برداشت آزاد از Business Standard؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ باید از روشهای دست و پاگیر و پر هزینه به کارگیری نیروهای با مهارتهای ویژه، عبور کرد.
▬ چگونه؟
▬ اول اینکه... ↓↓↓↓↓↓↓↓↓
░▒▓ گام اول: تجزیه کارهای تخصصی به «روتین-تخصصی-تخصصیتر»
▬ تقریباً تمام مشاغلی که نیازمند به تعامل هستند و به سطح تخصص و سواد بالا نیاز دارد، توسط نیروهایی که حقوق بسیار بالا دریافت میکنند، انجام میشود. یک نمونه عالی در این خصوص، بهکارگیری دستیار حقوقی است، یعنی، کسی که به جای وکیل تجاری میتواند در کاهش هزینههای سازمان اثرگذار باشد. این افراد میتوانند در تحقیقات و دادخواهی، به وکلای دادگستری کمک کنند.
▬ این موضوع، منجر به وجود آمدن شغل نوینی با درآمد متوسط شده که در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر در امریکا به آن مشغول هستند. پزشکی نمونه دیگری در این خصوص است.
▬ در یک مطالعه موردی در کلینیکهای مراقبتهای بهداشتی اولیه در بریتانیا، مشخص شد که با استفاده از ترکیب ۴۰ درصد پزشک و ۶۰ درصد پرستار و دیگر اعضای تیم درمانی در این کلینیکها میتوان از یک سو سطح رضایتمندی بیماران را افزایش داد و از سوی دیگر، ضمن ارائه خدماتی با همان کیفیت، از هزینهها نیز تا حد زیادی کاست.
▬ در این شرایط، شرکتهای سنتی نیز با چنین چنددستگی روبهرو هستند که یک نمونه بارز آن، بعضاً از عملکرد واحد منابع انسانی (HR) نشأت میگیرد. امروزه، این واحد به بخشهایی همچون حقوق و مزایا، استخدام و مدیریت بیمه تجزیه شده است. متخصصان – که ممکن است تمام وقت، قراردادی یا به صورت نیروی خدماتی مشغول به کار باشند – اغلب میتوانند با هزینهای به مراتب پایینتر، تجارب و مهارتهایی را به کار بندند که قاعدتاً کارمندان غیرمتخصص فاقد آن هستند. به عنوان مثال، در شرکت سیمانتک (Symantec) تولیدکننده نرم افزارهای امنیتی، بخش مراکز تماس و پورتال آنلاین وظایف واحد منابع انسانی را انجام میدهد.
▬ از این گذشته، متخصصان میتوانند با انجام کارهایی که فی نفسه از ارزش بالایی برخوردار است (مانند جذب و آموزش نیروهای تازه کار و تدوین راهبرد درازمدت کاری برای سازمان) به کسبوکارها کمک شایان توجهی بنمایند.
▬ نگارنده بر این باور است که روند تجزیه مشاغل، تأثیرات عمیقی در آن دسته از نقشهای سازمانی از قبیل بازاریابی که به سرعت در حال منتقل شدن به محدوده دیجیتالی است، از خود بر جای خواهد گذاشت.
▬ در چنین مواردی، تقسیم کردن مشاغل به فعالیتهای حرفهایتر و تخصصیتر، باعث میشود از یک سو شرکتها در نگهداری پرسنل مجرب خود به صرف هزینه کمتری نیاز پیدا کنند، و از سوی دیگر، این فعالیتها به گونهای قدرتمندتر و بهتر انجام شود.
▬ ولی توصیههای ما به همین جا ختم نمیشود...
▬ همین بخش تقلیل یافته نیاز ما به نیروی کار متخصص را میتوان به دورکاری سپرد...↓↓↓↓↓↓↓↓
░▒▓ گام دوم: سایبریسازی کارهای تخصصی و تخصصیتر
▬ در دهه ۱۹۹۰ کارفرمایان به طور گسترده به استفاده از نیروهای دورکار روی آوردند.
▬ این امر بویژه در خصوص افرادی که به کار پاره وقت تمایل داشتند، یا آن دسته از مادران شاغلی که از رفت و آمد روزانه بین محل کار و منزل ناخرسند بودند، شدت بیشتری داشت.
▬ همزمان با گسترش و تکامل فناوریهای نوین، شرکتهایی همچون IBM دریافتند که میتوانند دفاتر دائمی فروش و دیگر بخشهایی را که مستقیماً با مشتریها در ارتباط است، به طور کامل حذف کنند.
▬ چنین رویکردی نه تنها صرفه جوییهای هنگفتی برای این شرکتها به دنبال داشت، بلکه باعث شد کارمندان بتوانند زمان بیشتری را به تعامل با مشتریها اختصاص دهند.
▬ اکنون، به لطف فناوریهایی همچون پهنای باند، رایانش ابری و یک بازار رو به رشد که در آن میتوان از انواع همکاریهای آنلاین سراغ گرفت، بسیاری از مشاغل که پیشتر باید توسط یک متصدی و در مکان خاصی انجام میشد، در هر جایی شدنی است.
▬ معاونان مدیر، کارشناسان بیمه، دستیار وکلا و کارمندان سازمانی که در بخشهایی همچون امور مالی یا منابع انسانی ایفای نقش میکنند، جزو این دستهاند.
▬ در واقع، بر اساس برخی برآوردها، شاید بتوان مدعی شد که یک چهارم کل مشاغل امریکا را میتوان از راه دور انجام داد.
▬ ما در نظرسنجی سال ۲۰۱۱ خود که به صورت پرسش از ۲۰۰۰ کارآفرین و مدیر کسبوکار در امریکا انجام شد، دریافتیم که یک چهارم این عده قصد دارند در آینده از کارمندان دورکار بیشتری استفاده کنند.
▬ امروزه، شرایط به گونهای فراهم و چیده شده که چه بسا کارمندان جدیدالورود، برای آموزش و کسب مهارتهای لازم، هرگز در محل کار و دفتر شرکت حاضر نشود، زیرا، اکنون، این کار به صورت الکترونیکی کاملاً شدنی است.
▬ از سوی دیگر، از آنجا که بسیاری از کارمندان با شبکههای اجتماعی آشنا هستند، اعضای تیمهای دورکار و نیز مدیران آنها میتوانند به سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.
▬ یکی از مدیرانی که ما با او صحبت میکردیم میگفت من تا یک سال پیش، یکی از کارمندان دورکار خود را، حتی، برای یک بار هم از نزدیک ملاقات نکرده بودم... ولی، ما به گونهای با هم تعامل داشتیم که من احساس میکردم گویی سالها است با یکدیگر همکاریم.
▬ شیوههای مجازی کار کردن، برای بسیاری از کارمندان، از جمله مادران شاغل، کارمندان مسن و نسل جوان جذابیت دارد. این امر بویژه برای جوانان که میخواهند از همان ابتدا، زندگی منعطفی برای خود فراهم آورند، از جذابیتهای خاصی برخوردار است.
▬ نیروهای کاری جوان معمولاً، برای دورکاری مناسبترند، زیرا، این عده در فضای سایبری حضور بیشتری داشته و برای همکاریهای آنلاین نیز از آمادگی بیشتری برخوردارند.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم