برداشت آزاد از جان کلمن از Harward Business Review؛ برای تأمل بیشتر
▬ هر فرهنگی در جای خود منحصربهفرد است و عوامل متعددی در به وجود آمدن آن نقش دارند، اما، میتوان گفت که فرهنگهای بزرگ، حداقل شش عنصر مشترک دارند.
▬ مجزا کردن این عناصر میتواند اولین گام فنی بهسوی ساختن یک فرهنگ متفاوت و سازمان اجتماعی منسجم و پایدار باشد.
░▒▓ ۱. دیدگاه
▬ یک فرهنگ در سازمان اجتماعی با یک دیدگاه و هدف آغاز میشود.
▬ اگر این اهداف بهصورت برجسته و صحیح نمایش داده شوند، یک دیدگاه خوب، حتی، میتواند به جهتدهی مخاطبان و اعضای یک سازمان اجتماعی کمک کند.
▬ مفاهیم ساده، اهداف و سپس، ارزشهای یک سازمان اجتماعی را تعیین میکنند. همین هدفها به نوبه خود، شکلدهنده تصمیمات افراد است.
░▒▓ ۲. ارزشها
▬ اگر دیدگاه، هدف یک سازمان اجتماعی را بیان میکند، ارزشها مجموعهای از دستورالعمل عمومی و کلی را در مورد رفتارها و حالات مورد نیاز برای رسیدن به آن دیدگاه ارائه میدهند. ارزشها استانداردهای عضویت در سازمان اجتماعی در برمیگیرند.
▬ فیالمثل، درحالیکه دیدگاه ارزشهای شرکت گوگل، در قالب شعار معروف «زیانآور نباشید» بیان شده است، ارزشهای این سازمان اجتماعی، در عبارت «ده چیز که باید درست باشند» محترم شمرده میشوند.
░▒▓ ۳. پراکسیسها
▬ مطمئناً ارزشها به خودی دارای اهمیت زیادی نیستند، مگر اینکه این ارزشها با اعمال و ممارستها آمیخته شود.
▬ باید اعضای سازمان اجتماعی را تشویق کرد تا در ارزشهای اجتماع ثابتقدم باشند، تا بتوانند در تحقق اصول اولیه سهم داشته باشند.
░▒▓ ۴. انسان
▬ انسان ماشین نیست. و اراده دارد و آیندهاش را خودش میسازد.
▬ هیچ سازمان اجتماعی قادر به تشکیل یک فرهنگ منسجم بدون انسان ارادهمند اخلاقی نخواهد بود؛ یعنی، افرادی که هم ارزشهای اصلی خود را به اشتراک میگذارند، و هم دارای تمایلات و تواناییهایی هستند که دربرگیرنده این ارزشها باشد.
▬ به همین دلیل است که بزرگترین سازمانهای اجتماعی دارای آموزههای اخلاقی و تربیتی دقیقتری هستند.
░▒▓ ۵. داستان اجتماع
▬ هر سازمان اجتماعی، سابقه و تاریخ منحصربهفرد خود و توان بیرون کشیدن و بهروز رسانی این تاریخ و تبدیل آن به داستان اجتماع را که یکی از عناصر اصلی ایجاد فرهنگ است، دارد.
▬ عناصر تشکیلدهنده اینگونه داستانها، میتواند کاملاً رسمی باشد، یا بهصورت غیررسمی باشد، اما، زمانی که این عناصر تشکیل و شناسایی شوند، و مجدداً بهعنوان بخشی از فرهنگ رایج یک سازمان مطرح شوند، قدرت بیشتری خواهند داشت.
░▒▓ ۶. بوم و مکان اجتماع
▬ بوم و مکان، چه از لحاظ جغرافیایی، چه معماری یا زیبایی، ارزشها و رفتارهای افراد را تحت تأثیر قرار میدهد. چرا شرکتهای بزرگ تکنولوژی در محلی به نام سیلیکون، ولی، در امریکا یا شرکتهای مالی در لندن و نیویورک تجمع یافتهاند؟ این پرسشها میتوانند پاسخهای متعددی داشته باشند، اما، یک جواب کاملاً روشن در این زمینه این است که مکان، فرهنگ را شکل میدهد.
▬ فاکتورها و موارد دیگری وجود دارند که فرهنگ را تحت خود قرار میدهند، اما، این شش عامل میتواند بنیان محکمی برای شکل دادن یک فرهنگ جدید سازمانی باشد که تشخیص و درک آن در سازمان، میتواند اولین گام برای تجدید قوا و تغییر شکل فرهنگی در سازمانی باشد که به دنبال تغییر است.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم