برداشت آزاد
• این، ادامه نقل تحقیق امیل دورکیم در افکار منتسکیو، و مضامین ارسطویی در اندیشه اوست...
• از نظر ارسطو، همان طور که طبیعت، از صورت بالقوه به فعلیت تکامل مییابد، و در واقع، طبیعت را میتوان به درستی در حال حرکت توضیح داد، سیاست نیز در نسبت با غایت و در روند تکاملی خود درک شود.
• از آن جایی که افراد، حیوانات مدنیاند، این مسأله تنها در درون یک جامعهی اخلاقی، همچون دولت-شهر خودکفای یونانی توان تحقق دارد.
• هدف یا صورت غایی برای انسانیت، تعلیم و تربیت، پرورش فضیلت و سعادت، زندگی شریف، و پرورش عقل عملی و نظری شهروندان در متن اجتماع سیاسی و حیات مدنی است.
• اجتماع سیاسی و مدنی (پولیس=Polis)، هدف غایی توسعهی انسانی و صورت نهایی روابط متکامل انسانی است.
• از منظر ارسطو، آزادی و تفکر عقلانی در موجودات انسانی، از طریق توسعهی قوای بالقوهی انسانی و به وسیلهی خودسازی و پرورش فضیلتهای اخلاقی نظیر شجاعت، اعتدال و عدالت اجتماعی، و نیز، از طریق ارتقاء فضیلتهای فکری حاصل میشود.
• با تأمل نظری فیلسوفان (تئوری=Theōria) و فعالیت و مشارکت سیاسی شهروندان (پراکسیس=Praxis) است که موجودات انسانی به سعادت نائل میشوند - صورت نهاییای که زندگی انسان به سوی آن میرود، خِرَد در قامت حکومتی خودمختار و عمومی است.