سن آگوستین در «رساله آیین»
• پس، وقتی این پرسش مطرح میگردد که «اعتقاد دینی چیست؟»، لازم نیست به سیاق یونانیان طبیعیدان، در ماهیت اشیاء غور کنیم.
• نیز، لازم نیست از این بابت نگران باشیم که مبادا مسیحیان از چیزهایی که آن فیلسوفان بدان آگاه بودند، غافل باشند؛ از نیرو و شمار عناصر، از حرکت، نظم، خسوفات اجرام سماوی؛ از شکل کرات آسمانی، انواع و طبایع حیوانات، گیاهان، احجار، چشمهها، رودها، کوهها؛ از زمان و مسافات؛ از علایم ظهور طوفانها و از هزاران چیز دیگر.
• زیرا همان کسان، گر چه از آن همه نبوغ برخوردار بودند، اشتیاق سوزانی داشتند، از فرصت بسیار بهرهمند بودند، برخی امور را به یاری حدس و گمان آدمی پیگیری میکردند و در برخی دیگر، با یاری تاریخ و تجربه تفحص میکردند. لیک، همه چیز را درنیافتهاند و حتی کشفیاتی که بدانها میبالیدند بیشتر حدسیات بودند تا معرفت قطعی.
• برای مسیحیان همین کافی است که اعتقاد داشته باشند که تنها علت همه اشیاء و امور مخلوق، خواه آسمانی یا زمینی، خواه مربی یا نا مربی، لطف پروردگار، تنها خدای راستین است و هیچ چیز جز خود او وجود ندارد که وجودش را از او اخذ نکند.