برداشت آزاد از آنیتا کمپل؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ امروزه، شرکتهایی از هر اندازه، چه کسب و کارهای کوچک، چه بزرگ، مشتاقانه در پی نوآوری و ابتکار هستند. برای صاحبان کسب و کارهای کوچک نوآوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما، متأسفانه نیروهایشان توجه چندانی به این مسأله مهم ندارند.
▬ دست آخر، نوآوری به معنای تغییر است، اما، خود تغییر نیز به معنای برهم زدن سیستمها و فرآیندهایی است که نیروها با آنها راحت هستند. به همین خاطر، واداشتن نیروها به پذیرش پیامدهای نوآوری، حتی، میتواند چالش بزرگتری باشد تا اینکه از آنها بخواهیم با ایدههای نوآورانه دست و پنجه نرم کنند.
▬ مقاومت در برابر تغییر، بخشی از ماهیت هر انسانی است؛ چرا که در غیر این صورت سکون نمیتوانست یکی از اصول بنیادین فیزیک باشد. وقتی این واقعیت را دریابیم، آنگاه، چگونه میتوانیم از نیروها خود بخواهیم که صمیمانه حامی تغییر باشند؟ اینجا شش قدم را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید نیروهای خود را به نوآوری و تغییر ترغیب کنید.
░▒▓ ۱. پذیرای احساسات نیروهای خود باشید.
▬ اضطراب در قبال امکان از دست دادن کار و تغییر قوانین کار، تردید درباره اینکه نوآوری جواب میدهد، ترس از شکست به خاطر پذیرش وظایف تازه، همگی احساسات رایجی هستند که نیروها نسبت به مسأله نوآوری نشان میدهند. تلاش برای رد، تفسیر، یا گذشتن از خیر این دغدغهها تنها میتواند اوضاع را بدتر از قبل کند. باید بتوانید نیروهای خود را ترغیب کنید که بتوانند به راحتی درباره دغدغهها و نگرانیهایشان با شما صحبت کنند و درگیریهای ذهنی خود را با شما به اشتراک بگذارند. واژه کلیدی در مورد این مسأله «همدلی و همراهی با نیروها» است. شما نیاز دارید که به سخنان نیروهای خود گوش بسپارید و با آنها همراه شوید تا آنها نیز مشکلاتشان را تنها در میان خودشان طرح نکنند.
░▒▓ ۲. دغدغههای نیروهای خود را مورد خطاب قرار دهید.
▬ وقتی دانستید که گروه کاری شما چه نگرانیای دارد، آنگاه، خواهید توانست که مورد به مورد به مشکلات آنها بپردازید و به شیوهای واقعگرایانه و بهخصوص هر مورد را خطاب قرار دهید. دیگر نباید به آنها بگویید «اوه! اوضاع خوب خواهد شد! نگران نباشید!» برای نمونه، اگر نیروهای شما گمان میکنند که تلاش برای نوآوری سبب میشود تا زمان بیشتری را صرف کار در شرکت کنند، آنگاه، شما باید بگویید «بله، در ابتدای پروژهمان قدری به زمان بیشتر نیاز داریم، اما، دست آخر این پروژه به تغییری میانجامد که زمانِ کار را برای همه کاهش خواهد داد. حتی، میتوانیم دست کم تا ۴۰ ساعت در هفته صرفهجویی کنیم و زمان تولید را کاهش دهیم».
░▒▓ ۳. با همه نیروهای خود همکاری کنید.
▬ اغلب اوقات، نوآوری نتیجه همکاری و همدستی اشخاص درون یک شرکت است. چه بسا یک پروژه به نظر آن دسته از نیروهایی که اهمیتی به مفهوم همکاری با دیگران نمیدهند، بیمورد باشد، یا چه بسا یک پروژه مختص نیروهای ردهبالا به حساب بیاورند، اما، واقعیت این است که یک گروه کوچک میتواند یک ایده خوب تولید کند، در حالی که همواره به یک گروه واقعی نیاز است تا این ایده پخته شود و به صورت محصول یا خدمات به بازار برسد. باید با همه نیروها همکاری کنید، با آنها درگیر شوید و مشغولیتهای تازهای برایشان فراهم آورید. به آنها توضیح دهید که چگونه و چرا هر شخص برای عملی شدن نوآوریهای جمعی ضرورت دارد.
░▒▓ ۴. به روشنی و با صراحت با نیروهای خود ارتباط بگیرید.
▬ نیروها باید کاملاً متوجه شوند که نوآوری چیست، چه چیزی نوآوری را به عرصه بازار میآورد و نتیجه نهایی یک نوآوری چه میتواند باشد. وقتی نتوانید اطلاعات کافی در مورد پروژهها را به روشنی و با صراحت به نیروهای خود منتقل کنید و نادانستههایی در مورد کار وجود داشته باشد، آنگاه، نیروهای شما عصبی خواهند شد و شایعهپراکنی دامن شما و فعالیتهایتان را خواهد گرفت. همه با هم پچپچ خواهند کرد و در مورد مناسبات درونی شرکت شایعه خواهند ساخت. برای جلوگیری از این عوامل، ابتدا باید فعالانه و مشخص با گروههای کاریتان صحبت کنید، به آنها به روشنی گوش بسپارید و طی مراحل کار در مورد نوآوریها به گفتوگو بنشینید. نواحی نامشخص و تیره و تار فرآیندهای کاریتان را توضیح دهید و مطمئن شوید که هیچ اطلاعات کاذبی در فضای کسبوکار پخش نشود.
░▒▓ ۵. به نیروهای خود روحیه و دلگرمی بدهید.
▬ تردیدی نیست که یک پروژه نوآورانه بزرگ بسیار مهیج است، اما، چه بسا به خاطر همه هیجانات و علایقی که در این پروژه میتوانند حضور داشته باشند، مسأله کمی اضطرابآور و فرساینده شود. در اینجا باید بتوانید پیشرفت هر فرد به سوی هدف و گزارشهای روزانه و هفتگی او را بسنجید و هر نیرو را بر اساس تلاشهای سازنده و مثبتاش ارزیابی کنید. میتوانید برای کوششهای نیروهای خود پاداش تعیین کنید و به این ترتیب، به آنها دلگرمی بدهید. به نحوی به گروه خود روحیه و انرژی بدهید که به خوبی برای شما کار کنند. میتوانید در انتهای هفته میهمانی برقرار کنید یا، حتی، برنامههای دیگری ترتیب دهید که از اضطراب نیروها بکاهد و نیروهای آنها را افزایش دهد.
░▒▓ ۶. از نتایج کار گروهی نیروهای خود تجلیل کنید.
▬ وقتی نیروهای شما به موفقیتهای چشمگیر دست مییابند، از آنها قدردانی کنید. وقتی نوآوری شما به اتمام رسید و نتیجه گرفتید، زمانی را به گروهتان اختصاص دهید و مشارکت و همکاری آنها را به رسمیت بشناسید. به علاوه باید نقشی را که هر فرد در این نوآوری داشته است، تصدیق کنید. به این ترتیب، خواهید توانست از نیروی خود تجلیل کنید. این مورد میتواند، حتی، از رهگذر پاداشهای گوناگون نیز محقق شود.
░▒▓ نتیجه
▬ وقتی نوآوری شما به نتیجه رسید نباید این قدمهای ششگانه را متوقف کنید. همچنان باید نیروهای خود را نسبت به نوآوریها و تغییرات تازه هوشیار نگه دارید. آنها باید بدانند که نوآوری و تغییر به افزایش فروش، ازدیاد مشتریان و ارتقای سطح کیفی و کمی شرکتشان در صنعت منجر میشود. باید به دنبال راههایی باشید که همچنان بتوانند وضعیت شما را بیش از پیش بهبود بخشند. به علاوه، هرگز نباید پاداشها و انعام نیروهای خود را به خاطر نقشی که در موفقیت جمعیتان ایفا کردهاند، از یاد ببرید. همواره از خود بپرسید که نیروهای شما به چه نحوی میخواهند تغییراتی را اداره کنند که از بطن نوآوری نشأت میگیرند؟
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم