حامد دهخدا
• اگر این، به معنای اعلام همراهی دکتر محمود احمدینژاد، برای گسترش دامنه عمل دادگاهها، در جریان دو پرونده موسوم به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» و «بیمه» باشد، آن وقت، باید پذیرفت که شرایط و مؤلفههای تحلیل سیاست ایران پیچیدگی بیش از پیشی خواهد یافت.
• به گمان من، کلید درک ماجرا این است که اذعان داشته باشیم که در تحلیل سیاسی (نه به لحاظ حقوقی)، خود این دو پرونده چندان مهم نیستند. آنچه مهم است، نحوه برخورد طرفها با این پروندههاست. آنچه مهم است، پایهایست که در حال گذاشته شدن است. برای اولین بار، شاید در تاریخ سیاسی ایران، در درون یک کابینه، چیزی با این عرض و طول کشف میشود، به آن رسیدگی میشود، و دامنه دادرسی تا این حد گسترش مییابد (به رغم موارد مشابه در مورد امیر عباس هویدا یا غلامحسین کرباسچی). آیا میشود از این اتفاق، یک فرصت ساخت؟ یک چیزهایی به ذهن ما میرسد؛ پس، بیگمان به ذهن خلاق محمود احمدینژاد هم...
• آنچه مهم است، تأثیر قابل ملاحظهای است که این اتفاق در آینده سیاسی شخص دکتر محمود احمدینژاد، و رقابتهای سیاسی پنج یا نه سال آتی (دو یا سه انتخابات ریاستجمهوری آینده) خواهد داشت. اگر چنین باشد، رقابتهای سیاسی در متن جمهوری اسلامی پیچیدهتر خواهد شد.
• با توجه به انتخابات سال پیش رو، این حرکت، میتواند بسیاری معانی دیگر هم داشته باشد، و محاسبات را از قبل پیچیدهتر سازد. با توجه به پیشینه اقدامات دکتر محمود احمدینژاد، این جملات را میتوان نقطه آغاز فوت و فنهای معروف او برای تبدیل تهدیدها به فرصت تلقی کرد. اگر چنین باشد، رقابتهای سیاسی در متن جمهوری اسلامی ایران، بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار پیچیدهتر خواهد شد.
• موضوع چیست؟
• موضوع این است که دکتر محمود احمدینژاد، در یادداشت فوقالعاده مهمی، در وبگاه شخصی خود، به تاریخ پانزده خرداد نود و یک، آمادگی خود را برای یک چرخش سیاسی بزرگ نشان دادند.
• ایشان نوشتند: «در برپایی عدالت، خط عوض میشود، و جبهه درگیری خیلی گستردهتر میگردد، مرزبندیها در هم میریزد، و انسان، دیگر فقط با دشمن دارای خط کشی بیرونی طرف نیست، بلکه این بار، با دوست و آشنا، هم حزبی، هم باندی و هم گروههای خود طرف میشود».
░▒▓ تفصیل مطلب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسمهتعالی
░▒ امام علی (ع) و عدالت
• خداوند متعال انسان را خلق کرد و همه عالم را در خدمت کمال و تعالی او قرار داد. برای انسان راه را معین کرد، هدف را تعیین کرد و راهنما قرار داد و برای رسیدن به هدف همه شرایط و زمینهها را فراهم کرد. امام علی(ع) هم هدف، هم راهنما، هم پشتیبان و هم معیار حرکت به سمت قلههاست. اسم اعظم خدا و خلاصه همه زیباییها و خوبیهای عالم امیرالمؤمنین علی(ع) است. وی نه تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان است بلکه متعلق به همه بشریت است. او دستگیر همه است. او برای همه است و برای همه راهنماست و پشتیبان همه انسانهاست. او واسطه فیض الهی است و از طریق او همه خوبیها در عالم جاری میشود. همه ارزشهای الهی در وجود ایشان به طور کامل و در اوج تجلی است.
• امیرالمؤمنین [ع] اسطوره خداپرستی و عدالت طلبی است. در سراسر زندگی پرافتخار و پربرکت ایشان حتی یک لحظه توقف، انصراف و یا کوتاه آمدن از دعوت به توحید و عدالت مشاهده نمیشود. همه زندگی او مجاهدت برای خداست. سکوت و فریاد؛ جنگ و صلح؛ شجاعت و غیرت و وفاداری؛ محبت و خشم و نصیحتش، همهاش برای خداست.
• همه زندگی امیرالمؤمنین عدالت است. وی مظهر تام عدل الهی است تا جایی که «قتل فی المحراب لشده عدله».
▒ و اما عدالت؛
• عدالت سر فصل و قله آرمان همه انبیا است. "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط "همه پیامبران الهی آمدهاند که بعد از دعوت به توحید و پرستش خداوند، مردم را به اجرای عدالت دعوت کنند، چرا که عدالت تضمین دوام، نشاط، رشد و تعالی جامعه بشری است. عدالت تضمین امنیت و گره خوردن دلهاست. محور جامعه علوی عدالت است. عدالت دلها را به هم نزدیک میکند، انسجام درست میکند و آبادانی و سازندگی میآورد. با اجرای کامل عدالت در جهان همه چیز زیبا میشود. نفس کشیدن، نگاه کردن، قدم زدن، خواندن، پاسخ دادن، کار کردن و حتی طبیعت و دیوار و سنگها هم زیباست. اصلاً تجلی زیبایی زمانی است که عدالت به طور کامل محقق شود. در آن دوران همه چیز زیباست و انسان جز زیبایی نمیبیند. مهمترین مأموریت انسان برای رسیدن به سعادت اجرای عدالت است و بزرگترین دشمنیها علیه عدالت شکل گرفته است.
• همان طور که عدالت رمز و مفتاح کمال بشری است، بی عدالتی و تبعیض کلید مفاسد است و اثبات این امر نیازمند دلیل نیست. تمام تاریخ بشر و وضع موجود عالم بر این واقعیت گواهی میدهد. البته اعمال و اجرای عدالت سختترین مرحله تحقق جامعه اسلامی است. در آزادی، استقلال و برپایی یک نظام اسلامی مرزبندیها و خطوط درگیری کاملاً معلوم است، اما در برپایی عدالت خط عوض میشود و جبهه درگیری خیلی گستردهتر میگردد. مرزبندیها در هم میریزد و انسان دیگر فقط با دشمن دارای خط کشی بیرونی طرف نیست، بلکه این بار با دوست و آشنا، هم حزبی، هم باندی و هم گروههای خود طرف میشود. در اجرای عدالت انسان به ناگاه چشم باز کرده و خود را در مقابل برادرش میبیند. همانطور که امام علی(ع) در مقابل برادرش قرار گرفت. همین است که میبینید در زمان امیرالمؤمنین(ع) در گام اول کسانی در مقابل امام(ع) میایستند که در نبردها و سختیها یار امام بودند. وقتی اجرای عدالت مطرح میشود، میبینید جبهه دیگر خط مستقیم نیست، بلکه بسیار پیچیده میشود. افرادی هستند که اجرای عدالت را تا حدی دوام میآورند، تا زمانی که برای دیگران اجرا شود، تشویق و حمایت میکنند و ندای عدالت خواهی سر میدهند، اما به محض اینکه نوبت خودشان میشود، فریاد مخالفت سر میدهند و در مقابل اجرای عدالت میایستند. این ویژگی است که اجرای عدالت را به سنگینترین عقبه تحقق جامعه آرمانی تبدیل میکند.
• اما هیچ کدام از این سختیها نباید مانع از حرکت ما در جهت تحقق عدالت بشود. حرکت در جهت تحقق عدالت یعنی تلاش بی پایان و شجاعانه برای زمینه سازی ایجاد حکومت جهانی سرشار از توحید و عدالت و عشق و جامعه آرمانی بشری که بدست مصلح کل و موعود نهایی همه انسانها، وارث بر حق امام علی(ع)، قطب عالم امکان، امام عصر، حضرت مهدی(عج) بر پا خواهد شد. بزرگترین مأموریت امام عصر(عج) همین است که قسط و عدل را در دنیا حاکم کند. اصلاً نتیجه خلقت، ثمره گیری از همه تاریخ آنجاست که عدالت در همه عالم گسترده گردد. به همین دلیل است که عدالت گستر به بهار انسانها و خرمی دورانها ملقب شده است و وقتی که بیاید اولویت اقدام او استقرار عدالت است. تحولات جهانی و موج بیداری ملتهای جهان در مقابل ظلم و ستم مستکبران نشان میدهد که به فضل الهی امروز شرایط به سرعت در حال تغییر است و بشریت روز به روز بهان نقطه عطف تاریخی خود نزدیک میگردد. این سنت خداست که استکبار و ظلم رفتنی است و عدالت و عشق حاکم خواهد شد.
• ما هم موظفیم که سهم خودمان را در برپایی عدالت ایفا کنیم و دولت برخاسته از اراده و ایمان ملت عزیز این مسیر را با سربلندی ادامه میدهد و انشاء الله ادامه خواهد داد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هو العلیم