دکتر حامد حاجیحیدری
• «شرقشناسی» یك «نظام دانش» است، که در اواخر قرن هفدهم آغاز شد و تا نیمه سده بیستم به اوج خود رسید؛ طی این دوره، انگلستان، فرانسه و بعدها امریكا، مشغول نزاع برای تثبیت حاكمیت خود به عنوان «غرب» بودند، و غیر خود را «شرق» نامیدند، و کاوشگرانِ «شرق» به مثابه «دیگری» خود را، «مستشرق» یا «شرقشناس»/Orientalist نامیدند. این تجربه انگلیسی-فرانسوی-امریكایی از اساس یک تجربه استعماری و همچنین امپریالیستی بوده است.
• آنچه امروز به عنوان «علوم انسانی» میشناسیم، بخشی از این «نظام دانش» است، و کاوش در ریشهها و پیامدهای «شرقشناسی» در نیمه سده بیستم و پس از آن، محتوای اصلی چرخشهای علوم انسانی طی این دوره را رقم زد، و از این جهت است که شناخت گفتمان شرقشناسی حایز کمال اهمیت است.
• این دورۀ «بررسیونقدگفتمانشرقشناسی» در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به منظور ریشهیابی درك تخصصی از ابعاد نظریه و گفتمان شرقشناسی، چه در سطح بنیانگذاران، و چه در سطح نوآوریها و ابداعها در راستای مفروضات پایه این خط فکری است که مشخصاً با ادوارد ودیع سعید تمایز یافت.
• آموزش مطالب، به شیوههای ارائه مطالب و زمینههای اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت میگیرد.
░▒▓ برنامهدوره
• طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
• استقلال الجزایر و جنبشهای دانشجویی 1968
• تجدیدنظرهای گسترده در اردوگاه چپ
• فرانتس فانون
• ادوارد سعید
• جمهوری خلق چین و تغییر مفهوم فرهنگی جهان سوم
• گایاتری چاکراورتی اسپیواک
• هومی بابا
• شرقشناسی جدید و «شرقهراسی»
• چشمانداز آینده
░▒▓ پیرنگاصلی
• حمید عضدانلو (1400) از استعمار تا گفتمان استعمار، تهران: نشر نی.
░▒▓ منابع
• Said, Edward (1978) Orientalism, London: Routledge.
• Fanon, Frantz (1952) Black Skin, White Masks (Peau noire, masques blancs, Paris: Seuil), trans. Charles Lam Markmann (1968), London: MacGibbon and Kee.
• Bhabha, Homi K. (ed.) (1994) The Location of Culture, London: Routledge.
• Spivak, Gayatri Chakravorty [1987] (1988) In Other Worlds: Essays in Cultural Politics, New York: Methuen.
• Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin (eds) (1995), The Post-Colonial Studies Reader, London: Routledge.
░▒▓ فعالیتهایكلاس/ پسازكلاس
• مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
• سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
• گزارش تحقیق+پاورپوینت (10 نمره) که تا پانزده آذرماه تحویل خواهد شد، شامل بیشپژوهی در یکی از مضامین مندرج در منبع فرعی خواهد بود.
• در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
• ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روششناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم تحقیقات پیشین+ اظهار نظر مقایسهای در مورد تحقیقات پیشین+ جمعبندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیههایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
░▒▓ خطمشیارزیابیپایاندوره
• امتحان پایان دوره بر مبنای (1) منابع مباحثهشده، (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (10 نمره).
░▒▓ فرصتمشورتورفعاشكال
• hajiheidari@PhiloSociology®.ir
• تالار گفتگوی اینترنتی: www.PhiloSociology.ir
• روزهای شنبه، دوشنبه(قبل از مراجعه به طریق ایمیل هماهنگ فرمایید) (ساعت 9:30 الی10)