دکترحامدحاجیحیدری/ الهامنصرتی
گزارش رساله پایاننامه/رتبه اول تحقیقات علوم انسانی تهران/جشنواره محقق حلی 1390
← اصولگرایانی که به خلق خدا ستم روا دارند،
← ... و اصلاحطلبان پشیمان را زیر پای خود له کنند،
← ... و پستهایی که صلاحیت تصدی آن را ندارند، احراز کنند،
← ... و به دنبال ”جمع مال حلال“ بیفتند،
← ... خنکی هدایت یزدان پاک را در دل خود احساس نخواهند کرد، هر چند که ”اصولگرا“ نامیده شوند.
----------------------------------------
وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
اعراف/176
----------------------------------------
← حتی اتصاف به اسباب سعادت از قبيل ايمان و تقوا، موجب نجات نیست...
← چی؟!
← ایمان و تقوا موجب نجات نیست؟!
← بله. ایمان و تقوا، و فقط ایمان و تقوا موجب نجات نیست.
← مگر اينكه خدا بخواهد.
← مگر اينكه خدا بخواهد.
← و خدا برای ”ظالمان“ و ”دنیاطلبان“ نمیخواهد.
← و خدا برای ”ظالمان“ و ”دنیاطلبان“ نمیخواهد.
← اگر به خلق خدا ستم میکنید، و اگر به نام ”عفاف و کفاف“، دنبال دنیا راه افتادهاید و آن را وجه همت خود ساختهاید، ”نماز نخوانید“ و ”تسبیح آب نکشید“ که اهل دوزخید!
← صرف راه يافتن به حق نافع نيست، مگر وقتي كه هدايت خداي سبحان با آن توأم باشد، و اين هدايت است كه موجب سعادت حتمي ميشود، و همچنين صرف ضلالت ضرر قطعي نميرساند، مگر اينكه با اضلال خداي سبحان توأم شود، در اين موقع است كه اثرش تمام گشته و با آن، زيانكاري مرد حتمي ميگردد (البته روشن است که این، به مفهوم غفلت از اسباب هدایت و سبک شمردن اسباب ضلالت نیست).
← بنابراين، مضمون معناي آیه شریفه مورد بحث به اين ميشود كه: هدايت وقتي حقيقتا هدايت است و آثار هدايت بر آن مترتب ميشود كه در آن خداوند هم مشيت داشته باشد، و گر نه، صرف صورت است، و حقيقتي ندارد، و همچنين است امر در اضلال،...
← و اگر خواستي بگو كه كلام مورد بحث دلالت ميكند بر حصر هدايت حقيقي در خداي سبحان، و حصر اضلال واقعي در او ”وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَ الْفاسِقِينَ“ (بقره/26) (ترجمه الميزان، ج.8، ص.435).
← و یزدان پاک...
← مشيتش تعلق نگرفته به اينكه سعادت را براي كسي كه از او اعراض كرده و به غير او (كه همان زندگي مادي زميني است)، اقبال نموده حتمي سازد.
← زندگي زميني، آدمي را از خدا و از بهشت كه خانه كرامت او است باز ميدارد، و اعراض از خدا و تكذيب آيات او ظلم است، و...
← حكم حتمي خدا جاري است به اينكه مردم ظالم را هدايت نكند، ”وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ“ (بقره/39).
← و لذا، بعد از جمله ”وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها“، فرمود: ”لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الارْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ“. و بنابراين، بيان، تقدير كلام اين ميشود: ”لكنا لم نشاء ذلك لانه اخلد الي الارض و اتبع هواه و ليكن ما چنين چيزي را نخواستيم براي اينكه او به زمين چسبيده و هواي دل خود را پيروي كرده، و چنين كسي مورد اضلال ما است نه مورد هدايت”. هم چنان كه فرموده: ”وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ ما يَشاءُ“ (ابراهيم/27).
در نتیجه...
• بهرهي 62. ظلم و ستم، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 63. دلبستگي به زندگي دنيا و فراموشي اين حقيقت كه زندگي دنيا بيش از آنچه مردم تصور ميكنند و كوتاه است، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
← تا کنون، شصت و سه رهنمود از مصحف شریف آموختیم. صد و بیست و دو رهنمود دیگر باقیست. تا پایان ساخت این الگو برای فهم عوامل بیدینی با ما همراه باشید...
مآخذ:...
هوالعلیم