برداشت از چیا چارهخواه؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ مجموعه سؤالاتی که اگر یکبار پرسیده شوند، به باز شدن موضوع و ایجاد بحث و گفتوگو کمک مهمی خواهند کرد.
▬ توصیه میشود در پاسخ به این سؤالات از جلسات گروهی استفاده شود.
▬ سعی شده است سؤالات متناظر با شرایط بومی طراحی شود.
۱- ایده شما قرار است کدام مشکل را حل کند؟ کدام نیاز را مشخصا رفع کند؟
۲- نیازی که ایده شما را برطرف میکند، چقدر مهم است؟
۳- آیا محصولات مشابه بازار را بررسی کردهاید؟
۴- فکر میکنید تفاوت ایده یا محصول شما با سایر رقبا در چیست؟ ناب بودن در ایده شما موجود است؟
۵- فکر میکنید از کدام ابزارهای پیشران یا کاتالیزورها برای پیشبرد ایده خود استفاده کردهاید؟
۶- تا چه اندازه از تکنولوژیها و ابزارهای موجود استفاده کردهاید؟
۷- آیا کار خود را به تنهایی شروع کردهاید یا تیم تشکیل دادهاید؟ آیا برای شروع نیروهای اطراف را موازنه کردهاید؟ آیا مهره چینی صحیحی انجام دادهاید؟ آیا به یکپارچهسازی ایده با پتانسیلهای اطرافش اندیشیدهاید؟
۸- تخمینهای شما از هزینههای شروع چقدر است؟ چه میزان به صحت این تخمین مطمئن هستید؟ (تخصص - تیم - پول - زمان)
۹- آیا در فکر جذب سرمایهگذار بودهاید؟ هزینهها را خودتان تأمین میکنید یا شخص سوم؟
۱۰- اگر بخواهید یک سرمایهگذار را جذب کنید، چگونه او را متقاعد میکنید؟
۱۱- مدل درآمدی خود را تشریح کنید؟
۱۲- تا چه اندازه به خلاقیت و نوآوری در کار خود اندیشیدهاید؟
۱۳- آیا به راههای غیرمستقیم برای رفع مشکل هدف اندیشیدهاید؟
۱۴- اصل سادگی را رعایت کردهاید؟
۱۵- تا چه اندازه اصل سرعت را در نظر گرفتهاید؟
۱۶- به راحتی خدمات یا محصول اندیشیدهاید؟
۱۷- آیا روی طراحی و شکل محصول کار کردهاید؟
۱۸- تا چه اندازه روی بستهبندی ایده خود کار کردهاید؟
۱۹- ایده شما تا چه میزان منعطف است؟
۲۰- آیا میتوانید ایده خود را در ۳۰ ثانیه توصیف کنید؟
۲۱- آیا موفق شدهاید اولویتها را ببینید وشاخ و برگهای اضافی را حذف کنید؟
۲۲- کیفیت را برای محصول یا خدمت خود چگونه تعریف میکنید؟
۲۳- دلایل مهمی که به شما امیدواری میدهد که این ایده موفق خواهد شد، کدامها هستند؟
۲۴- تحقیقات اولیه را که در مورد ایده و بازار خود انجام دادهاید، بررسی کنید؟
۲۵- میخواهید از چه مسیری محصول خود را به بازار معرفی کنید؟
▬ حال با مراحل مختلفی که به ایده شما زندگی میبخشند، آشنا میشویم.
▬ فرض بر این است که ایده جدید در ذهن شما شکل گرفته است.
▬ هم اکنون، میخواهید ایدهای را که یافتهاید ارزیابی کنید و به آن رنگ واقعیت دهید.
▬ مرحله اول: نوشتن ایده. ایده خود را بنویسید. قلم را بردارید و آن را از ذهن خود بیرون بیاورید و روی کاغذ بنویسید نام محصول چیست؟ شکل محصول را بکشید - عملکردهای آن چیست؟ چه کسی آن را میخرد؟ چرا مردم آن را نیاز دارند؟ چه مواد اولیهای لازم دارد؟ سایز یا رنگ دارد؟ ویژگی متمایزکننده آن از سایر محصولات چیست؟
▬ مرحله دوم: انتقاد از ایده. مدتی از ایده خود دور شوید و به مغز خود استراحت دهید. سپس، دوباره ایده را ارزیابی کنید؛ اما، این بار از دیدگاه یک فرد سوم و با دیدگاه انتقادی این کار را انجام دهید. البته، ممکن است در این مرحله تمایل نداشته باشید که از طرف دیگران سرزنش شوید یا انگیزه خود را از دست بدهید یا از دزدیده شدن ایده خود توسط دیگران هراس داشته باشید. نترسید؛ اما، در هر حال برای اینکه به خود استرس راه ندهید و با دقت این کار را انجام دهید.
▬ مرحله سوم: جست و جو در مورد ایده. در تمام وبسایتها، روزنامهها، نمایشگاهها و مقالات مرتبط جست و جوی دقیقی در مورد ایده انجام دهید. سعی کنید با مشتریان بالقوه صحبت کنید. همه این تلاشها باعث میشود دیدگاه وسیعتری نسبت به ایده خود بگیرید. دید شما بازتر خواهد شد. ابعاد آن را بهتر خواهید شناخت. اطلاعات بیشتر شما نسبت به ایدهتان دیدگاه واقعبینانهتری ایجاد خواهد کرد و بنا بر این، خطرهای ناشی از خوشبینی یا بدبینی شدید را کاهش میدهد. اطلاعاتی که نسبت به ایده خود پیدا میکنیم باعث میشود قضاوت متعادلتری نسبت به آن داشته باشیم. این برای شروع بسیار مفید خواهد بود.
▬ مرحله چهارم: تحلیل یافتهها. یافتههایتان را تحلیل کنید و پاسخی برای سؤالات مختلفتان پیدا کنید. در آن مورد باید خبره شوید. یادتان باشد جست و جو و تحقیق در این مرحله به صورت مقطعی انجام میشود؛ اما، در آینده نیز باید به صورت پیوسته جست و جو انجام شود؛ چراکه ممکن است مسیرهای اطلاعاتی جدید در مورد محصول یافت شود یا به واقعیتهای جدیدی در مورد محصول برسید و ریسک عدم موفقیت را کاهش دهید. رقبا را بهتر خواهید شناخت و از تغییرات حوزه آگاه میشوید. در واقع، شما با کسب اطلاعات مداوم در مورد ایده خود به آن شاخ و برگ میدهید و خود و ایدهتان را در شبکهای از اطلاعات مرتبط قرار میدهید.
برداشت از دنیای اقتصاد
هو العلیم