دکتر حامد حاجیحیدری؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
۱. سه عامل در قتل ستایش قریشی شش ساله، مؤثر بود؛ (۱) مشاهده تصاویر مستهجن اینترنتی توسط قاتل در صبح گاه روز ارتکاب جنایت، (۲) مصرف مشروبات الکلی توسط او، و (۳) تحریک بیتشفی جامعهای با «مسأله حجاب»، برای پسری که در ورامین حالا حالاها امیدی به ازدواج نداشت. او دختر همسایه که شش سال بیش نداشت را مورد تعرض قرار داد و، سپس، به طرز فجیعی جسد او را معدوم نمود.
۲. هر چند این پسر، محکوم ردیف اول این جنایت است، و ابداً نمیخواهم مطابق معمول، با روانشناختی کردن موضوع، مسؤولیت را از گردن جانی بردارم؛ نه؛ نمیخواهم؛ قاتل، پسر بالغی بود که شرعاً باید مسؤولیت اخلاقی جرم خویش را بپذیرد و هیچ چیز، توجیهی برای جرائم متعدد وی نیست. ولی ...
۳. اما، آیا این جامعه و تک تک اعضای آن، بیتقصیر هستند؟
۴. چه، زنانی که با شهوتانگیزی بیمثال خود که توریست فرانسوی را به تعجب واداشته بود، بر بنزین امیال این جوانان شعله میکشند، ...
۵. و چه، ما که از سر روشنفکری زیادی، و بدون توجه به خلقت بنی بشر، سعی کردهایم تا به زنان کم و بیش برهنهای که در مد جدید، با مانتویی که دکمه ندارد یا کلاً به پیراهن تغییر ماهیت داده است، و تنها «ساپورت» یا جورابی بر پیکر خود پوشاندهاند که تخیلات جوان هفده ساله را برانگیزند، بگوییم که به هر انگیزهای که این چنین هستید، باشید، ما به مردان سفارش میکنیم که چشم خود را درویش کنند، غافل از این که این چه توقعی است از یک پسر ۱۷ ساله؟ ...
۶. و چه کسانی که به نام مقدس «آزادی»، از انتشار تصاویر و فیلمها و سریالهای مستهجن اینترنتی دفاع میکنند، و در عمل، جلوی شکلگیری اینترنت پاک ملی را گرفتهاند، ...
۷. نه؛ براستی همه ما مقصریم.
۸. و بویژه، مقصود من در این نوشتار آن است که باید به یک نظام اجتماعی «شهوت سالار» خاتمه داد.
۹. من، جامعه ایران را به یک بحث ملی در زمینه «مسأله حجاب» دعوت میکنم، و شاید برازنده باشد که از «دکتر علی مطهری» بخواهم که سردمداری این بحث ملی را به دست بگیرند.
۱۰. ذخایر ادیان ابراهیمی، با ارائه کهن الگوهای مبهوت کنندهای چون مریم عذرا، زنانگی را از سکس تهی کردهاند، و به آن یک وجه انسانی با عظمت، میبخشند. در این برداشت، جهتگیری، نه تنها به تولید مثل، بلکه مهمتر از آن، به خلاقیت، عبادت، از خود گذشتگی، توجه به نسل، و «نیایش» معطوف گردیده است.
۱۱. در مقابل، این نگاه پیچیده انسانی و اخلاقی، نهیلیسم خشونتباری که در آثار هنری مدرنها مانند «ابد و یک روز» و «فروشنده» و موسیقیهای عوام پسند راجع به موضوع سکس و جنسیت خود را نشان میدهد، بیان خود را از طریق اتکاء بیش از حد به قدرت و تحمیل و برتری، و از طریق مقاومت در برابر هر گونه درک از ایمان که با آموزه مرگ خدای نیچه ارتباط وثیقی دارد، به دست میآورد. این چنین است که صدای پخش موسیقی بلندی که از اتومبیلهای جوانان امروز به گوش میرسد، ذهن تحلیلگر را متأسف و متعجب میکند، و مبهوتتر این که فیلم سازانی که به فمینیست بودن شهرهاند، نسبت به این سطح از خشونت در روابط جنسی و این موسیقیهای وحشیانه سکوت میکنند یا خود نیز کم و بیش از قالبهای آن استفاده میبرند.
۱۲. رویاروی با معضل ابتذال که عملاً دختران و زنان را در مقابل، ابژهسازیهای وقیح بیدفاع کرده است، متألهانی چون مرحوم شهید مرتضی مطهری، بر اولویت ارتباط با خدا برای تقویت شخصیت مستقل انسانی تأکید دارند. مرحوم شهید مطهری، با تأکید بر تقویت مسؤولیتپذیری و تعهد اخلاقی، رقیبی برای گرایشهای پوچ و مادیگرا در فرهنگ متأخر غربی بر میآورند، که در فضای آن میتوان در مورد «عدالت» بحث واقعی به راه انداخت. بدون تعهد مسؤولانه طرفهای بحث در مورد شرایط اسفبار زنان، نمیتوان همکاریهای مؤثری برای عقب راندن «نظام فرهنگی شهوتسالار» تدارک دید.
۱۳. اینها موعظههای «ایمان» برای پیشبرد «عدالت» هستند. «تعهد به حقوق زنان»، مستلزم تعهد مستمر و یکپارچه به «عدالت» است؛ و تعهد عملی به عدالت، مستلزم پایبندی پایدار به «اخلاق» است؛ و تعهد ثمربخش به اخلاق، مستلزم پایمردی به «فرجام اعمال» خواهد بود؛ و تعهد به فرجام اعمال، معادل تعهد به «معاد» و «دین» به مثابه تنها شیوه معتبر معادشناسی است.
۱۴. اگر اعضای این جامعه، در استمرار یک روحیه انقلابی، برای «دین» و «معاد» و «فرجام عمل» و «اخلاق» و «عدالت» و «حقوق زن» ارزش قائل بودند، و به ورطه ولنگاری تا این حد نزدیک نشده بودند، امروز، ستایش قریشی، هفت ساله شده بود؛ افسوس و دریغ و حسرت!
مأخذ:رسالت
هو العلیم