حامد حاجیحيدری
اول: در بحبوحه برانداختن و فروريختن
• جماعت مجازي، توهم روابطي است كه در آن نه آدمي واقعي هست، و نه ارتباطي واقعي، و نه زمان و فضاي واقعي (و اين دوتاي آخر از همه مهمتر است). حداقل ميتوان گفت كه اين جمع، بسيار سيال، نامطمئن، بيپايه، فرديتيافته، هوسآلود، غريب، و بالقوه ناهنجارين و غيراخلاقي است؛ به اين معنا كه بيشتر گرايش به آن دارد كه غيراخلاقي باشد تا اخلاقي؛ چرا كه بيشتر غيرپايبند است تا پايبند و...؛
• ...و ركن اساسي اخلاق پايبندي است؛
دوم: “شكمسيري”
• در زماني كه بسياري از اشكال جماعت "واقعي"، گه گاه به مدد همان نيروهاي تكنولوژيك كه فرهنگ اينترنت را ميسر ميسازند، هدف تهاجم قرار ميگيرند، فضايي باز براي چيزي "مثل جمع" روي شبكههاي رايانه پديد آمده است؛
• اجتماع مجازي همزيست بيزيان جماعت واقعي نيست؛ بلكه مهاجم است و آن را بياثر و كمرنگ ميكند.
• در زبان روزمره، كلمه "مجازي"، اغلب به معناي چيزي است كه واقعي، موثق، يا متناسب "به نظر ميرسد"، اما واقعاً چنين نيست، گر چه شايد همان اثرات را داشته باشد؛
• اين كلمه حتي در اين تعبير سرراست نيز به اين نكته اشعار دارد كه ممكن است "به نظر رسيدن" و "بودن" با هم خلط شوند، و اين كه شايد "اين آشفتگي در بدو امر، اهميت چنداني نداشته باشد"؛ يعني ابتدا تشويشي نباشد كه وهم و واقعيت درآميزند؛
• اين فاجعهاي بيسابقه در تاريخ بشر است؛ گويي فرقي بين واقعيت و وهم نيست و البته اين، از سر شكمسيري است.
• اين شكمسيري به نحوي متناقضگون، به نوعي تشويش راه ميبرد؛ تشويش از دست رفتن تمايز ميان واقعيت و وهم.
-
2010-04-26 21:07:07 |78.38.211.xxx| فلاح نژاد
سلام
سوال اول - اینکه فضای مجازی بالقوه ناهنجار و غیر اخلاقی است تا چه حد می تواند ما را در استفاده ی غیر اخلاقی از آن مجبور کند ؟ ویک سوال دیگر اینکه آیا اساسا یک چنین فضایی می تواند استعدادی باالقوه داشته باشد ؟ فکر نمی کنید این نحوه ی استفاده ی ما از این ابزارها باعث می شودکه ناهنجاری تبدیل شود به یک ویژگی ذاتی برای آنها ؟
-
2010-04-29 09:09:29 |80.66.181.xxx| administrator
-----------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحیم
-----------------------------------------------------------با سلام و احترام
• محیط نمیتواند ما را مجبور كند.
• در دنیای زندگی ما، همه چیز، وجهی بالفعل، و وجهی بالقوه دارد.
• ذات این محیط، خصوصاً شتابناك است. ویژگیها و خصوصاً این ویژگی فضای سایبر، باعث میشود كه زمینه برای حیات غیراخلاقی فراهم شود. این محیط، محیط دشواری برای پرهیزگاری است، خصوصاً چون شتابناك است.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
نه اردیبهشت
دكتر حامد حاجی حیدری
-----------------------------------------------------------
-
2010-04-30 17:12:32 |78.38.211.xxx| فلاح نژاد
با سلا م و تشکر فراوان از شما استاد محترم .
-با تمامی این حرف که فضای مجازی توهم روابط غیر واقعی است موافقم اما آیا صرفا شتاب زدگی این فضا می تواند دلیل قانع کننده و کاملی بر غیر اخلاقی بودن آن باشد ؟ ( منظور از شتاب زدگی چیست ؟) اصلا اگر بخواهیم شتاب زدگی را دلیلی بر غیر اخلاقی بودن بدانیم پس تکنولوژی و به نوعی اساس دنیای مدرن که بر شتاب زدگی بنا شده نیز غیر اخلاقی است ؟
با تشکر
-
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر بنا را بر ایراد اخلاقی مدرنیته بگذاریم نه ایراد ذاتی آن؛
دقیقا با این عبارات موافقم:
این محیط، محیط دشواری برای پرهیزگاری است. (چراکه اگر نپذیریم پرهیزکاری ناممکن می شود)
و این اهمز بودن، اجر پرهیزگاری در این محیط را بالا می برد البته..2. شکم سیری را نمی فهمم این میانه یعنی چه؟
سلام
مطلب جالب و قابل توجهی بود. مخصوصا با شرایطی که همه را جو شبکه اجتماعی گرفته است!
وبلاگ دین و علوم اجتماعی به روز شده است.
بازدید کنید!
یاعلی
http://rass.blogfa.com/