برداشت آزاد از WashingtonPost؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ نمونه
☱ وندی مارون برای آزمایش برنامه صوتی جدیدی که شرکتش تولید کرده بود و قصد داشت با آن به افراد، برای غلبه بر ترس هنگام سخنرانیهای عمومی کمک کند، هشت نفر را جمع کرد و یک «فوکوس گروپ» تشکیل داد. او در این پژوهش، دریافت که افراد در موقعیتهایی که وی، حتی، تصور نمیکرد، هنگام سخنرانی دچار استرس میشوند. یکی از اعضای گروه عنوان کرد که هنگام مصاحبه تلفنی عصبی میشود و فرد دیگری اذعان کرد که از شروع مکالمه با غریبهها اجتناب میکند. مارون در این رابطه میگوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که دلیل هراس از سخنرانی عمومی، وجود ترسهای عجیبی در درون افراد است. نتایجی که از این فوکوس گروپ به دست آوردیم واقعاً به ما کمک کرد و البته، حیرت ما را برانگیخت».
░▒▓ فوکوس گروپ
☱ فوکوس گروپ یکی از پرکاربردترین روشهای پژوهش در علوم اجتماعی است که در آن از گروهی از افراد، که نمونهای نمایا از جمعیت هدف هستند، درباره عقاید و نگرشهایشان در ارتباط با یک محصول، خدمات، مفهوم، تبلیغات، ایده و مواردی از این دست، سؤالاتی پرسیده میشود و آنها در بیان دیدگاههای خود آزادند.
☱ مزیت فوکوس گروپ به مصاحبه عمیق آن است که افراد در جمع نمونه نمایایی از جمعیت هدف قرار میگیرند و اظهار نظر میکنند، و از این قرار، رفتار افراد در شرایط واقعی شبیهسازی، و در مورد آن حجم وسیعی از اطلاعات که در مطالعات کمی قابل حصول نیست به دست میآید.
☱ ژیل متیوس، مدیر شرکت مشاوره بازاریابی برایت کاکتوس، میگوید: «فوکوس گروپها برای صاحبان کسبوکار بسیار مفید هستند، چون به آنها کمک میکنند منطق تصمیمگیری و عمل مشتریانشان را دریابند. این گروهها به شما کمک میکنند مشتریانتان را بشناسید، به ذهنیت و احساس آنها پی ببرید، بدانید چه چیزی به آنها انگیزه میدهد و چگونه با یک ایده جدید روبهرو میشوند».
☱ براد شافر، تحلیلگر شرکت سیگوورکز نیز میگوید: «بازخورد گرفتن مستقیم از مشتری نسبت به بازخوردهایی که از تجربیات مختلف خود به عنوان صاحب یک کسبوکار به دست میآورید، مزایای منحصر به فردی دارد».
☱ به هر حال، متیوس معتقد است وقتی به دادههای قابل سنجش و قابل طرحریزی یا حقایق زیرساختی نیاز دارید، شاید فوکوس گروپها کارساز نباشند. مارون با استفاده از فوکوس گروپی که تشکیل داده بود، به این نتیجه رسید. این فوکوس گروپ تحقیقات راجع به شرکتکنندگان قبل و بعد از استفاده از برنامه صوتی شرکت او را در بر میگرفت. وی در این باره میگوید: «در پایان، نتوانستیم به عددی قطعی برسیم، چون هر شخصی در همه جای نقشه ما وجود داشت».
☱ پیشنهاد متیوس برای افراد حرفهای در این زمینه این است که در طول یک سال چندین فوکوس گروپ تشکیل دهند و رویکردهای مختلف را در مورد محصولات و خدمات مختلف از چندین گروه گزینش کنند.
☱ متیوس میگوید: قبل از راهاندازی یک فوکوس گروپ باید دقیقاً بدانید چه چیزی را میخواهید دریابید. شناسایی این هدف به شما کمک میکند که نه تنها نحوه ساختاربندی فوکوس گروپ را تعیین کنید، بلکه مشخص کنید چه کسانی باید عضو گروه باشند: مشتریان فعلی، مشتریان قبلی، افرادی با ویژگیهای جمعیتی خاص یا دارای رویکرد و عقاید خاص.
☱ نکته کلیدی دیگر که صاحبان کسبوکار باید مورد توجه قرار دهند این است که به فرآیند فوکوس گروپ با «چشم، گوش و ذهن باز» نزدیک شوند تا زبان شفاهی و زبان بدن افراد را به خوبی زیر نظر بگیرند. در این صورت، متوجه میشوید که اظهارنظر مشتری اغلب موجب حیرت شما میشود.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم