شامل آخرین بازنگری گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
---------------------------------------
░▒ تعریف
پژوهش علوم اجتماعی مطالعه نحوه پژوهش نهادها، سازمانها و كنشهای اجتماعی و تحلیل و تفسیر ریشهها، زمینهها، علل و عوامل مسائل اجتماعی است.
---------------------------------------
░▒ هدف
هدف دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و مسائل اجتماعی است. تأكید اصلی این رشته، آموزش و ترویج كندوكاوهای میدانی در مورد مسائل اجتماعی كشور و تحلیل و تفسیر ریشهها، زمینهها، علل و عوامل آنها، توصیف و تحلیل گستردگی آنها در جامعه و نهایتاً تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از این مطالعات برای حل مسائل اجتماعی است.
---------------------------------------
░▒ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، و مدیریتی و برنامهریزی ارگانها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و مسائل اجتماعی است.
---------------------------------------
░▒ نقش و توانایی
فارغالتحصیلان این دوره در پژوهش و تحقیقات بنیادی و خاصه كاربردی در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی و به ویژه مسایل اجتماعی توانایی و مهارت لازم كسب میكنند و ضمن كسب توان تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی به امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی در مؤسسات دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی میپردازند.
ادامه...
---------------------------------------
░▒ طول دوره و شكل نظام
طول دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دو سال تحصیلی است كه به طور معمول سه نیم سال اول به گذراندن دروس و نیمسال آخر به پایاننامهنویسی اختصاص مییابد. نظام آموزشی دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی واحدی و مطابق با آییننامه دوره كارشناسی ارشد مصوب شورای عالی برنامهریزی است كه در آن هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال شامل شانزده هفته كامل آموزشی است.
شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو
1ـ كلیه فارغالتحصیلان كارشناسی رشتههای مختلف مجاز هستند در آزمون دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی شركت نمایند.
---------------------------------------
░▒ مواد و ضرایب امتحانی
مواد و ضرایب امتحانی دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی به شرح زیر است:
ردیف/عناوین درسی/ضرایب امتحانی
1/زبان عمومی و تخصصی/1
2/روش تحقیق /1
3/نظریههای جامعهشناسی/2
4/حوزههای جامعهشناسی /3
---------------------------------------
░▒ تعداد واحدهای درسی
واحدهای درسی دوره كارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی شامل 32 واحد به شرح زیر است:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس اصلی /22
2/دروس اختیاری/4
3/پایاننامه/6
جمع//32
دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی موظف هستند در ترم اول دروس جبرانی را هم بگذرانند:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس جبرانی/6
جمع//6
---------------------------------------
=========================================
---------------------------------------
░▒ جداول درسها
---------------------------------------
░▒ 1- دروس جبرانی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/مبانی جامعهشناسی2/2/32//32/-
2/نظریههای جامعهشناسی 2/2/32//32/-
3/ روش تحقیق عملی/2/16/32/48/-
جمع//6/80/32/112/
توضیح: این دروس دوره كارشناسی فقط برای دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی الزامی است.
---------------------------------------
░▒ 2- دروس اصلی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/نظریههای جامعهشناسی 1/2/32//32/-
2/نظریههای جامعهشناسی 2/2/32//32/نظریههایجامعهشناسی1
3/روشتحقیقكمی پیشرفته/2/32//32/-
4/روش تحقیق كیفی پیشرفته/2/16/32/48/-
5/اندیشهاجتماعیمتفكران مسلمان/2/32//32/-
6/سیاست اجتماعی/2/32//32/-
7/بررسی مسایل اجتماعی ایران /2/32//32/-
8/جامعهشناسی اقتصادی (مسائل، كار و بیكاری، مصرف...) /2/32//32/-
9/ جامعهشناسی انحرافات اجتماعی/2/32//32/-
10/ جامعهشناسی شهری/2/16/32/48/-
11/ رویكردهای نظری مسائل اجتماعی/2/32//32/-
جمع//22/320/64/384/
---------------------------------------
░▒ 3- دروس اختیاری
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/جامعهشناسی آموزش و پرورش/2/32//32/-
2/جامعهشناسیارتباطاتو رسانههایجمعی/2/32//32/-
3/ جامعهشناسی بالینی/2/32//32/-
4/جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی/2/32//32/-
5/ جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)/2/32//32/-
6/جامعهشناسی علم و تكنولوژی/2/32//32/-
7/ جامعهشناسی فرهنگ (تغییرات فرهنگی و مسائل فرهنگی)/2/32//32/-
8/جامعهشناسی مدیریت شهری/2/16/32/48/-
9/جامعهشناسی نابرابریهای اجتماعی/2/32//32/-
جمع/ /18/272/32/304/
دانشجویان دو درس (4 واحد) از بین دروس اختیاری انتخاب میكنند
░▒ سرفصل درسها
░▒ 1- سرفصل دروس اصلی
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 1
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت نظریههای جامعهشناسی كلاسیك و ریشه آنها با هدف تجزیه و تحلیل مقایسهای و تطبیقی متنون اساسی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
شناخت پارادایمهای نظم، تضاد و تلفیق
پوزیتیویسم ساختگرا (كنت، دوركیم، تونیس، پارسنز)
تطورگرایان (اسپنسر، مورگان،...)
تجربهگرائی محض(لوپله و لازارسفلد)
تضادگرایان كلاسیك (ماركس، انگلس،...)
دیدگاه انتقادی (سیرایت میلز، گلدنز، وبلن)
ساختگرائی ماركسیستی، آلتوسر، پلانزاس
---------------------------------------
░ منابع درس:
آرون، ریمون (1374). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: انتشارات امیر كبیر.
ایروینگ، زیفلین (1381). آینده بنیانگذاران جامعهشناسی. مترجم دكتر غلامعباس توسلی. تهران: نشر قومس، چاپ دوم.
كوزر، لوئیس (1383). بزرگان اندیشه جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
میلز، سی، رایت (1358). بینش جامعهشناسی. ترجمه عبدالمعبود انصاری. تهران: شركت انتشار.
وبلن، تورستین (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 2
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: نظریههای جامعهشناسی 1
---------------------------------------
░ هدف:
درك نظریههای معاصر جامعهشناسی و دیدگاههای جدید، تجزیه و تحلیل و مقایسه بینشها و چشمانداز آینده
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
گرایشها و جریانهای عمده در جامعهشناسی معاصر (نظریه خرد، كلان، نظریه برد متوسط، نظریه استنتاجی، گراندت تئوری)
كارگردگرائی ساختاری، نوكاركردگرائی، نظریه سیستمها
ماركسیسم ساختاری، ماركسیسم انتقادی، مكتب فرانكفورت
گرایش تفهمی و تفسیری، پدیدارشناسی و روششناسی مردمی، كنش متقابل و نمادی، گرایشات تلفیقی
معرفی چند تن از صاحبنظران معاصر: یورگن هابرماس، راندل كالینز، بوردیو وكیدنز
پارادایمهای و مفاهیم عمده جامعهشناسی معاصر از قبیل، نظام، امنیت، اعتماد و هویت و سرمایه اجتماعی و جهانی شدن
---------------------------------------
░ منابع درس:
توسلی، غلامعباس (1385). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت، چاپ دوازدهم.
جی.لارسن، كالوین (1377). نظریههای جامعهشناسی محض و كاربردی. ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل. تهران: انتشارات سمت.
ریتزر، جرج (1378). نظریههای جامعهشناسی معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
كانرتون، پل (1385). جامعهشناسی انتقادی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر اختر.
لازارسفلد، پل (1376). بینشها و گرایشهای عمده در جامعهشناسی معاصر. ترجمه دكتر غلامعباس توسلی. تهران: انتشارات امیركبیر، چاپ دوم.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق کمی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
تسلط نظری بر تدوین طرح تحقیق تبیینی پیمایشی و تحلیل نتایج و دادهها با روشهای پیشرفته آماری.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ماهیت روش پیمایش و كاربردهای آن
طرح تحقیق تبیینی پیمایشی (طرح مسئله، چارچوب نظری، مفاهیم و تعریف عملیاتی، مبانی روششناسی، گردآوری دادهها، پردازش دادهها، تحلیل و ارائه دادهها)
سنجش (نظریه سنجش، پایایی و اعتبار، مقیاسسازی)
طرح نمونهگیری (نظریه نمونهگیری احتمالی، روشهای نمونهگیری احتمالیـ تصادفی ساده، سیستماتیك، طبقهبندی، خوشهای چندمرحلهای)
تحلیل دادهها (تحلیل یکمتغیره، تحلیل دومتغیره، تحلیل سه متغیره)
تحلیل رگرسیون خطی(منطق رگرسیون خطی، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل مسیر (منطق تحلیل مسیر، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل عامل (منطق تحلیل عامل، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل رگرسیون لاجستیك (منطق رگرسیون لاجستیك، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل خوشهای (منطق تحلیل خوشهای، مفروضات و كاربرد آن)
---------------------------------------
░ منابع درس:
شركت اسپیاساس (1377). رگرسیون چندمتغیره در نرمافزار SPSS. ترجمه یحیی علیبابایی. مؤسسه نشر جهاد، تهران.
دواس، دیوید (1376). پیمایش درعلوم اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
دواس، دیوید (1387). طرح تحقیق در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی.، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران.
شوسلر، كاستنر؛ مولر (1378). استدلال آماری در جامعهشناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
كرلینجر، پدهازور (1366). رگرسیون چندمتغیری در پژوهش رفتاری. ترجمه حسن سرایی. تهران: مركز نشر دانشگاهی.
كلاین، پل (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه دكتر صدرالسادت و مینایی. تهران: سمت.
كیم و مولر (1380). كاربرد تحلیل عاملی در پژوهش اجتماعی. ترجمه مسعود كوثری. تهران: انتشارات سلمان.
میلر، دلبرت (1380). راهنمای طرح تحقیق و سنجش اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشرنی.
نایبی، هوشنگ (1385). ”منطق نمونهگیری احتمالی در پیمایشهای اجتماعی“، نامه صادق، شماره 30، صص: 130-103.
نایبی، هوشنگ (1387). برنامه كامپیوتری آمار در علوم اجتماعی SPSS ، انتشارات روش، تهران.
Blalock, Hubert M. (1975). Causal Inferences in Nonexperimental Research, North Carolina: The University of North Carolina Press.
Carmines, E. & R. Zeller, (1979). Reliability and Validity Assessment, Calif.: Sage.
Klin, Paul (1993). An Easy Guide to Factor Analysis, London and New York: Routledge.
Norusis, Marija J. (1989). SPSS: Guide to Data Analysis, New Jersey: Prentice-Hall.
Rombesburg, H. Charles (2004). Cluster Analysis for Researchers, North Carolina: Lulu Press.
Rossi, Peter H., James D. Wright & Andy B. Anderson (eds.) (1983). Handbook of Survey Research, New York: Academic.
Scheaffer, Richrd. l., William Mendenhall & Lyman Ott, (1996). Elementary Survey Sampling, California: Duxbury Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق كیفی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 1
تعدتد واحد عملی: 1
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان با كلیات و مقدمات روشهای كیفی تحقیق
آشنائی با تفاوتهای عمده روشهای كمی و كیفی تحقیق
آشنائی با انواع عمده روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح مقدمات و كلیات روشهای كیفی تحقیق
توضیح تفاوت روشهای كمی و كیفی تحقیق
طرح و بررسی انواع روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ منابع درس:
صدیق سروستانی، رحمتالله (1368). «تحلیل موردی در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 2.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1375). «كاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 8.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1380). «همپژوهی و همنویسی در ایران». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 18.
Northcutt, Norvell and Danny McCoy (2004). Interactive Qualitative Analysis, Sage Pub. Ca.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
بررسی تحول اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان در بستر تحول تمدن اسلامی هدف اولی است كه این واحد درسی معطوف به آن است. تبیین گوناگونی اندیشه متفكران اسلامی، مقایسه آنها با یكدیگر و سپس بدست دادن مدلهای تئوریك هدف ثانویه این واحد درسی است. استفاده از این مجموعه نظری به منظور توانمند ساختن دانشجویان در جهت باور نمودن تولید علم بومی كاربرد این واحد درسی میباشد.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
طرح نظریه دولت و تمدن (توسعهشهر + صنعت + تولید دانش)
تبیین تحول تمدن اسلامی بر اساس نظریه دولت و تمدن
تبیین تحول فكر اجتماعی در تمدن اسلامی، جریانهای تفكر اجتماعی در تمدن اسلامی
تأسیس علم عمران در تمدن اسلامی
فصل جدایی ابنخلدون از عصر كلاسیك، بررسی آراء منتقدین ابنخلدون
دنیای مدرن و علل عقب ماندگی كشورهای اسلامی
كمالیسم، اسلامگرایی و جنبشهای اسلامی معاصر
اسلامگراها: بررسی اندیشه اجتماعی متفكران اسلامگرا در ایران، مصر و بقیه دنیای اسلام
---------------------------------------
░ منابع درس:
آئینهوند، صادق (1360). علم تاریخ در اسلام. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1359). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد دوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1362). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد اول. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
حكیمی،محمدرضا (1364). دانش مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سعید، بابی (1379). هراس بنیادین؛ اروپامداری و ظهور اسلامگرایی. ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صد، سیدمحمدباقر (1367). انسان مسئول و تاریخساز از دیدگاه قرآن. تهران: بنیاد قرآن.
فارابی، ابونصر محمد (1358). سیاست مدینه. ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات انجمن فلسفه.
فارابی، ابونصر محمد (1359). اندیشههای اهل مدینه فاضله .ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات طهوری.
فارابی، ابونصر محمد (1364). احصاءالعلوم. ترجمه حسینی خدیوجم. تهران: شركت انتشارات علمی.
قربانی، زینالعابدین (1361). علل پیشرفت و انحطاط مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مطهری، مرتضی (1377). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی. تهران: انتشارات صدرا، جلد دوم مجموعه آثار.
هونگه، زیگرید (1366). فرهنگ اسلام در اروپا. ترجمه مرتضی رهبانی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نقوی، محمدعلی (1361). جامعهشناسی غربگرایی. تهران: امیركبیر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ سیاست اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت فضای مفهومی سیاست اجتماعی به لحاظ نظری و عملی، چگونگی شكل گیری و تطور آن و ارتباط آن با دیگر حوزههای حیات اجتماعی، بررسی سیاست ها،مدلها و ایدئولوژیهای رفاهی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
خاستگاه سیاست اجتماعی
حوزه و قلمرو سیاست اجتماعی
سیاستهای رفاهی
مدلهای رفاهی
ایدئولوژیهای رفاهی
نیازهای اساسی اجتماعی
عدالت اجتماعی
شهروندی
طبقه و سیاست اجتماعی
دولت و سیاست اجتماعی
امنیت و جمایت اجتماعی
تحولات نهادی و سیاست اجتماعیگ
سیاست اجتماعی و سرمایه اجتماعی
سیاست اجتماعی در ایران
---------------------------------------
░ منابع درس:
Barusch, A. S. (2006). Foundations of Social Policy : Social Justice in Human Perspective. Belmont, CA, Thomson Brooks/Cole.
Chapin, R. K. (2007). Social Policy for Effective Practice : A Strengths Approach. Boston, McGrawHill.
Haan, A. d. (2007). Reclaiming Social Policy : Globalization, Social Exclusion and New Poverty Reduction Strategies. Basingstoke [England] ; New York, Palgrave Macmillan.
Karshenas, M., V. M. Moghadam, et al. (2006). Social Policy in the Middle East : Economic, Political, and Gender Dynamics. Basingstoke [England] ; New York, Palgrave Macmillan.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ بررسی مسایل اجتماعی ایران
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك مقدمات و مبانی مسائل اجتماعی، علل و عوامل و پیامدهای آن
درك اهم مسائل اجتماعی مطرح در كشور
تحلیل جامعهشناختی اهم مسائل اجتماعی ایران
مشاركت دانشجویان در تحلیل اهم مسائل اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بحث در مورد رویكردهای مختلف در بررسی مسائل اجتماعی
بحث در مورد شناخت اهم مسائل اجتماعی كشور
بحث در مورد علل و عوامل بروز و استمرار مسائل اجتماعی
سمینارهایی محدود با حضور كارشناسان ودستاندركاران اجرائی حوزه مدیریت مسائل اجتماعی كشور
---------------------------------------
░ منابع درس:
رابینگتون و انبرگ (1383). رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت ا... صدیق سروستانی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
Allan Mazur (1999). Global Social Problems. Newjersey, Prentice Hall.
Stanley Eitzen, D. & Leedham, C. S. (1998). Solutions to Social Prablems. Boston, Mass. Allyn and Bacon.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی اقتصادی ‹(مسائل، كار و بیكاری، مصرف...)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف از ارائه درس جامعهشناسی اقتصادی معرفی و بحث بر سر مفاهیم اصلی و اصول جامعهشناسی اقتصادی و تفاوت روششناختی و مفهومی آن با اقتصاد نئو كلاسیك، اقتصاد نهادگرا و اقتصاد ماركسیستی است. همچنین كاربردهای جامعهشناسی اقتصادی در شناخت پدیدههای اقتصادی بر اساس آراء چامعه شناسان در باره این مسائل و اصول مرتبط به دانشجویان رشته جامعهشناسی تدریس خواهد شد. دانشجویان در پایان این درس به اهمیت تفاوت آرا اقتصادی و جامعه شناسان اقتصادی و نیز به كاربستن اصول جامعهشناسی اقتصادی آگاهی خواهند یافت . انتظار میرود که درک این حوزه تحقیقی و آگاهی از نظریههای جامعه شناسان اقتصادی دانشجویان را در شناخت تاثیر مسائل اقتصادی در مشکلات اجتماعی و ارتباط دادن آن با امر سیاستگذاری اجتماعی و اقتصادی کمک کند. این درس در 16 جلسه در زمینههای مرتبط با جامعهشناسی اقتصادی از جمله تشریح تفضیلی تفاوتهای آن با اقتصاد نئو كلاسیك تنظیم شده است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
موضوعات عمومی، تعاریف مختلف از جامعهشناسی اقتصادی
تفکیک جامعهشناسی اقتصادی از جامعهشناسی زندگی اقتصادی
تفاوتهای جامعهشناسی اقتصادی از علم اقتصاد : مفهوم کنشگر؛ کنش اقتصادی؛ محدودیتهای کنش؛ رابطه اقتصاد و جامعه؛ هدف تحلیل در روشهای مورد استفاده، و سنتهای فکری
اندیشههای جامعهشناسی اقتصادی: مارکس، ماکس وبر، دورکیم، شومپیتر، پولانی، پارسنز، اسمسلر، گیدنز ؛ و اندیشه اقتصادی : کینز، اسمیت، هایک
نظریه علوم اجتماعی و مسائل اقتصاد کلان : بررسی ارتباط تحولات برخی روندهای نظریه علوم اجتماعی و برخی موضوعات اقتصاد کلان مرسوم؛ دیدگاه انتخاب عقلانی در جامعهشناسی اقتصادی
فرهنگ و اقتصاد : تنوع فرهنگها؛ تاثیرات فرهنگی بر جامعهشناسی اقتصادی؛ فرهنگ در اندیشه اقتصادی؛ فرهنگ در تولیدنظام ها، نهادها و رفتار اقتصادی
نظامهای اقتصادی بر پایه معیارهای مختلف بازارها به مثابه ساختهای اجتماعی: پیچیده بودن پدیده بازار، بازار در نظریه اقتصادی، جامعهشناسی بازار
کار سرمایهداری و بازارهای کار: سازمان کار، جهانی شدن و تحولات در بازار کار، سرنوشت اتحادیههای کارگری، بحران دولت رفاهی، شغل و کار
جامعهشناسی پول: پول، بانکداری و بازارهای مالی
جامعهشناسی مالی: مالیات، یارانه و بودجه
اقتصاد غیررسمی و اقتصاد زیرزمینی: تعاریف، پویاییهای اجتماعی اقتصاد غیر رسمی، اندازه گیری فعالیتهای زیر زمینی و یا غیر رسمی
جامعهشناسی مصرف : نظریهها و ریشههای رشد جامعه مصرفی و تغییرات در سبک زندگی
مسائل مختلف مصرف: فروشگاههای بزرك و خرید در جامعه مصرفی
نظریههای مربوط به مد ولباس در جامعه مصرفی
جمعبندی و مرور مباحث به منظور ارائه رهیافتهای مختلف در جامعهشناسی اقتصادی
---------------------------------------
░ منابع درس:
آگوست فون هایك، فردریش (1385). ادعاهای دروغین به نام دانش. ترجمه احمد میدری. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
اسبكر، گری. نگاه اقتصادی به زندگی.ترجمه حسین تسلیمی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
اسمسلر، نیل (1380). جامعهشناسی اقتصادی. ترجمه كلاهی. تهران: كویر.
كیویلبر، چارلز ؛ اس.هاریسون، رابرت (1386). بنیان روششناختی اقتصاد نهادی، مدل الگو، داستانسرایی و كل گرایی.ترجمه عباس رحیمی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
نورث، داگلاس (1385). اقتصاد نهادی نوین و توسعه. ترجمه فرشاد مومنی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
نورس، داگلاس؛ والیس، جان؛ ونگاست، باری. چارچوب مفهومی برای تفسیر تاریخ مكتوب بشری. ترجمه جعفر خیرخواهان. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
هریس وایت، باربارا (1385). فهم بازارها در اقتصادهای در حال توسعه به مثابه نهادهای اجتماعی و سیاسی. ترجمه علی اصغر سعیدی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
Carlo. Trigilia, (2002). Economic Sociology: State, Market and Society in Modern Capitalism, Blackwell.
Corrigan, Peter (1997). The Sociology of Consumption, London: Sage.
Granovetter, Mark, at el, eds. (2001). The Sociology of Economic Life, Westview.
Smesler, Neil, at el. (1995). Handbook of Economic Sociology, Princeton university Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی انحرافات اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
چند هدف عمده بر این درس میتوان مترتب بود: اول آنكه در این درس دانشجویان بطور منظم و سیستماتیك باحوزههای نظری و مكاتب مختلف جامعهشناسی انحرافات و ملاكهای طبقهبندی پارادایمهای جامعهشناسی و مكاتب فرعیه هر یك آشنا میشوند و ثانیا” بر حسب هر پارادایم نظری جامعهشناسی، طبقهبندی و تمیز نظریههای كجرفتاری و جامعهشناسی انحرافات آن پارادایم میپردازند و ثالثا” با رویكردی تحلیلی (Analytical) به واكاوی هر نظریه بر حسب انتساب پارادایماتیك، تعلق مكتبی، موضوع مطالعاتی (Subject Matter) قضایا و فرضیات اصلی، سازهها، مفاهیم و متغیرهای اساسی ملاحظات روششناختی اهتمام میكنند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش اول: كلیات
بخش دوم: نظریههای جامعهشناسی كژرفتاری
بخش سوم: نظریههای كژرفتاری متفرع از پارادایم واقعیت اجتماعی Social fact paradigm
بخش چهارم: نظریههای كژرفتاری متفرغ از پارادایم تعریف اجتماعی Social Definition Paradigm
بخش پنجم: نظریههای كژرفتاری متفرع از پارادایم رفتار اجتماعی Social Behavior Paradigm
بخش ششم: كاربرد مدلهای نظری هر پارادایم در شناخت، پیشبینی و كنترل كژرفتاریهای اجتماعی
بخش هفتم: ملاحظات روششناختی پارادایمهای جامعهشناسی در مطالعه انواع كژرفتاریهای اجتماعی
---------------------------------------
░ منابع درس:
بست، ژان میشل (1372). جامعهشناسی جنایت. ترجمه فریدون وحیدا. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
پیكا، ژرژ (1370). جرمشناسی. ترجمه علی حسین نجفی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
كوكرین، ریموند (1376). مبانی اجتماعی بیماریهای روانی. ترجمه بهمن نجاریان و فرید براتی. تهران: انتشارات رشد.
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم: مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیبشناسی و كژرفتاری اجتماعی. تهران: انتشارات آن.
وایت، راب و فیوناهینز (1383). جرم و جرمشناسی. ترجمه علی سلیمی. قم: پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
هیوز، گوردون (1380). پیشگری از جرم (كنترل اجتماعی، ریسك و مدرنیته اخیر). ترجمه علیرضا كلاری و محمدتقی جغتایی. تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
Berkowitz, A. D. (1997). From Reactive to Proactive Prevention of Crime, Westpotr, CT: Greenwood press.
Clarke, R.(1991). Tackikng Vandalism, London: A Home office Resarch Unit Report.
Clinard, M. and Meier, R. (1991). Sociology of Deviant Bahavior, N. Y. Holt, Rinehart and Winston.
Frazier, C. (1996). A Theoretical Approach to Deviance, Newyork: Belland Howell Company.
Hagan, J. and Mc Garthy, B. (1992). Street Life and Delinquency, BJS, 43.
Perrucci, R. nad Pilisuk, M.(1991). Sociology of Social Problems and Devianc, Boston: Little Brown and Company.
Thombs, D. L. and Beck K. H. (1999). The Social Context of Deviant Behavior, New York: The Guilford Press.
Thombs, Dennis, L. (2003). Intoduction to Addictive Behavior, NY: Ther Cuilford Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی شهری
تعداد واحد نظری: 1
تعداد واحد عملی: 1
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنایی دانشجویان با كلیات و مقدمات جامعهشناسی شهری
آشنایی با فرایندهای مختلف شهرنشینی و انواع گروههای شهرنشین
آشنائی با تاثیرات متقابل انسان و شهرنشینی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
كلیات و مقدمات مربوط به شهر و شهرنشینی
توضیح فرایندهای مختلف شهرنشینی و طرح انواع گروههای شهرنشین
طرح تاثیرات شهرنشینی بر انسان
مشاهدات درون شهری دانشجویان و تحلیل و توضیح آن در كلاس
---------------------------------------
░ منابع درس:
صدیق سروستانی، رحمتالله (1369).«انسان و شهرنشینی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم ا جتماعی، شماره 4.
Castells. M. (1991). The Information Citiy, Oxford: Blackwell.
Eitzen, d. Stanley, and Craig S. Leedham (1998). Solutions to Social Problems. Allyn and Bacon. Baston, Mass.
Sassen, Saskia (1994). Cities in A World Economy. Pine forge press. Thousand Oaks. Ca
Sennett, Richard (1969). Classic Essays on The Culture of Cities, Prentice-Hall. N. J.
Stein backer, Roberta and Virginia O. Benson, (1995). Urban Studies. Kendall/hunt Pub. Iwa.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ رویكردهای نظری مسائل اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
در این درس دو واحدی دانشجویان با تعریفهای مسائل اجتماعی، علل و عوامل شكلگیری آنها، تبعات اینگونه مسائل و قربانیان آن و همچنین با برخی راهحلهای پیشنهادی برای مسائل اجتماعی در قالب رویكردهای مختلفی كه مطرح گردیده آشنا میشوند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
كلیات (مقدمه، حوزه مطالعاتی، تفاوت بین آسیبشناسی اجتماعی، مسائل اجتماعی، انحرافات اجتماعی و جرمشناسی، مفاهیم و تعاریف)
رویكرد آسیبشناسی اجتماعی
رویكرد بیسازمانی اجتماعی
رویكرد تضاد ارزشها
رویكرد كجرفتاری
رویكرد انگ زنی
رویكرد انتقادی
رویكرد بر ساختگرایی
بازنگری كلی
---------------------------------------
░ منابع درس:
واینبرگ و رابینگتون. رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمتالله صدیق سروستانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Eitzen, d. Stanley, and Craig S. Leedham (1998). Solutions to Social Problems. Allyn and Bacon. Baston, Mass.
Weinberg, Martin S. and Earl Rubington and Sue Kiefer Hammersmith (1981) Solution to Social Problems: Five Perspective, New York, Oxford University Press.
░▒ 2- سرفصل دروس اختیاری
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی آموزش و پرورش
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف، فهم و تجزیه و تحلیل جایگاه و ابعاد آموزش و پرورش از دیدگاه جامعهشناسی و تحولات آن در عصر حاضر
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
تاریخ، ابعاد و قلمرو جامعهشناسی آموزش و پرورش
نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه معاصر
دیدگاهها و نظریهها در جامعهشناسی آموزش و پرورش مرتن(كاركردهای پنهان و آشكار آموزش و پرورش)
الف دیدگاه كاركردگرا، چشمانداز (دوركیم، پارسنز، دیوید و دور...)
ب دیدگاه تضادگرا
ج چشمانداز سوسیال و دموكراسی (برابری فرصتها)
آموزش و پرورش و بازو تولید اجتماعی، دیدگاه ژیرار و بوردیو
سرمایهداری و فرهنگ ضد آموزشی (دیدگاه پل ویلز)
آموزش و پرورش و قشربندی و نابرابریهای اجتماعی
ساختار و ناكارآیی آموزش و پرورش در ایران
آموزش و پرورش و تحرك اجتماعی
ناهماهنگی و نابرابریها: سطح ابتدائی، اعتراض، سطح متوسط، سطح عالی
شرایط بحرانی آموزش و پرورش و امكان خروج از بحران
نتیجهگیری
---------------------------------------
░ منابع درس:
بودن، ریمون (1378). منطق كنش اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیك گهر. تهران: انتشارات جاویدان.
توسلی، غلامعباس (1383). آموزش و پرورش و گفتمانهای نوین. تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
توسلی، غلامعباس. جامعهشناسی آموزش و پرورش. (زیر چاپ).
علاقه بند، علی (1384). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: كتابخانه فروردین.
كومب، فیلیپ (1378). بحران اجتماعی آموزش و پرورش. ترجمه فرید آلآقا. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
كوی، لوتان (1378). آموزش و پرورش، فرهنگها و جوامع. ترجمه محمد یمینی. تهران: انتشارات شهید بهشتی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای جمعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناسائی ارتباطات و ابعاد اجتماعی آن
گونهشناسی ارتباطات اجتماعی
شناسائی بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات اجتماعی
شناسائی رسانههای جمعی و انواع آن
شناخت فرایند پیدائی و كاركردهای تكمیلی – تفاضلی رسانههای جمعی
شناخت زمینههای فرهنگی ارتباطات جمعی
شناخت اثرات رسانههای جمعی بر نهادها و سازمانهای اجتماعی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ارتباط، پدیده اجتماعی و ساختهای آن
بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات و صاحبنظران آن
مك لوهان و مك لوهانیسم
رایزمن و دورانهای سه گانه تاریخ از روزنه ارتباطات
نظریه كشت (cultivation)
نظریههای انگ و برچسب
انواع اساسی در رسانههای جمعی
اثرات رسانههای جمعی بر خانواده
اثرات رسانههای جمعی بر كودكان
توسعه اقتصادی – اجتماعی و رسانههای جمعی
فرهنگ و ارتباطات (رسانههای جمعی)
رسانههای جمعی و تبلیغات
---------------------------------------
░ منابع درس:
بیرو،آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: انتشارات كیهان.
پراتكانیس، ت و الیوت، آ (1379). عصر تبلیغات. ترجمهكاووس سید امامی و محمد صادق عباسی. تهران: انتشارات سروش.
رهبری، غ (1354). بررسی آگهیهای تبلیغاتی روزنامه كیهان در دهه 1344-1353. پایان نامه فوق لیسانس به راهنمایی باقر ساروخانی. دانشگاه تهران: دانشكده علوم اجتماعی.
ساروخانی، باقر (1381). رسانهها و آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات وزارت كشور.
ساروخانی، باقر (1383). اقناع، غایت ارتباطات. نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 11، 3، صص 93-117.
ساروخانی، باقر (1382). بنیادهای اندیشه در دانش ارتباطات. تهران، انتشارات خجسته.
ساورخانی، باقر (1386). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ بیستم.
كازنو، ژ (1384). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ ششم.
Berger, j (1998). Ways of Seeing, Punguin.
Dance, E. X. (ed) (1967). Human Communication Theory, Original Essays, New york: Holt, Rinehart and Winston, 288-309
Dance, franke- x. (1967) "Toward A Theory of Human Communication' in France. Griffin, E. m (1997) A First look at Communication Theory, 3tded, New York: Mc Graw-Hill.
Rayner, P, Wall, P, etal (2001). Media? London: Routledge.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی بالینی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف از ارائه این درس آشناسازی دانشجویان گرایشهای مختلف جامعهشناسی، علی الخصوص دانشجویان گرایش جامعهشناسی مسایل اجتماعی با موضوع، اهداف، تاریخچه پیدایی و تكوین جامعهشناسی بالینی، مبانی و اصول نظری و عملی آن، تمیز جامعهشناسی بالینی از برخی حوزهها و رشتههای مرتبط نظیر روانشناسی بالینی، جامعهشناسی كاربردی، مددكاری اجتماعی و مشاوره و همچنین تدقیق در حیطههای (Domains) مداخلاتی جامعهشناسی بالینی است. این درس كمك میكند تا دانشجویان قابلیتها، مهارتها و دانش لازم را در زمینه جامعهشناسی تحصیل و به حل مسایل مربوط به حیطههای مختلف فردی و اجتماعی اقدام كنند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش اول: كلیات
بخش دوم: جامعهشناسیورزی یا جامعهشناسیگری (sociological practicing)
بخش سوم: مبانی نظری جامعهشناسی بالینی
بخش چهارم: مبانی تجربی و روششناختی جامعهشناسی بالینی
بخش پنجم: حیطههای (Domains) مداخلاتی جامعهشناسی بالینی
حیطه مسایل و انحرافات اجتماعی (اعتیاد ـ خودكشی، بزهكاری نوجوانان، وندالیسم و...)
حیطه خانواده و مسایل زناشویی
حیطه مدرسه
حیطه كار
حیطه سیاست
حیطه محیط زیست
حیطه بهداشت روانی و اجتماعی
---------------------------------------
░ منابع درس:
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم. تهران: انتشارات آن.
Anetzberger, G. (1997), The Etiology Elder Abuse by Adult Offspring, Springfield, IL: Thomas.
Babbie, E. (1995). The Practice of Social Research, 7th Ed. Belmont, CA: wadsworth.
Billson, j. and Disch, E. (1991). Empowering Women: Clinical Sociology Model for Working with Women in Groups, Newyouk: Pleum.
ِGlantz, M. and Hartel C. (2002). Drug Abuse: Origins and Interventions, American Psychological Association, Washington DC.
Glessner, B, and Freedman, j. (1991). "Clinical Sociology, Newyork: Longman.
Johnson, D. (1998). Using Sociology to Analyze Human and Organizational Problems: A Perspective to Link Theory and Practiece, Chicago: Nelson-Hal.
Rebach, H. M. and Bruhn, j. G. (2001). Handbook of Clinical Sociology, Newyork: Plenum press.
waters, M. (2004). Modern Sociological Theory, London and Thousand Oaks, CA: Sage.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف این درس بررسی ابعاد اجتماعی جریان رو به رشد جامعه اطلاعاتی د رجهان و بویژه اثرات و پیامدهای اجتماعی آن است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
کلیات (تعریف جامعه اطلاعاتی و عناصر اساسی و ویژگیهای آن؛ دیجیتالی شدن اطلاعات؛ پیدایش فرهنگ رسانه ای؛ مخاطرات و تهدیدهای جامعه اطلاعاتی؛ آینده جامعه اطلاعاتی؛ رابطه جامعهشناسی و جامعه اطلاعاتی؛ روشهای تحقیق در جامعه اطلاعاتی)
حوزه اجتماع و فرهنگ (جامعه پذیری در جامعه اطلاعاتی؛ جهانی شدن فرهنگ؛ مذهب در جامعه اطلاعاتی؛ شهر مجازی و فضای جریانها)
حوزه اقتصاد (اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اطلاعات؛ تکنولوژی اطلاعات و بازسازی سرمایه؛ نیروی کار جهانی؛ تغییر شکل کار و اشتغال)
حوزه سیاست (دموکراسی و سیاست ملی و محلی در جامعه اطلاعاتی؛ مالکیت اینترنت و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن؛ افزایش آزادیهای بیان در جامعه اطلاعاتی؛ انحصاری کردن اطلاعات و نابرابری در اینترنت؛ آمریکایی شدن جامعه اطلاعاتی)
حوزه دانش (آموزش، رسانههای آموزشی؛ کتاب دیجیتالی؛ سواد رسانهای؛ جامعه اطلاعاتی و گسترش علم)
جامعه ایران (وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران و تطورات آن؛ مسائل اجتماعی منتج از جامعه اطلاعاتی در ایران؛ اینترنت و زبان فارسی)
جوانان و جامعه اطلاعاتی (تغییر در جامعهپذیری رسمی و غیررسمی، سبک زندگی و هویت اجتماعی؛ مسائل جنسی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ مشارکت اجتماعی جوانان در جامعه اطلاعاتی؛ آسیبهای اجتماعی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی در جامعه اطلاعاتی، و مساله جوانان در آن؛ جوانان و اوقات فراغت در جامعه اطلاعاتی).
---------------------------------------
░ منابع درس:
پارسا، خسرو (گزینش و ویرایش) (1379). جامعه انفورماتیک و سرمایهداری: واقعیت و اسطوره. تهران: آگه.
تامپسون، جان ب. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: سروش.
فیدر، جان (1380). جامعه اطلاعاتی. ترجمه علی رادباوه و عباس گیلوری. تهران: کتابدار.
محسنی، منوچهر (1380). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: دیدار.
معتمدنژاد، کاظم (1383). جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشمانداز جهانی. تهران: مرکز پژوهشهای ارتباطات.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات. ترجمه احد قلیان و افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
وبستر، فرانک (1380). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
Castells, Manuel (1996). The Rise of Network Society, London: Blackwell.
Common Steven (1989). Post Modernist Culture, Balckwell, NY.
Hague, Barry N. & Loa Der, Brain D. (eds.) (1999). Digital Democracy, London: Routledge.
Hajnal, Peter I. (ed.) (2002). Civil Society in The Information Age, Hampshire: Ashgate.
Mansell, Robin & Steinmuller, W. Edward (2000). Mobilizing The Information Society: Strategies for Growth and Opportunity, Oxford: Oxford University Press.
May, Christopher (2002). The Information Society: A Sceptical View, Cambridge: Polity Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنایی با تفاوت جامعهشناسی سیاسی متعارف و متأخر
تعمق در مفاهیم جامعه، جامعه مدنی و دولت؛ و همچنین مفاهیم پیوند دهندة جامعه با دولت (مثل طبقه؛ دموكراسی پارلمانی؛ مؤلفههای شبه سیاسی).
آشنایی با مفاهیم و نظریههای محوری در بحث انقلابها و جنبشهای اجتماعی
كوشش در جهت تبیین جنبشهای اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح سنتهای نظری:
ماركس وبر و دوركم
از منظر جامعهشناسی گیدنز (و ارزیابی نارساییهای آن)
نظریههای مربوط به دولت- ملتسازی
نظریههای مربوط به دموكراتیزاسیون در دودهة اخیر
مفهوم جنبش اجتماعی و تفاوت آن با مسأله اجتماعی، با فعالیتهای حزبی، با زندگی روزمره
مفهوم انقلاب و انواع آن
چشماندازهای نظری:
الف: نظریههای متعارف شامل [تخاصم طبقاتی؛ ساختی- كاركردی (جامعه تودهای، فشار ساختاری، محرومیت نسبی)].
ب: نظریههای متأخر شامل [بسیج منابع (اولسون- آبرشال، زالد- مك كارتی، چارلز تیلی)؛ ساختی- ارزش محور (اوفه، هابرماس، اینگلهارت)؛ ساختی- هویت محور (تورن، ملوچی، كاستلز)].
---------------------------------------
░ منابع درس:
جلاییپور، حمیدرضا (1381). جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی. تهران: طرحنو.
جلاییپور، حمیدرضا (1384). فراز و فرود جنبش كردی. تهران: لوح فكر.
جلاییپور، حمیدرضا (در دست چاپ). دو جنبش كلان و پنج جنبش خرد اجتماعی در ایران.
دلاپورتا، دوناتلا ؛ دیانی، ماریو (1383). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
نش، كیت (1383). جامعهشناسی سیاسی معاصر. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
Faulks, Keith (1999). Political Sociology, Edinburgh: University Press.
Goodwin, J. and Jasper, M. (2003). The Social Movements Reader Oxford: Blackwell.
Nash. K. and Scolt. A. (2004). The BlackWell Companion To Political Sociology, Oxford: BlackWell Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی علم و تكنولوژی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
مطالعه تئوریهای جامعهشناختی علم و تكنولوژی و آگاهی از ارتباط و تأثیر پارامترهای اجتماعی در شكلگیری، رشد، شكوفایی، و ركود علم و تكنولوژی در دورههای مختلف تاریخی در كشورهای مختلف و بكارگیری آنها در وضعیت گذشته، حال و آینده كشور.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مقدمات معرفت شناختی
سؤالات اساسی جامعهشناسی علم
تعین اجتماعی علم
علم و ساخت اجتماعی
سه دوره مهم تاریخ علم اروپایی و تحلیل جامعهشناختی آنها
دانشمند و نقش اجتماعی او
علم و نظام اجتماعی
علم، پارامترهای اجتماعی و مسأله حقیقت علمی
---------------------------------------
░ منابع درس:
توكل، محمد (1370). جامعهشناسی علم. تهران: انتشارات صدوق، چاپ اول.
توكل، محمد (1384). جامعهشناسی علم و معرفت. تهران: انتشارات سمت.
محسنی، منوچهر (1378). جامعهشناسی علم. تهران: انتشارات طهوری.
Boyle & Wheale & Sturgess (2001). People, Science, and Technology.
Merton, R.K (1985). Sociology of Science.
Merton, R.K (1987). Sociology of Science, an Episode.
Woolgar, S (2002). Science – The Very Idea..
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی فرهنگ (تغییرات فرهنگی و مسائل فرهنگی)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف اصلی از ارائه این درس در مقطع كارشناسی ارشد آشنا كردن دانشجویان با تحولاتی است كه طی چند دهه اخیر در مبانی. اصول، موضوعات و نحوه بررسی و تحلیل در جامعهشناسی صورت گرفته است. فرض اصلی در این درس بر تغییر پاردایمی است. چرخش از محوریت اقتصاد و سیاست به فرهنگ موجب شده است تا بسیاری از گفتمانهای كلاسیك مورد بازشناسی قرار گرفته و حوزههای جدیدی در این رشته شكل بگیرد باوجوداینكه حوزه هایی چون مطالعات فرهنگی را بیشتر خارج از جامعهشناسی، مطرح میكنند، ولی اعتقاد بر این است كه حتی این حوزه نیز تا حدود زیادی میتواند بخشی از مطالعات جامعهشناختی در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، با تغییر در نگاه به فرهنگ، حوزه هایی چون جامعهشناسی فرهنگ و جامعهشناسی فرهنگی نیز حیات جدید یافته وتوانستهاند تا حدود زیادی گسترش یابند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
چیستی فرهنگ
عناصر ونمودهای فرهنگی
نظریه فرهنگ
تغییر فرهنگ
عوامل تغییر فرهنگ
بررسی فرهنگی
تحقیق فرهنگی
تجربه مطالعه فرهنگ در ایران
تجربه تغییرات فرهنگی در ایران
---------------------------------------
░ منابع درس:
آزاد ارمكی، تقی ؛ غیاثوند، احمد (1383). جامعهشناسی تغییرات فرهنگی در ایران. تهران: انتشارات آن.
آزادارمكی، تقی ؛ غفاری، غلامرضا (1383). جامعهشناسی نسلی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
الیت،تی.اس (1369). درباره فرهنگ. ترجمه حمید شاهرخ. تهران:.نشر مركز.
اینگلهارت، رونالد (1383). تغییرات فرهنگی در كشورهای پیشرفته. ترجمه مریم وتر. تهران: انتشارات كویر، چاپ دوم.
برمن، ادوارد (1373). كنترل فرهنگ (نقش بنیادهای كارنگی، فورد و راكفلر در سیاست خارجی آمریكا). ترجمه حمید الیاسی. تهران: نشر نی، چاپ سوم.
ستاری، جلال (1366). در قلمرو فرهنگ. تهران: شركت نشر و پخش ویس.
كوش، دنی (1381). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه فریدون وحیدا. تهران: انتشارات سروش و مركز تحقیقات صدا و سیما.
مالینوفسكی،برونیسلاو (1379). نظریهای درباره فرهنگ. ترجمه عبدالحمید زرین قلم. تهران: گام نو.
هریسون، لارنس و ساموئل هانتیگتون (1383). اهمیت فرهنگ. ترجمه انجمن توسعه مدیریت ایران. تهران: موسسه انتشارات امیركبیر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی مدیریت شهری
تعداد واحد نظری: 1
تعداد واحد عملی: 1
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان با كلیات و مقدمات جامعهشناسی مدیریت شهری
آشنائی با فرایندهای مختلف شهرنشینی و انواع گروههای شهرنشین
آشنائی با تاثیرات متقابل انسان و شهرنشینی
آشنائی با نهادها و كارگزاران و مدیران شهری
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
كلیات و مقدمات مربوط به شهر و شهرنشینی و مدیریت شهری
توضیح فرایندهای مختلف شهرنشینی و طرح انواع گروههای شهرنشین
طرح تاثیرات شهرنشینی بر انسان
تشكیل جلساتی با حضور مسئوولین و كارگزاران شهری د رمورد مدیریت بخشهای مختلف شهر
---------------------------------------
░ منابع درس:
صدیق سروستانی، رحمتالله (1369). انسان و شهرنشینی. نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، شماره4.
Castells, M. (1991). The Information Citiy, Oxford: Blackwell..
Eitzen, d. Stanley, and Craig S. Leedham (1998). Solutions to Social Problems, Baston: Allyn and Bacon, Mass.
Sassen, Saskia (1994). Cities in A World Economy, Pine forge press. Thousand oaks. Ca.
Sennett, Richard. (1969). Classic Essays On The Culture of Cities, Prentice-Hall. N. J.
Stein backer, Roberta and Virginia O. Benson (1995). Urban Studies, kendall/hunt Pub. Iwa
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی نابرابریهای اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك نظریات مربوط به قشربندی و نابرابریهای اجتماعی (اعم از طبقاتی، قومی و جنسی و…)(عوامل موجد، مبقی و پیامدها )، اندازه گیری نابرابری و میزان نابرابری در ایران و جهان.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مقدمه
نظریههای قشربندی و نابرابریهای اجتماعی (طبقاتی، قومی، جنسی، مذهبی و جهانی شده) (عوامل موجد، مبقی، پیامدها و قربانیان)
اندازه گیریهای كمی و كیفی قشربندی و نابرابری در جامعه
وضعیت نابرابری در سطح جهانی
---------------------------------------
░ منابع درس:
چاوشیان تبریزی، حسن (1381). سبك زندگی و هویت اجتماعی (مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دوره اخیر مدرنیته). رساله دكتری در رشته جامعهشناسی دانشگاه تهران
گزارشات بانك مركزی
نایبی، هوشنگ (1381). قشربندی اجتماعی برحسب پرستیژ. رساله دكتری در رشته جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
Andersen, Margaret & Collins, Particia Hill (ed)(1992), Race,Class, and Gender, An Anthology, California: Wadworth Publishing Company,Belmont.
Bendix, Beihard & Lipset, Seymour Martin (ed) (1953). Class, Status and Power (A Reader in Social Stratification, Glencoe Illinois: The Free Press.
Best, Shaun ( 2005). Undrestanding Social Divitioms, London: Sage Publication.
Crompton, Rosemary (1993printed in 1996). Class And Stratification (An Introduction to Current Debates), Cambridge: polity press, Blackwell.
Giddens, Anthony & Held, David (ed). (1982 printed in 1995), Classes , Status and Conflict (Classical and Contemporary Debates), Hong kong: Macmilan press.
Grusky, David (ed) (1994). Social Stratification Class, Race, Gender in Perspective, Stanford University, Westview Press, USA.
Woodward, Kath (ed) (2004). Questioning Identity : Gender , Class, Ethnicity, London: Rroutledge, second edition.
با سلام می خواستم بپرسم که در طول دوره ارشد پژوهش علوم اجتماعی آیا دانشگاه های دولتی سراسر ایران شهریه دریافت می کنند!؟
---------
سلام. خیر