برداشت آزاد از Mindtools؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
■ تکنیک پنجره جوهری (Johari Window) مدلی ارتباطی برای بهبود درک متقابل بین افراد است. کلمه جوهری از نامهای Joseph Luft و Harry Ingham که ارائهدهندگان این مدل هستند به دست آمده است.
■ دو ایده کلیدی پشتیبانیکننده این ابزار هستند:
۱. شما میتوانید با افشای بخشی از اطلاعات مربوط به خود در دیگران اعتماد ایجاد کنید.
۲. با استفاده از بازخوردهای دیگران در مورد خود، میتوانید شناخت بیشتری از خود داشته باشید و مسائل مرتبط با خود را مدیریت کنید.
■ با توضیح ایدههای کلیدی فوق، قادر خواهید بود برای اعضای تیم ارزشهای شخصی خود را افشا کنید علاوه بر این آنها را تشویق به ارائه بازخوردهای سازنده کنید.
■ ابزار «پنجره جوهری» یک شبکه به شکل پنجره با چهار ناحیه اصلی است که در شکل زیر نشان داده شده است:
■ این چهار ناحیه عبارت است از:
۱. ناحیه آشکار: این ناحیه نشان میدهد که فرد همه چیز را در مورد خود و دیگران میداند.
۲. ناحیه کور: این ناحیه نشان میدهد که فرد هیچ آگاهی از خود و دیگران ندارد.
۳. ناحیه پنهان: این ناحیه نشان میدهد که فرد چیزهایی در مورد خود میداند که دیگران از آن بیاطلاع هستند.
۴. ناحیه ناشناخته: در این ناحیه ویژگیهای شخصیتی فرد برای خود و دیگران ناشناخته است.
░▒▓ هدف نهایی چیست؟
■ هدف نهایی در پنجره جوهری افزایش ناحیه آشکار بدون نیاز به افشای بیش از اندازه اطلاعات فردی است. ناحیه آشکار مهمترین ناحیه در این ابزار است، چرا که، هرچقدر شما و کارکنانتان آگاهی بیشتری از یکدیگر داشته باشید میتوانید در تعامل باهم سازندهتر، بهرهورتر و اثربخشتر ظاهر شوید.
■ فرآیند گسترش ناحیه آشکار با اقدام «خود افشایی» که بین شما و کارکنانتان قابل انجام است. با تسهیم اطلاعات، به طور عمودی باعث افزایش ناحیه آشکار و کم شدن ناحیه پنهان میشود.
■ به همین ترتیب، افراد با ارائه «بازخورد» در مورد آنچه درباره شما میدانند، ناحیه آشکار را به صورت افقی افزایش و سطح ناحیه کور کاهش مییابد.
■ به این ترتیب، با انجام فرآیند رفت و برگشتی «خودافشایی» و «بازخورد» میان شما و دیگران بتدریج سطح اعتماد بالا میرود و ارتباطات بهبود مییابد.
■ شاید در نگاه اول پنجره جوهری پیچیده به نظر میرسد، اما، درک آن با کمی تلاش بسیار آسان است. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود مرجعی تصویری از ویژگیهای شخصیتی خود و افراد ذینفع خود تهیه کنید.
■ افرادی که در پنجره جوهری ناحیه آشکار بزرگتری دارند، معمولاً، به آسانی صحبت میکنند، صادقانه ارتباط برقرار میکنند و به راحتی در یک تیم کاری پذیرفته میشوند. بر عکس، افرادی که ناحیه آشکار کوچکی دارند، با دشواری صحبت میکنند، درونگرا هستند و اغلب نمیتوانند با دیگران به خوبی کار کنند، چرا که، قابل اطمینان نیستند.
■ در استفاده از این ابزار مراقبت از سطح خودافشایی برای جلب اعتماد بسیار مهم است، بنا بر این، باید مواظب باشید در خودافشایی دچار ارائه اطلاعات شخصی بیش از مقدار مورد نیاز به دیگران نشوید تا به حریم شخصی و خصوصی شما آسیبی نرسد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم