فیلوجامعه‌شناسی

تالار گفتگو

تخته سیاه شماره ۱ مبانی فلسفه: دورۀ عمومي مباني فلسفه براي دانشجويان علوم اجتماعي

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...دورۀ عمومي مباني فلسفه براي دانشجويان علوم اجتماعي

 اين دورۀ «مباني فلسفه» در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، بر مبناي تدارك مهارت‌هاي لازم در زمينۀ شناخت عمومي از فلسفه، درك مراحل اساسي انديشه در فلسفه، و شرح مفاهيم مهم مطرح در تاريخ فلسفه طراحي شده است. بويژه از آن رو كه اين مباني مي‌توانند درك مبنايي سودمندي براي فهم جامعه، تاريخ و نظريات اجتماعي پديد آورند.
 ما در اين دوره سه هدف را دنبال مي‌كنيم:
 مهم‌ترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به فلسفه است تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. دو هدف ديگر حول اين هدف پي‌گيري مي‌شوند؛
 هدف دوم به دست دادن تصويري از سير فلسفه است؛ اين تصوير شما را كمك مي‌كند تا برنامه‌هاي پژوهشي خود را با ديد بازتري انتخاب كنيد و در صورت لزوم بدانيد كه چگونه بايد از فلسفه در پژوهش‌هاي خود كمك بگيريد؛
 و منظور سوم، آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم اساسي مهم در اين سير است.
 انتظار بر اين است كه اين دوره، درك شما را از «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي 1 و 2»، «روش تحقيق نظري» و حيطه‌هاي نظري ساير حوزه‌هاي علوم اجتماعي عميق‌تر نمايد.

برنامه دوره

 كليات/طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفي منابع
 موضوع فلسفه و “حكمت”/نگاه فلسفي به جهان و زندگي روزمره
 چشم‌انداز كلي به تاريخ فلسفه و موقعيت فعلي ما در آن
 فلسفه يونان-پيشاسقراطيان
 فلسفه يونان-سقراطيان تا پايان ارسطو
 فلسفۀ هلني و رومي و مسيحي
 فلسفۀ مدرن-طرح مبحث تا پايان فلسفۀ انگلستان
 فلسفۀ مدرن-فضاي فكري فرانسه و فلسفۀ آلمان
 فلسفۀ قرن بيستم و چشم‌اندازهاي آينده  تكميل مباحث
 حوزه‌هاي فلسفه- فلسفه علم
 حوزه‌هاي فلسفه- فلسفه اخلاق
 حوزه‌هاي فلسفه- فلسفه سياست
 فلاسفۀ بزرگ:افلاطون/ارسطو/كانت/هايدگر/ ويتگنشتاين
 رفع اشكال

منبع اصلي

 صفحات 89 تا 220 از رژينالد جان هالينگديل (1381)، تاريخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ عبدالحسين آذرنگ، تهران، نشر ققنوس.

فعاليت‌هاي كلاس‌/پس‌ازكلاس
 مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم براي درك منبع اصلي ضروري خواهد بود؛
 گزارش‌هاي زير را در مواقع تعيين شده، تحويل، و در كلاس تشريح فرماييد:
 گزارش 1(1 نمره): چكيده فصل 5(علم) (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
 گزارش 2(1 نمره): چكيده فصل 2(اخلاق) (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
 گزارش 3(1 نمره): چكيده فصل 3(سياست) (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
 گزارش فوق‌العاده(تا 3+ نمره): مرور تطبيقي پنج فيلسوف(افلاطون/ارسطو/كانت/هايدگر/ويتگنشتاين) از سري مصاحبه‌هاي برايان مگي (1372)، فلاسفة بزرگ، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمي.

خط مشي ارزيابي پايان دوره


 امتحان پايان ترم بر مبناي (1) صفحات 220 89 از كتاب هالينگديل، و (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (17 نمره).

مراجعه جهت رفع اشكال


hajiheidari@PhiloSociology®.ir  
 تالار گفتگوي اينترنتي: PhiloSociology®.ir
 روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه(ساعت 14:00 تا 15:30).

كتاب‌شناسي؛ ساير منابع پيشنهادي براي مطالعۀ افزون در زمينۀ مباني فلسفه


 ريچارد پاپكين و آوروم استرول (1374)، كليات فلسفه، ترجمة سيد جلال‌الدين مجتبوي، تهران، انتشارات حكمت.
 برايان مگي (1372)، فلاسفة بزرگ، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمي.
 برايان مگي (1374)، مردان انديشه، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران، طرح نو.
 نايجل واربرتن (1383)، الفباي فلسفه، ترجمه مسعود عليا، تهران، ققنوس.
 نايجل واربرتن (1382)، آثار كلاسيك فلسفه، ترجمه مسعود عليا، تهران، ققنوس.
 يوسِتين گردر (1374)، دنياي سُفي؛ داستاني درباره تاريخ فلسفه، ترجمه حسن كامشاد، تهران، نيلوفر.
 فردريك چارلز كاپلستون (1375)، تاريخ فلسفه، 9 جج.، ترجمه گروه مترجمين، تهران، انتشارات علمي-فرهنگي و سروش.

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 21 اسفند 1391 ساعت 13:57

تخته سياه شماره 1 جامعه شناسي ارتباطات: تشريح دوره

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...تخته سياه شماره 1 جامعه شناسي ارتباطات: تشريح دوره

← اين دورۀ “جامعه‌شناسي ارتباطات” در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، بر مبناي تدارك مهارت‌هاي لازم در زمينۀ شناخت عمومي از ارتباطات، ارتباطات جمعي و وسايل ارتباط جمعي، تدارك ديده شده است.
← ما در اين دوره سه هدف را دنبال مي‌كنيم:
← مهم‌ترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به نهاد ارتباطات جمعي و رسانه‌ها به عنوان نيرومندترين نهاد اجتماعي در حال حاضر است، تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. دو هدف ديگر حول اين هدف پي‌گيري مي‌شوند؛
← در اين دوره تلاش مي‌شود تا با در نظر گرفتن نهاد ارتباطات جمعي در زمينه اجتماعي، احوالات آن و مناسبات آن را با زمينه اجتماعي، مورد بررسي قرار دهيم؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم اساسي مهم مطرح در اين حوزه است.
← تفهيم مطالب به دانشجويان محترم، به شيوه‌هاي ارائه مطالب و زمينه‌هاي اصلي، بحث كلاسي، مطالعات دانشجو، ارزيابي مطالعات دانشجويان، و مشورت با استاد صورت مي‌گيرد.
برنامه دوره
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفي منابع
← درك عمومی از ارتباط و ارتباطات رسانه‌ای
← تحلیل ارتباطات رسانه‌ای در سطح خرد(فصول 3 و 7/مباحث كلاس)
← هویت رسانه‌ای
← تحلیل ارتباطات رسانه‌ای در سطح كلان(فصول 4، 5 و6/مباحث كلاس)
← ظهور عمومیت رسانه‌ای
← تسری عمومیت رسانه‌ای: جهانی‌شدن
← فایق آمدن بر عمومیت‌های پیشین: دگرگونی در سنت
منبع اصلي
← جان بي. تامپسن (1380)، رسانه‌ها و مدرنيته؛ نظريۀ اجتماعي رسانه‌ها، ترجمه مسعود اوحدي، تهران، سروش، صص.73.
فعاليت‌هاي كلاس‌/پس‌ازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم براي درك منبع اصلي ضروري خواهد بود؛
← سؤالات، نكات و ساير ملاحظات خود را در تالار گفتگوي اينترنتي درس به اشتراك بگذاريد. مطالب وبلاگ را دنبال كنيد؛
← گزارش‌هاي زير را در مواقع تعيين شده، تحويل دهيد:
← گزارش 1(تا 1 نمره): چكيده فصل 15 از آنتوني گيدنز و كارن بردسال (1386)، جامعه‌شناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران، نشر ني(2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 2(تا 1 نمره):  چكيده فصل 3 (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 3(تا 1 نمره):  چكيده فصل 7 (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 4(تا 1 نمره): چكيده فصل 4 (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 5(تا 1 نمره):  چكيده فصل 5 (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 6(تا 1 نمره):  چكيده فصل 6 (2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش فوق‌العاده(تا 3+ نمره): چكيده درختي كتاب دنيس مك‌كوِيل (1382)، درآمدي بر نظريۀ ارتباطات جمعي، ترجمه پرويز اجلالي، تهران، مركز مطالعات رسانه‌ها.
خط مشي ارزيابي پايان دوره
← ارزيابي پايان دوره، منحصراً بر مبناي (1)فصول 73 كتاب جان تامپسن و (2)مباحث كلاس، صورت خواهد گرفت (14 نمره).
مراجعه جهت رفع اشكال
آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید
← تالار گفتگوي اينترنتي: PhiloSociology.ir
← روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه(ساعت 14:00 تا 15:30).


كتاب‌شناسي؛ ساير منابع پيشنهادي براي مطالعۀ افزون

 برداشتی عمیق‌تر از ارتباطات جمعی   
← مانوئل كستلز (1380)، ظهور جامعه شبكه‌اي، 3جج.، ترجمه گروه مترجمان، تهران، طرح نو.
← سید حسن حسینی(ویراستار) (1388)، زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه، تهران، انتشارات دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و انتشارات مهرنیوشا.
← مجموعه نویسندگان (71386)، فلسفه رسانه، فصلنامه رادیوتلویزیون، ش.3، سال سوم، بهار 1386 و ش.6، سال چهارم، زمستان 1387.
← گِيل اي. مايرز و ميشل تي. مايرز (1383)، پويايي ارتباطات انساني، ترجمه حوا صابرآملي، تهران، انتشارات دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
← منوچهر محسنيان راد (1378)، ارتباط‌شناسي؛ ارتباطات انساني(ميان‌فردي، گروهي، جمعي)، تهران، سروش.
 سایر منابع عمومی ارتباطات جمعی   
← ملوين دفلور و اوِرِت دنيس (1383)، شناخت ارتباطات جمعي، ترجمه سيروس مرادي، تهران، انتشارات دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
← ژان كازنو (1373)، جامعه‌شناسي وسايل ارتباط جمعي، تهران، انتشارات اطلاعات.
← كاظم معتمدنژاد (1383)، وسایل ارتباط جمعی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
← نظام بهرامی كمیل (1388)، نظریه‌رسانه‌ها؛ جامعه‌شناسی ارتباطات، تهران، كویر.
 نظریه‌های ارتباطات جمعی   
← دنيس مك‌كوِيل (1382)، درآمدي بر نظريۀ ارتباطات جمعي، ترجمه پرويز اجلالي، تهران، مركز مطالعات رسانه‌ها.
← استيون ليتلجان (1384)، نظريه‌هاي ارتباطات، ترجمه سيد اكبر مبرحسني و سيد مرتضي نوربخش، تهران، جنگل.
← ورنر سورين و جيمز تانكارد (1381)، نظريه‌هاي ارتباطات، ترجمه عليرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
← ویلبر شرام (1381)، زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات، ترجمه غلامرضا آذری و زهرا آذری، تهران، رسا.
← سون ویندال، بنو سیگنایتزر، و جین اولسن (1376)، كاربرد نظریه‌های ارتباطات، ترجمه عليرضا دهقان، تهران، مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
 برنامه‌های پژوهشی متأخر   
← فرانك وبستر (1380)، نظريه‌هاي جامعه اطلاعاتي، ترجمه اسماعيل قديمي، تهران، قصيده‌سرا.
تحقیق در رسانه    
← راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیك (1384)، تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمه كووس سیدامامی، تهران، سروش.
رادیو     
← اریك گ. نوربرگ (1383)، خط‌مشی‌های برنامه‌سازی برای رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران، تحقیق و توسعه رادیو.
← كارول فلمینگ (1384)، دستینه رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران، تحقیق و توسعه رادیو.
تلویزیون    
← دیوید مك‌كوئین (1384)، راهنمای شناخت تلویزیون، ترجمه فاطمه كرمعلی و عصمت گیویان، تهران، اداره كل پژوهش‌های سیما.
← هربرت زتل (1384)، راهنمای تولید برنامه‌های تلویزیونی، ترجمه علی رجب‌زاده طهماسبی و دیگران، تهران،  انتشارات دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
← جرالد میلرسون (1384)، فن برنامه‌سازی تلویزیونی، ترجمه مهدی رحیمیان، تهران، سروش.
 سایبرفضا    
← دیوید بل (1383)، سایبراسپیس، ترجمه امید نیك‌فرجام، تهران، اداره كل پژوهش‌های سیما.

مراجع تحقيق

دائره‌المعارف‌های مرتبط با موضوع ارتباطات جمعی  
← جان فيسك و ديگران (1385)، مفاهيم كليدي ارتباطات، ترجمه ميرحسين رئيس‌زاده، تهران، فصل نو؛
← مايكل پين (1382)، فرهنگ انديشه انتقادي، ترجمه پيام يزدانجو، تهران، نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پيتر سيجويك (1387)، مفاهيم بنيادي نظريه فرهنگي، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران، آگه.
كتابخانه‌هاي برگزيده   
← كتابخانه مركز مطالعات و تحقیقات رسانه؛
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران.
كتابفروشي‌هاي برگزيده   
← انتشارات آگاه، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي سازمان مركزي دانشگاه تهران؛
← انتشارات اختران، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان ارديبهشت، نبش بازارچه كتاب؛
← انتشارات خوارزمي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي در اصلي دانشگاه تهران؛
← انتشارات حكمت، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات مولا، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال.
نشريات ادواري برگزيده   
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.
← فصلنامه پژوهش و سنجش، سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.

وبگاه‌های مهم    
← American Journalism Review ajr.org
← Columbia Journalism Review www.cjr.org
← International Association for Media and Communication Research iamcr.org
← Journalism Education Association jea.org
← Association for Education in Journalism and Mass Communication www.aejmc.org
← Asian American Journalists Association www.aaja.org
← Newspaper Association of America www.naa.org
← Public Relations Society of America www.prsa.org
← Society of Professional Journalists www.spj.org
← MZTV Museum of Television www.mztv.com
← National Association of Broadcasters www.nab.org
← Radio Days: A Soundbite History www.otr.com
← The Association of Internet Professionals (AIP) www.association.org
← Academy of Television Arts & Sciences www.tvindustry.com
← The History of Broadcasting, 1920-1960 umdrive.memphis.edu/mbensman/public/history1.html
← A Brief History of the Internet www.isoc.org/internet/history/brief.shtml
← Hobbes' Internet Timeline www.greatachievements.org/greatachievements/ga_13_1
← NetLingo(a dictionary of terms related to the Internet) www.netlingo.com
← CERT® Coordination Center www.cert.org
← The Computer Crime and Intellectual Property Section(CCIPS) www.cybercrime.gov
← CyberAtlas cyberatlas.internet.com
← GetNetWise(resources for families to ensure safe and constructive usage of Internet)www.getnetwise.org
www.safekids.com
← Internet Archive www.archive.org
← Internet Library of Law and Court Decisions www.phillipsnizer.com/internetlib2.htm
← PBS Online(a history of the Internet) www.pbs.org/opb/nerds2.0.1
← IRSS(database of public opinion polls) www.irss.unc.edu/data_archive/pollsearch.html

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 13 اسفند 1388 ساعت 17:51

مبانی فلسفه؛ تخته سياه شماره 1

فرستادن به ایمیل چاپ

دوره عمومی مبانی فلسفه برای دانشجویان علوم اجتماعی

این دوره «مبانی فلسفه» در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینه شناخت عمومی از فلسفه، درك مراحل اساسی اندیشه در فلسفه، و شرح مفاهیم مهم مطرح در تاریخ فلسفه طراحی شده است. بویژه از آن رو كه این مبانی می‌توانند درك مبنایی سودمندی برای فهم جامعه، تاریخ و نظریات اجتماعی پدید آورند.

ما در این دوره سه هدف را دنبال می‌كنیم:

·          مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به فلسفه است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دوره تحصیل به دست آورند. دو هدف دیگر حول این هدف پی‌گیری می‌شوند؛

·          هدف دوم به دست دادن تصویری از سیر فلسفه است؛ این تصویر شما را كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید و در صورت لزوم بدانید كه چگونه باید از فلسفه در پژوهش‌های خود كمك بگیرید؛

·          و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم در این سیر است.

انتظار بر این است كه این دوره، درك شما را از «نظریه‌های جامعه‌شناسی 1 و 2»، «روش تحقیق نظری» و حیطه‌های نظری سایر حوزه‌های علوم اجتماعی عمیق‌تر نماید.

برنامه دوره

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 26 اسفند 1394 ساعت 22:03 ادامه مطلب...

صفحه 10 از 10