برداشت آزاد از اکونومیست؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ مقدمه فیلوجامعهشناسی
▬ تحولی در جریان است که واقعبینانه و با درک شرایط تازه، از جمله کوتاهی بسیار نیمهعمر دانش، به دانشآموزان اجازه میدهد تا مهارتها را بدون از دست دادن زمان و پول، کسب کنند، و مهارتها را سریعتر و ارزانتر کسب نمایند.
▬ این، آغاز راه است و گسترش آموزش در فضای سایبر، این چرخه کامل خواهد شد.
▬ نتیجه، حذف کامل نهاد آموزش، به عنوان یک شیء عینی، و استقرار کامل آن در محیط سایبر و فضای مجازی خواهد بود.
░▒▓
▬ «جان دمبی»، رییس دبیرستان «ساسِکس تِک» در ایالت «دلور» میگوید: «کسب و کار آموزش در دورهای بسیار کوتاه به شدت تغییر کرده است».
▬ امسال، او همانند سایر مدیران دبیرستانهای این ایالت، دبیران را برای نخستین بار، در چارچوب سیستمی جدید ارزیابی میکند. ایالت دلور همچنین، در حال پذیرش برنامه آموزشی جدیدی برای انگلیسی و ریاضیات، «هسته مشترک» هستند. این برنامه آموزشی به تغییراتی در آزمونهای کامپیوتری منظم از دانشآموزان، نیاز خواهد داشت. افزون بر همه اینها، «ساسِکس تک» در حال راهاندازی طرحی است که براساس آن به دانشآموزان اجازه میدهد تا جمعآوری امتیازات کالج را در حالی که هنوز در دبیرستان هستند، آغاز کنند. این طرح در حال زیرورو کردن آموزشهای شغلی است که این دبیرستان برای خدمت به کسب و کارهای محلی ارائه میدهد و برای دانش آموزان، مهارتهای مفیدتر را فراهم میآورد.
▬ تنها «ساسکس تک» نیست، تمام مدارس دلور در حال پذیرش تحولی مشابه هستند، به دلیل مجموعهای از اصلاحات که توسط «جک مارکل» فرماندار دلور پشتیبانی شد. او اصلاح آموزش را به محور برنامههای دوران فرمانداری خود تبدیل کرده است؛ چرا که، او آموزش را در رقابت پذیری این ایالت مهم میداند. (ایالتها آموزش در امریکا را تنظیم میکنند؛ اگر چه دولت فدرال اغلب تلاش میکند تا برای پذیرش سیاستهای مورد علاقه خود به ایالتها رشوه بدهد) آقای مارکل به طور ویژه از ۱۰۰ کودک «مرکز ابتدایی کودکان مک آیلوین»، کودکستانی در دهکده «مگنولیا» کسانی که به طور اختصاصی در یک نیمه از روز به زبان « ماندارین» [گروهی از زبانهای چینی مرتبط با هم که در شمال و جنوب غرب چین صحبت میشوند] آموزش داده میشوند. در زیر زرق و برق ببرهای کاغذی، این کودکان پنج ساله ژستهای شخصیتهای چینی را در امر یادگیری شمارههای یک تا ۱۰ تقلید میکنند. پس از سه ماه از سال تحصیلی همه آنها میتوانند تا ۱۰۰، هم به زبان انگلیسی، و هم به زبان چینی بشمارند.
▬ آقای مارکل برای گسترش دورههای مانند اینها با ظرفیتی از ۳۴۰ تا ۱۰۰۰ دانش آموز، برای سال بعد برنامه ریزی میکند و به رسیدن به دورههای با ۱۰ هزار دانش آموز در دهه پیشرو امیدوار است، اما، او همچنین، نسبت به طرحهای روزانه از جمله طرحی که قصد دارد کیفیت کودکستانی که کودکان فقیر را تحت پوشش قرار میدهد، افزایش دهد تا این دسته از کودکان هم بتوانند همپای سایر کودکان و با سرعت مناسب تحصیل در مدرسه را آغاز کنند.
▬ آقای مارکل از زمانی که در سال ۲۰۰۹ به ریاست رسید، برای تحول اغلب جنبههای آموزش در این ایالت تلاش کرده و توجه ویژهای نسبت به افزایش استانداردها هم برای کودکان، و هم معلمها بویژه در بدترین مدرسهها مبذول داشته است. برنامه «رقابت برای کسب بالاترین بورس تحصیلی» (Race to the Top با حروف اختصاری RTT) بورسهای تحصیلی را در یک چارچوب رقابتی به آن دسته از ایالتها و نواحی تحصیلی که بهترین برنامه پیشرفت را ارائه میدهند، اهدا میکند. دلور همراه با «تنسی» اولین ایالتهایی بودند که این «رقابت» را بردند و برترین «بورس» را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کردند.
▬ تاکنون، ۱۹ ایالت بورسهای تحصیلی این برنامه را دریافت کردهاند. این در حالی است که همه ایالتها به غیر از چهار ایالت تقاضای دریافت این بورس را داشتهاند. همزمان، آنها تقبل کردهاند ارزیابیهای شدیدتری هم از دانشآموزان، و هم معلمان داشته باشند تا استفاده بهتری از دادههای به دست آمده صورت بگیرد و مدرسههای اجارهای را پرورش دهند، به عبارتی مدارس دولت بنیان نهاد که به طور مستقل از محدودیتهای مدارس محلی عمل میکنند. دولت فدرال همچنین، پذیرش «هسته مشترک» را تشویق میکند.
▬ همه این موارد از اصلاحات آموزشی پیشین دولت فدرال ناشی میشود. طرح «هیچ کودکی جا گذاشته نشود» که مدارس را به نشان دادن پیشرفتهای بزرگ در نمرههای امتحانی دانشآموزان ملزم کرد، یکی از این موارد است، اما، در واقع، این هدفها به اندازهای طاقتفرسا بودند که ۳۴ ایالت مجبور شدند از حکومت اوباما درخواست کنند تا از آنها صرفنظر کند. چنین شد و دولت اوباما از این هدفها صرفنظر کرد؛ اما، تنها به شرطی که ایالتها از سیاستهای مانند RTT پیروی کنند. نتیجه این کار، سرعت شدید اصلاحات در مدارس عمومی امریکا دست کم روی کاغذ بوده است. همه ۵۰ ایالت امریکا به غیر از ۵ ایالت این هسته مشترک را پذیرفتهاند. همه ایالتها به غیر از هشت ایالت هم اینک مجوز تاسیس مدارس غیر دولتی را صادر میکنند. به دلیل طرح «هیچ کودکی جا گذاشته نشود»، همه ایالتها عملکرد مدارس شخصی را رصد و منتشر و در ضعیفترین شکل مداخله میکنند. اغلب ایالتها همچنین، نوعی سیستم ارزیابی برای معلمان دارد.
▬ ایالتهای متعددی به خواسته دولت فدرال از این تغییرات پیروی کردهاند. هم اینک ۱۷ ایالت برای استفاده در مدارس شخصی به برخی از دانشآموزان تضمین میدهند یا به برخی افرادی که به صندوقهای بورسیه پول اهدا میکنند، تخفیفهای مالیاتی ارائه میدهند.
▬ ۳۸ ایالت در حال تجربه شیوههای جدید پرداخت به معلمان و مدیران مدارس با استفاده از عاملی مرتبط با عملکرد آنها هستند. ۳۷ ایالت به منظور رونق کیفیت پیش دبستانیها و همچنین، افزایش حضور در این مدارس، حتی، پیش از این، ه آقای اوباما ماه گذشته با هدف پیشرفت و توسعه آموزش پیش دبستانی فشار آورد، تقاضای بورسهایی شبیه RTT کرده بودند.
▬ هنوز مشخص نیست که این تغییرات تا چه حد خواهد بود. همچنین، بسیار زود است که بگوییم آیا همه این همهمهها در آموزش، امریکا را در ردهبندی بینالمللی بالا میبرد یا نه؟ نتایج دو آزمون معتبر بینالمللی PISA و TIMSS متناقض هستند. TIMSS امریکا را به همراه روسیه در بین یا نزدیک به ۱۰ کشور برتر در ریاضی و علوم رتبهبندی میکند. PISA که توسط سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه اداره میشود، امریکا را در رتبه بسیار پایینتری قرار میدهد؛ اما، در عین حال، بسیار بالاتر از روسیه. افزون بر این، برخی ایالتهای مشخص مانند ماساچوست به طور چشمگیری عملکرد بسیار بهتری از میانگین ملی دارد.
▬ در همین حال، اجماع جدیدی روی اصلاحات مرتبط با بهبود آموزش شغلی ایجاد شده است. برخلاف نرخ بالای بیکاری، بنگاههای اقتصادی متعددی انتقاد میکنند که نمیتوانند متقاضیان به اندازه کافی ماهر را برای پر کردن فرصتهای شغلیشان بیابند. پژوهشی که سال گذشته توسط موسسه مشاوره مک کینزی انجام شده، دریافت که ۸۷ درصد از موسسههای آموزشی فکر میکنند که آنها دانشآموزان را به خوبی برای اشتغال آماده میکنند؛ اما، تنها ۴۹ درصد از کارفرمایان موافقند که کارکنان جدیدشان، آموزش لازم را داشتهاند. نظرسنجی مشابهی از شرکتهای تولیدی امریکا در سال ۲۰۱۱ نشان میدهد که ۶۷ درصد از کارفرمایان در یافتن کاندیدای مورد نظر خود مشکل داشتهاند و ۵ درصد از فرصتهای شغلی آنها به دلیل فقدان متقاضی مناسب خالی مانده است.
▬ آقای اوباما، در بخشی از شعارهای تبلیغاتی دور دوم خود متعهد شد تا دو میلیون نفر دیگر را از طریق کالجهای محلی وارد مراحل بالاتر آموزشی کند. کالجهایی که در قیاس با دورههای لیسانس که فقط مدرک میدهند و چهار سال به طول میانجامند، مدرکها و مهارتهای فنی را در یک دوره دو ساله توأمان ارائه میدهند. برای اطمینان از اینکه آنها مهارتها را به درستی فرا گرفتهاند، او شراکت نزدیکی میان این کالجها و بنگاههای اقتصادی محلی ایجاد و پیشنهاد کرده است پول بیشتری به کالجها یا معلمهایی که دانشآموزانشان کار مییابند، تخصیص یابد. او در سال گذشته درخواست ۸ میلیون دلاری را به منظور پرداخت به همه موارد در بودجه پیشنهادیاش ارائه کرد. هرچند، بدون کمک او، کالجهای محلی در سراسر امریکا در حال پذیرش چنین اصلاحاتی هستند. سال گذشته ۲۴ ایالت قوانینی که با هدف افزایش دسترسی به آموزش فنی یا بهتر از آن آموزشهای متناسب با بنگاههای اقتصادی محلی وضع شدند را پذیرفتند.
▬ «چری هایمن» رییس شبکه کالجهای محلی شیکاگو نسبت به تلههای آموزش ضعیف بسیار آگاه است. در دهه ۱۹۸۰ او سه ماه را صرف تحصیل در یک دوره مهارتآموزی IT کرد که برای او ۳۵۰۰ دلار هزینه شهریه در بر داشت، اما، بیفایده بود. برای کسب اطمینان از اینکه هیچ یک از ۱۲۰ هزار دانشآموز کالجهای شهر شیکاگو دچار سرنوشت مشابهی نشوند، او با آقای ایمانوئل، شهردار در برنامهای به نام «از کالج تا کار» همکاری میکند.
▬ ابتدا، این شهر با اقتصاددانان و شرکتهای محلی به منظور تعیین اینکه چه مهارتهایی هم اینک یا در آینده مورد تقاضا هستند، مشورت کرد، سپس، نام و تعداد کسب و کارها را – تاکنون، ۸۴ شغل- به منظور کمک به شکلدهی به برنامههای آموزشی در زمینههای مورد نیاز و فرصت دادن به دانشآموزان برای کسب تجربههای کاری فهرست کرد.
▬ «لری گودمن» مدیر اجرایی مرکز پزشکی دانشگاه «راش» - یک بیمارستان- میگوید: این ترکیب برای هر دو طرف خوب است. کارفرمایان میتوانند از جریان باثبات متقاضیان کار مطمئن باشند و میتوانند قبل از اتخاذ هر گونه تصمیمی، آنها را در کار ارزیابی کنند. دانشآموزان نیز تجربه عملی کسب میکنند و میتواند از آنها که در حال فراگیری مهارتهای دارای بازار هستند، اطمینان حاصل کنند.
▬ خانم «هایمن» همچنین، برای کسب اطمینان از آموزشی که کالجهای این شهر ارائه میکنند تلاش میکند. او به دانشآموزان اجازه میدهد تا مهارتها را بدون از دست دادن زمان و پول کسب کنند. به طور مثال، دانشگاههای محلی توافق کردهاند که گواهینامههای رشته پرستاری پیشرفته را که یک دوره پرستاری چهار ساله بود با یک دوره دو ساله جایگزین کنند.
▬ همه اینها به دانشآموزان امکان میدهد تا مهارتها را سریعتر و ارزانتر کسب کنند. بسیاری از شهرها و ایالتها مانند شیکاگو و دلور در حال تشویق (و پرداخت پول برای) ثبتنام همزمان دو رشته در دبیرستان و کالجهای محلی یا دانشگاهها هستند. کانزاس، حتی، فراتر از این میرود و به دبیرستانها به ازای هر دانش آموزی که یک مهارت فنی کسب میکند، «جایزه» میدهد.
▬ در «ساسکس تک»، دانشآموزان به زودی میتوانند امتیازات کافی برای به دست آوردن نیمی از یک مدرک لیسانس از یک دانشگاه محلی، بدون هزینه اضافی، که دهها هزار دلار را برای آنها ذخیره میکند، کسب کنند. به طور مثال، آنها میتوانند به عنوان یک رادیولوژیست دندان یک گواهینامه به دست آوردند و، سپس، به عنوان دستیار دندانپزشک مهارت لازم را کسب کنند. این مورد تنها یکی از پانزده رشته فنی است که طی آنها مدارس مهارت تخصصی را آموزش میدهند.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم