دکتر حامد حاجیحیدری
░▒▓░▒▓گام اول: پرسش «هستیشناختی»
موضوعی که قابل تحقیق باشد، اساساً از چه سنخی است؟ ابژکتیو است، یا سوبژکتیو؟
░▒▓░▒▓گام دوم: پرسش «بایدشناختی»
تحقیق راجع به موضوع، به عنوان یک اقدام انسانی، چرا «باید» انجام شود؟
░▒▓░▒▓گام سوم: پرسش «شناختشناختی»
چه ارتباط موثقی میتواند میان ذهن ما و موضوع تحقیق برقرار شود؟ ارتباط تبیینی، یا تفسیری؟
░▒▓░▒▓گام چهارم: پرسش «روششناختی»
منطق كسب دانش موثق راجع به موضوع، چیست؟ این سؤال، به دو سؤال قابل تجزیه است:
• گام پنجم: روش انضمامی گردآوری اطلاعات چیست؟
مشخصاً از چه شیوههایی میتوان برای گردآوری دادهها در این تحقیق، استفاده كرد؟ تحلیل دادههای موجود (تحلیل ثانوی/ تحلیل محتوا/ روش تاریخی/ تحقیق ارزیابی)؛ تحقیق تجربی کمی (آزمایش/ پیمایش)؛ تحقیق تجربی کیفی (مطالعات میدانی، قومنگاری و موردپژوهی/ مصاحبه عمقی/ بحث گروهی-فوکوس گروپ/ تحلیل گفتمان).
• گام ششم: روش انضمامی تنقیح و تفسیر اطلاعات چیست؟
مشخصاً از چه شیوههایی میتوانیم برای حذف دادههای ناصحیح، اعتبارسنجی، رواییسنجی، مرتبطسازی و دستهبندی، و تفسیر اطلاعات این تحقیق استفاده کنیم؟
░▒▓░▒▓گام هفتم: پرسش «راهبردشناختی»
چطور میتوان نتایج این تحقیق را برای بهبود زیست انسانی مورد استفاده قرار داد؟ این سؤال، به چهار پرسش قابل تجزیه است:
• گام هشتم: «نقاط قوت» مجری نتایج تحقیق، در اجرای نتایج چیست؟
در ارتباط با نتایج تحقیق، چه کاری را خوب انجام میدهد؟ از چه امکانات منحصر به فردی میتواند بهره ببرد؟ دیگران چه نقاط قوتی برای او قایلند؟ مراقب اخلاق باشید.
• گام نهم: «نقاط ضعف» مجری نتایج تحقیق، در اجرای نتایج چیست؟
در ارتباط با نتایج تحقیق، چه چیزهایی را میتوانید بهبود دهد؟ در چه حیطههایی نسبت به دیگران امکانات کمتری دارد؟ دیگران چه نقاط ضعفی برای او قایلند؟ مراقب اخلاق باشید.
• گام دهم: «فرصتها»ی مجری نتایج تحقیق، در اجرای نتایج چیست؟
در ارتباط با نتایج تحقیق، چه فرصتهای مناسبی پیش روی اوست؟ روی چه موجهایی میتواند سوار شود؟ چگونه میتواند نقاط قوت خود را به فرصت تبدیل کند؟ مراقب اخلاق باشید.
• گام یازدهم: «تهدیدها»ی مجری نتایج تحقیق، در اجرای نتایج چیست؟
در ارتباط با نتایج تحقیق، چه روندها و امواجی توان آسیب رساندن به او را دارند؟ رقبای او چه میکنند؟ نقاط ضعف او، چه تهدیداتی را علیه وی فعال خواهند کرد؟ مراقب اخلاق باشید.