برداشت آزاد
• اولین آثار و سخنرانیهای امیل دورکیم، بینشهایی به مبانی جامعهشناسی، به عنوان یک علم اجتماعی متفاوت به دست میدهد. ریشههای این بینش نظری و فلسفی است که در یونان باستان قرار دارند.
• تحقیق دورکیم درباره فلسفه سیاسی و نظریه قرارداد اجتماعی روسو، مبنای نظریههای او درباره تعلیم و تربیت قرار گرفت.
• دورکیم از دریچه ژان ژاک روسو ما را به فلسفه سیاسی ارسطو و سنت کلاسیک قوانین طبیعی میبرد، و این ایده که ریشههای صحیح جامعهشناسی در یونان باستان است را مورد تأکید دوباره قرار میدهد.
• دورکیم از فیلسوفان روشنگری قرن هجدهم، درسهای مهم و بسیاری برای ساخت و ساز مبنا، موضوع، ماهیت و روش علم اجتماعی جدید گرفت. قطعاً این ریشههای کلاسیک دیدگاههای او را میتوان در تز لاتین او در مورد روح القوانین مونتسکیو یافت که در دانشگاه بوردو مطرح و دفاع شد.
• مونتسکیو در نهایت، خود را در جایگاه مخالفت با ارسطو در مورد موضوع، روش و وضعیت کلی علم قرار میدهد.
• دورکیم معتقد است که مونتسکیو مبانی اولیه علم جدید را فراهم آورده است.
• مونتسکیو مبانی یک علم جدید و منسجم از پدیدارهای اجتماعی را صورت بندی میکند. «جامعهشناسی» دورکیم حاصل تحلیل الگوهای اجتماعی، قوانین طبیعی و وضع طبیعی است.