سعید نجیبا؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ چشمانداز گروه را معلوم کنید
▬ چشمانداز گروه را بر مبنای دو معیار تعیین نمایید:
• بنا به معیارهای فنی و اخلاقی بهترین محصول را پدید آورید.
• بیشترین رضایت ممکن از جانب مخاطبان به دست آید.
░▒▓ استراتژی گروه را معلوم نمایید
▬ باید چشمانداز گروه را بر طبق شرایط محلی و امروزین، تعیین نمایید.
▬ عامل مهم در تعیین این استراتژیها، همسویی استراتژیها با چشمانداز کلان گروه است.
▬ ولی یک چیز دیگر هم مهم است...
▬ استراتژیها، باید خیلی واقعی باشند، و در آنها، تمام محذورات محیط، به علاوه ۲۰ درصد بدبینی بیشتر لحاظ شده باشد.
▬ اول، سعی کنید واقعبین باشید، بعد همه امکانات و مقدورات را ۲۰ درصد کمتر، و همه محدودیتها و تهدیدها را ۲۰ درصد شدیدتر لحاظ کنید.
░▒▓ استراتژی گروه را به اهداف فردی ترجمه کنید
▬ این کار تضمین میکند که عملکرد افراد مستقیماً با استراتژیها و نهایتاً چشمانداز گروه ارتباط پیدا کند.
▬ اهداف فردی اعضای گروه، باید مشخص و قابل اندازهگیری باشند. به قول پیتر دراکر: «آنچه قابل اندازهگیری نباشد، قابل مدیریت نیز نخواهد بود».
▬ اگر اهداف فردی ترسیم شده، به نتیجه عددی مشخصی منتهی شوند، افراد تعهد بیشتری برای رسیدن به آن خواهند داشت.
░▒▓ ارزیابی و سپس، قدردانی کنید
▬ وقتی از شاخصهای تعریف شده برای اندازهگیری نتایج عملکرد گروه استفاده میکنید، حالا میتوانید عملکرد اعضا را به درستی ارزیابی کنید.
▬ اگر عملکرد کارکنان رضایت دارید، اکنون، باید مطمئن شوید عناصر حمایتکننده برای نگهداری و بهبود عملکرد کارکنان در حد قابلی قبولی قرار دارد.
▬ هر شاخص قابل اندازهگیری، که انجام داده شود، مستحق پاداش هم هست!
▬ یک چیز دیگر...
▬ بر اساس این ارزیابیهای دقیق، استراتژیها، و سپس اهداف فردی را بازبینی کنید.
مآخذ:...
هو العلیم