دکتر حامد حاجیحیدری
← این دورۀ ”جامعهشناسی ارتباطات و رسانهها“ در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارتهای لازم در زمینۀ شناخت عمومی از ارتباطات، ارتباطات تودهای و وسایل ارتباط تودهای، تدارك دیده شده است.
← ما در این دوره سه هدف را دنبال میكنیم:
← مهمترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نهاد ارتباطات جمعی و رسانهها به عنوان نیرومندترین نهاد اجتماعی در حال حاضر است، تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دوره تحصیل به دست آورند. دو هدف دیگر حول این هدف پیگیری میشوند؛
← در این دوره تلاش میشود تا با در نظر گرفتن نهاد ارتباطات جمعی در زمینه اجتماعی، احوالات آن و مناسبات آن را با زمینه اجتماعی، مورد بررسی قرار دهیم؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم مطرح در این حوزه است.
← تفهیم مطالب به دانشجویان محترم، به شیوههای ارائه مطالب و زمینههای اصلی، بحث كلاسی، مطالعات دانشجو، ارزیابی مطالعات دانشجویان، و مشورت با استاد صورت میگیرد.
█ █ برنامه دوره
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← درك عمومی از ارتباط انسانی و ارتباطات رسانهمند
← هویت رسانهای
← پدیدارشناسی فرستندگان پیامهای رسانهای
← تحلیل گردش عملیات سازمانهای رسانهای
← پدیدارشناسی گیرندگان پیامهای رسانهای
← تحلیل ارتباطات رسانهای در سطح كلان
← عمومیت رسانهای؛ نظریات ناظر بر تاریخ اجتماعی نهاد رسانهها
← تسری عمومیت رسانهای: جهانیسازی
← نسبت عمومیت رسانهای با عمومیتهای پیشین: دگرگونی در سنت
← دگرگونی در تکنولوژیهای رسانهای و ظهور فضای سایبر
← شبکه/جامعه شبکهای!؟
← کاوش در چشمانداز آینده
← جمعبندی و رفع اشکال
█ █ منبع اصلی
← فصول سوم تا هفتم از جان بروکشایر تامپسن (1380)، رسانهها و مدرنیته؛ نظریه اجتماعی رسانهها، ترجمه مسعود اوحدی، تهران، سروش.
█ █ منبع جنبی
← ★★★ گلن کریبر و رویستون مارتین (1390)، فرهنگهای دیجیتال؛ درک رسانههای جدید، ترجمه مرضیه وحدانی، تهران: ساقی.
← ★★★ مانوئل اولیون كستلز (1380)، ظهور جامعه شبكهای، بویژه جلد 2؛ «قدرت هویت»، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
← ★★★ یوست فن لون (1388)، تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی، ترجمه احد علیقلیان، تهران: همشهری.
← ★★ مارسل دانسی (1386)، درک نشانهشناسی رسانهها، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار.
█ █ فعالیتهای كلاس/پسازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
← سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
← گزارشهای زیر را در مواقع تعیین شده، تحویل دهید:
← گزارش 1(0.5 نمره): چكیده فصل 15 از آنتونی گیدنز و كارن بردسال (1386)، جامعهشناسی، ترجمه حسن چاووشیان، تهران، نشر نی(حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 3(0.5 نمره): چكیده فصل 3 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 7(0.5 نمره): چكیده فصل 7 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 4(0.5 نمره): چكیده فصل 4 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 5(0.5 نمره): چكیده فصل 5 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 6(0.5 نمره): چكیده فصل 6 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش اختیاری تحقیق+پاورپوینت (3+ نمره) که تا پانزده آذرماه تحویل خواهد شد، شامل بیشپژوهی در یکی از مضامین مندرج در «منابع فرعی» خواهد بود.
← در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
← ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روششناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم ادبیات پیشین+ اظهار نظر مقایسهای در موضوع منتخب+ جمعبندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیههایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
█ █ خط مشی ارزیابی پایان دوره
← ارزیابی پایان دوره، منحصراً بر مبنای (1)فصول 73 كتاب جان تامپسن و (2)مباحث كلاس، صورت خواهد گرفت (14 نمره).
█ █ گزارشهایفوقالعاده
← به مرور+انتقادی یکی از منابع فرعی+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← به مرور+انتقادی مباحث کلاس+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← مشارکت فعال و مکرر در روند کلاس، تا سقف دـ2ـو نمره مثبت فوقالعاده خواهد افزود.
█ █ مراجعه جهت رفع اشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه و دوشنبه (ساعت 15:00 تا 16:30).
█ █ كتابشناسی؛ سایر منابع پیشنهادی برای مطالعه افزون
برداشتی عمیقتر از ارتباطات جمعی
← جان بروکشایر تامپسن (۱۳۷۹)، ایدئولوژی و فرهنگ مدرن؛ نظریه اجتماعی انتقادی در عصر ارتباطات تودهگیر، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.
← جان بروکشایر تامپسن (1380)، رسانهها و مدرنیته؛ نظریۀ اجتماعی رسانهها، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: سروش.
← مانوئل اولیون كستلز (1380)، ظهور جامعه شبكهای، 3جج.، ترجمه گروه مترجمان، تهران: طرح نو.
← یوست فن لون (1388)، تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی، ترجمه احد علیقلیان، تهران: همشهری.
← راینر شوتزیشل (1391)، جامعهشناسی ارتباطات، ترجمه کرامتاله راسخ، تهران: نی.
← منوچهر محسنیان راد (1378)، ارتباطشناسی؛ ارتباطات انسانی(میانفردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
← سید حسن حسینی(ویراستار) (1388)، زیباییشناسی و فلسفه رسانه، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انتشارات مهرنیوشا.
← گِیل ای. مایرز و میشل تی. مایرز (1383)، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمه حوا صابرآملی، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
سایر منابع عمومی ارتباطات جمعی
← مارسل دانسی (1386)، درک نشانهشناسی رسانه، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار.
← دیوید کروتو و ویلیام هاینس (1391)، رسانه/جامعه؛ صنایع، تصاویر، و مخاطبان، ترجمه مهدی یوسفی و رضا مرزانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
← جیمز پاتر (1391)، بازشناسی رسانههای جمعی با رویکرد سواد رسانهای، ترجمه امیر یزدیان و همکاران، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی سیما.
← الکسیس تن (1388)، نظریهها و پژوهشهای ارتباط جمعی، ترجمه نعیم بدیعی، تهران: همشهری.
← ملوین دفلور و اوِرِت دنیس (1383)، شناخت ارتباطات جمعی، ترجمه سیروس مرادی، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
← كاظم معتمدنژاد (1383)، وسایل ارتباط جمعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نظریههای ارتباطات جمعی
← سید محمد مهدیزاده (1389)، نظریه رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
← دنیس مككوِیل (1382)، درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مركز مطالعات رسانهها.
← استیون لیتلجان (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه سید اكبر مبرحسنی و سید مرتضی نوربخش، تهران: جنگل.
← ورنر سورین و جیمز تانكارد (1381)، نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
← ویلبر شرام (1381)، زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات، ترجمه غلامرضا آذری و زهرا آذری، تهران: رسا.
← سون ویندال، بنو سیگنایتزر، و جین اولسن (1376)، كاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
تاریخ اجتماعی رسانهها
← ایسا بریگز و پیتر برک (1391)، تاریخ اجتماعی رسانهها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت، ترجمه حسن نمکدوست تهرانی، تهران: همشهری.
← جین چپمن (1392)، درآمدی بر تاریخ تطبیقی رسانهها؛ 2002-1789، ترجمه داریوش دلآرا، تهران: ساقی.
برنامههای پژوهشی متأخر
← فرانك وبستر (1380)، نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: قصیدهسرا.
تحقیق در رسانه
← راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیك (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه كاووس سیدامامی، تهران: سروش.
رادیو
← اریك گ. نوربرگ (1383)، خطمشیهای برنامهسازی برای رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.
← كارول فلمینگ (1384)، دستینه رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.
تلویزیون
← دیوید مككوئین (1384)، راهنمای شناخت تلویزیون، ترجمه فاطمه كرمعلی و عصمت گیویان، تهران: اداره كل پژوهشهای سیما.
← هربرت زتل (1384)، راهنمای تولید برنامههای تلویزیونی، ترجمه علی رجبزاده طهماسبی و دیگران، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
← جرالد میلرسون (1384)، فن برنامهسازی تلویزیونی، ترجمه مهدی رحیمیان، تهران: سروش.
سایبرفضا
← گلن کریبر و رویستون مارتین (1390)، فرهنگهای دیجیتال؛ درک رسانههای جدید، ترجمه مرضیه وحدانی، تهران: ساقی.
← دیوید بل (1383)، سایبراسپیس، ترجمه امید نیكفرجام، تهران: اداره كل پژوهشهای سیما.
← دیوید بل (1389)، درآمدی بر فرهنگ های سایبر، ترجمه م. کوثری، و ح. حسنی، تهران: جامعه شناسان.
← دیوید بل (1390)، نظریهپردازان فرهنگ سایبری، ترجمه م. شفیعیان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
█ █ مراجع تحقیق
دائرهالمعارفهای مرتبط با موضوع ارتباطات جمعی
← جان فیسك و دیگران (1385)، مفاهیم كلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسین رئیسزاده، تهران: فصل نو؛
← مایكل پین (1382)، فرهنگ اندیشه انتقادی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پیتر سیجویك (1387)، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
كتابخانههای برگزیده
← كتابخانه مركز مطالعات و تحقیقات رسانه؛
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزی و مركز اسناد دانشگاه تهران.
كتابفروشیهای برگزیده
← انتشارات آگاه، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، روبروی سازمان مركزی دانشگاه تهران؛
← انتشارات اختران، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان اردیبهشت، نبش بازارچه كتاب؛
← انتشارات خوارزمی، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، روبروی در اصلی دانشگاه تهران؛
← انتشارات حكمت، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات مولا، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، تقاطع وصال.
نشریات ادواری برگزیده
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
← فصلنامه پژوهش و سنجش، سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.