    منتخب فیلم، عامداً با افت حجم و کیفیت و با فرمت wmv(۲۴۰×۳۲۰) تهیه گردیده است تا حقوق معنوی سروش محفوظ بماند.
▬    آنچه خصوصاً برای ما قابل اعتناست، سه تیپ از علمای اسلامی است که این فیلم، حاصل برخورد کوبنده آنان است. امین تارخ(در نقش شیخ حسن جوری: تیپ ۱)، محمد علی کشاورز(در نقش خواجه قشیری: تیپ ۲) و علی نصیریان(در نقش قاضی شارح: تیپ ۳)، با بازی خیره‌کننده و متنی نیرومند، چهره‌های قابل درک و حق به جانبی از سه طرز فکر ساخته‌اند که به سختی می‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. فی‌الجمله تیپ اول، متوکل و مصلحت‌گریز، و در مقابل طاغوت، مقاوم است. تیپ دوم، در پی پیشبرد گام به گام فکر و عمل اسلامی در سیاست است و مصلحت‌سنجی را در چهارچوب‌هایی می‌پذیرد. نهایتاً تیپ سوم، مصلحت را ابزار اصلی برخورد خود با حقیقت می‌کند و مقاصد عملی را به مقاصد آرمانی ترجیح می‌دهد.
▬    بررسی این سه تیپ، در کنار تیپولوژی سه گانه سید حسین نصر، می‌تواند بصیرت ویژه‌ای به شما در درک رویدادهای فکری و اجتماعی در جهان اسلام ببخشد. نوع‌شناسی سید حسین نصر را می‌توان نوع‌شناسی نظری و نوع‌شناسی کیهان رهگذر را می‌توان نوع‌شناسی عملی از تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام قلمداد کرد.

░▒▓ موقعیت اپیزودهای منتخب
▬    خراسان، از جمله باشتین، در حاکمیت طغای تیمور، فرزند چنگیز است.
▬    کرمان در سیطرۀ سلطان ابوسعید بیمار است که عملاً ملک او را وزیر مسلمان و ایرانی، محمد هندو اداره می‌کند. اندکی بعد، ابوسعید می‌میرد، و محمد هندو عملاً کنترل حکومت وی را به دست می‌گیرد.
▬    قاضی شارح(تیپ ۳)، وزیر و قاضی ‌القضات طغای است که در تدارک مقدمات قتل شیخ خلیفه مازندرانی(تیپ ۱) است. شیخ عملاً سبزوار را در حاکمیت خود دارد.
▬    محمد هندو و خواجه قشیری(تیپ ۲) از نیت دستگاه حاکمه طغای آگاه می‌شوند و طی نامه‌ای از وی می‌خواهند که از ریختن خون شیخ حذر کند و وی را به کرمان بفرستد.
▬    طغای شیخ را به دار می‌آویزد و یاران و مریدان وی را تحت تعقیب قرار می‌دهد. محاکمه و گردن زدن مرید و مؤذن شیخ را در اپیزود اول منتخب فیلم خواهید دید. در جریان این محاکمه، دیدگاه‌های شیخ خلیفه و قاضی شارح مقایسه می‌شود.
▬    طغای و قاضی شارح، خصوصاً، در پی دربند ساختن شیخ حسن جوری(تیپ ۳) هستند که مطابق وصیت شیخ خلیفه، ادامه طریقت با اوست. جماعتی از باشتیان خود را شیخ حسن معرفی می‌کنند تا شیخ پنهان بماند. جملگی اعدام می‌شوند. همسر فاطمه، از جملۀ آنان است. فاطمه از این پس، در پی شیخ حسن است تا راه شیخ خلیفه و همسرش را با هدایت او بجوید(در اپیزود دوم، او به معرفی شیخ خود می‌پردازد).
▬    باشتین و طغای هدف تهاجم قراولانی از سپاه محمد هندو قرار می‌گیرد و می‌گریزد.
▬    خواجه قشیری از سوی محمد هندو به سبزوار می‌رود و قاضی شارح نیز از طغای جدا و به خواجه قشیری پناهنده می‌شود. وی نزد خواجه قشیری نیز جایگاه شامخی می‌یابد.
▬    شیخ حسن جوری که مطابق وصیت شیخ خلیفه جانشین او و رهبر نهضت مردم سبزوار است، در خفا از باشتین به سبزوار می‌رود.
▬    ارغون شاه آهنگ فتح سبزوار می‌کند و محمد هندو بر آن می‌شود که او را در بیرون سبزوار، و به کمک خواجه قشیری هزیمت کند.
▬    شیخ حسن جوری با محمد هندو بیعت نمی‌کند و فتوای جهاد نمی‌دهد(مناقشه شیخ حسن و خواجه قشیری را در اپیزود سوم خواهید دید).
▬    قاضی شارح با آگاهی از این امر، از محمد هندو و خواجه قشیری قطع امید می‌کند و با ارغون طرح همکاری می‌ریزد و اینچنین پس از فتح سبزوار به قاضی القضاتی و سپس وزارت ارغون می‌رسد.
▬    سبزوار فتح، و خواجه قشیری اعدام می‌گردد(در اپیزود چهارم با دیدگاه‌های خواجه قشیری، در جریان وصیت قبل از اعدامش، بیشتر آشنا خواهید شد).
▬    شیخ حسن به نبردهای نامنظم با ارغون می‌پردازد که در جریان تدارکی از سوی قاضی شارح دستگیر می‌گردد(در اپیزود پنجم، مناظره تأمل‌برانگیز شیخ حسن و قاضی شارح را مشاهده خواهید کرد).
▬    در عین حال، همو اسباب تبدیل حکم اعدام وی را به تبعید فراهم می‌آورد.
▬    در همین اثنا مریدان شیخ در باشتین قیام می‌کنند و کنترل آنجا را به دست می‌گیرند(اپیزود آخر، با ظفر شیخ حسن و جمله حسبنا الله ختم می‌شود، و به اعلامیه تیتراژ پایانی راه می‌برد که در آن، اسب سفید بی‌سوار در عصر جمعه، انتظار امام مهدی(عج) را می‌کشد).

░▒▓ قاضی شارح در محاکمه شاگرد شیخ خلیفه مازندرانی
▬    قاضی شارح: آخرین کلامی که شیخت بر زبان راند چه بود؟
▬    شاگرد شیخ خلیفه مازندرانی: «یا الله»
▬    قاضی شارح: پیش از آن چه گفت؟
▬    شاگرد شیخ خلیفه مازندرانی برخاست و رو به جماعت کرد و گفت:
▬    پرسیدم: یا شیخ! تکلیف چیست؟
▬    گفت: همان که بود.
▬    گفتم: چه بود؟
▬    گفت: به سوی معبود بود.
▬    گفت: دستور مقاومت است.
▬    گفت: مسلمانان را گرد خود جمع کنید.
▬    گفت: از پای ننشینید.
▬    گفت: از شیطان نهراسید که ضعیف است.
▬    گفت: به شیخ حسن جوری اقتدا کنید؛ به او بگویید که بر اوست ادامه طریق. هم بر اوست و هم بر هر مسلمان دیگر.
▬    گفتم: یا شیخ جهاد می‌دهید؟
▬    گفت: بر شیخ حسن جوری اقتدا کنید.
▬    گفتم: دستور چیست؟
▬    گفت: مقاومت.
▬    گفتم: یا شیخ چگونه؟
▬    گفت: چون کوهی در باد.
▬    به سوی دار می‌بردندنش...
▬    گفتم: تا کی؟ توانمان فرسوده است. تا کی؟
▬    گفت: تا ظهور مولایمان سلام الله علیه.
▬    گفتم: کی ظهور می‌کند؟
▬    گفت: فردا.
▬    و به سوی دار می‌بردندش... فردا کی است؟
▬    خاموش ماند.
▬    و به سوی دار می‌بردندش... گفتم ای شیخ به سوی دار می‌برندت!
▬    گفت: از زمانی که زاده شدم سر به دار بودم.
▬    گفتم: یا شیخ!
▬    گفت: یا الله.

░▒▓ قاضی شارح در محاکمه شیخ حسن جوری
▬    قاضی شارح: آن چه تا کنون انجام داده‌ام، هرگز خیانتی به مردم نبوده است. مغولان دوست‌تر دارند که بدون محاکمه کشتار کنند. تنها عملی که حقیر انجام داده است، مهار کردن کشتار آنان با حکمیت و قضاوت بوده است. آیا این جنایت است یا مهار کردن جنایت؟
▬    شیخ حسن جوری: محق جلوه دادن جنایت که از نفس جنایت موهن‌تر است.
▬    قاضی شارح: قضاوت من چون تیغی دو دم است که یک دم آن به سمت جنایتکاران است...
▬    شیخ حسن جوری: که هر دو دم به سوی مردم است...
▬    قاضی شارح: مردم مردم مردم...؛ سرتاسر تاریخ را انباشته‌اید از دادخواهی برای مردم، و آنان را به کشتار داده‌اید، و سیراب کرده‌اید تاریخ را، این تشنه سیراب نشدنی را.

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/11/26/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a8-%d8%b3%d8%b1%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8%db%8c/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در جمعه, 05 آذر 1400 ساعت 13:14

▀▄█▌ تصویرنوشت: «مجازی» یا «سایبر»؟

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    به چنین پدیده‌ای چه نامی باید داد؟
▬    تجربیاتی نو، جهانی تازه، و دنیایی موازی که رایانه‌ها و خطوط ارتباطی، آن را ساخته‌اند و گسترش می‌دهند.

▬    فناوری رایانه‌ها و خطوط ارتباطی، آن قدر واقعی و جدی هستند که
▬    رفته رفته در ما رسوخ می‌کنند و ما را نیز به انسان‌ها تازه‌ای بدل می‌نمایند.

▬    استعمال اصطلاح «گجت»، ملهم از شخصیت داستانی پویانمایی «گجت» اشاره به همین رسوخ و تلفیق فناوری در پیکر انسانی، و تبدیل آن به موجودی تازه دارد.
▬    این، یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های آینده مبهم ماست که به آن «پسااومانیسم» اطلاق می‌کنند.

▬    ویلیام گیبسون در سال ۱۹۸۴، نام «سایبر»، و در سال ۱۹۹۴، عنوان «مجازی» را برای فناوری دیجیتال رسوخ یابنده و فرارونده به کار برد.
▬    هاوارد راینگولد نیز عنوان «اجتماع مجازی» را برای اشاره به اجتماع اینترنتی استعمال کرد.
▬    کم کم عنوان مجازی جاگیر شد...
▬    طی این سال‌ها، عنوان «مجازی»، اغلب موجب شده است که فضای دیجیتال جدی گرفته نشود، و همواره در سطحی فروتر از آنچه هست، ارزیابی گردد؛
▬    این در حالی است که فضای مجازی بی‌اندازه جدی است و به نحو فزاینده‌ای اعتباری فزون‌تر از دنیای عینی می‌یابد.

░▒▓
Futurescape with James Woods (TV Series 2013)
░▒▓

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، سایبرفضا، فضای مجازی، هوارد راینگولد

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/11/13/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%db%8c%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%9f/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در شنبه, 22 آبان 1400 ساعت 21:26

▀▄█▌ تصویرنوشت: کودک-فیلسوف افلاطونی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    ذهن «بچه»، ذهن واقعی است
▬    که «دنیا» را جدی نمی‌گیرد و
▬    به فراسوی «دنیا» نظر می‌کند.
▬    این یک «ذهن زیبا» است.

░▒▓
Jason Jameson, “Buddi”, 2020.
░▒▓

▬    علی‌الاصول و بر مبنای یک دید
▬    افلاطونی به هستی، همواره،
▬    تضاد و تعارضی هست، بین
▬    آنچه ذهن خلاق و آگاه «کودک»
▬    از دنیا می‌خواهد، و «دنیا»یی
▬    که در مقابل تسخیر «ذهن زیبا»
▬    مقاومت می‌کند.
▬    و بزرگ اثر هنری باید در پی آن
▬    باشد تا به «ذهن زیبا»، قدرت
▬    اخلاق و حقیقت «خیر» را گوشزد
▬    کند تا او توش و توان اراده خود
▬    را بر ضد محدودیت‌های «دنیا»
▬    به کار اندازد.

▬    اگر برخورد مردم غم‌زده، در
▬    مقابل عوامل غم‌انگیز، شکل
▬    تناقضات و مسائلی حل نشدنی
▬    به خود بگیرد، در آن صورت،
▬    شخص ممکن است سرچشمه‌ی
▬    این تناقضات و مسائل را به
▬    ناتوانی خود برگرداند، و به
▬    همین خاطر، احتمالاً، به
▬    عقب‌نشینی دست بزند.
▬    ولی ذهن «بچه» از این
▬    عقب‌نشینی مبراست.

▬    ذهن کودک-فیلسوف افلاطونی،
▬    نیرومند است، چرا که در مرز
▬    میان ظاهر و واقعیت «بازی»
▬    و در واقع «زی و زندگی»
▬    می‌کند؛ این «بازی» نیست،
▬    بلکه همان زندگی واقعی است،
▬    با اطمینان معینی نسبت به
▬    قابلیت خویشتن برای به کار
▬    گرفتن «دنیا» در فایق آمدن
▬    به محدودیت‌های خود «دنیا».

▬    از نظر کودک-فیلسوف،
▬    امکانی برای فریب خوردن از
▬    دنیا وجود ندارد، چرا که او هنوز
▬    جاهل نشده و «دنیای دنی» را
▬    جدی نگرفته است، و واقعیت هم
▬    دقیقاً همین، و حق به جانب
▬    کودک است.

▬    این ذهنیت فراواقعیت‌باور
▬    نزد کودک-فیلسوف افلاطونی،
▬    نحوی التفات اختیاری در مقابل
▬    دنیاست، که از برداشتی حکیمانه،
▬    خداداده، و دست‌نخورده نسبت به
▬    دنیا برمی‌خیزد.

▬    در اثر هنری افلاطونی، ما با حالتی
▬    از تعلیق ناباوری روبه‌روییم که
▬    نمی‌توان آن را با اصطلاحات ساده‌ای
▬    نظیر واقعیت یا خیال،
▬    باور یا ناباوری توضیح داد.

▬    ذهن کودک-فیلسوف افلاطونی، می‌تواند
▬    در هنر گذر به واقعیت و خروج از
▬    آن ماهر شود. این، چیزی از قبیل
▬    توهم نیست.

▬    در یک سطح عمیق‌تر، قضیه
▬    این است که این شهودهای
▬    کودکانه، در بر گیرنده‌ی جهان
▬    ظاهری بالقوه‌ای هستند که
▬    می‌توان به شیوه‌ای اختیاری
▬    و فعال و خلاقانه،
▬    به درون آن وارد شد.

تفصیل مطلب در: http://www.philosociology.com/daily-articles/3740-1394-03-31-19-18-13.html

░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعه‌شناسی، فیلوویدئو، کودک-فیلسوف، افلاطون، فلسفه هنر

░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2021/11/13/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%b3%d9%88%d9%81-%d8%a7%d9%81%d9%84%d8%a7%d8%b7%d9%88%d9%86/

مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در شنبه, 22 آبان 1400 ساعت 13:11

صفحه 3 از 5