برداشت از پیتر سیجویک و اندرو ادگار؛ ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ استورات هال (۱۹۳۲ ) یکی از چهرههای اصلی در روند مطالعات فرهنگی سرزمین بریتانیا محسوب میشود. هال با بنیانگذاری مباحث مربوط به فرهنگ، نژاد و هویت به جریان «چپ جدید» (New Left) در بریتانیا، مدد هنگفتی رساند. او از جملهی بنیانگذاران «چپ جدید»، و مطالعات میانرشتهای موسوم به «مطالعات فرهنگی» بود و چهارچوبهای نظری درخشانی برای تحلیل مسائل نژادی، قومی، و مباحث کاربردی فرهنگ ارائه داد.
▬ هال، در کینگستون جامائیکا در یک خانوادهی طبقهی متوسط به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۱ کرسی استادی در کالج مرتن دانشگاه آکسفورد را از آن خود کرد. او دکترای خود را در رشتهی ادبیات امریکایی اخذ نمود. در خلال دههی ۱۹۵۰ وارد مسائل سیاسی سوسیالیستی شد و در سال ۱۹۵۱ از بنیانگذاران کلوپ «چپ جدید» (New Left Club) و مطبوعات این کلوپ، یعنی، مجلهی «Universities» و «New Left Review» بود. مجلهی مهم «New Left Review»، در بنیاد، همان مطبوعهی «The New Reasoner» بود که بعدها به صورت امروزین درآمد. استوارت هال نخستین ویراستار « New Left Review» بود. در این مجله هال به نحو قابلی به مسائلی همچون نژادپرستی، امپریالیسم، فرهنگ و ادبیات پرداخت.
▬ هال، در سال ۱۹۶۴، به سمت معاونت مرکز «مطالعات فرهنگی معاصر» در دانشگاه بیرمنگام دست یافت و در سال ۱۹۷۴ مدیر این مرکز گردید. این موقعیت به هال این امکان را داد تا یک شاخهی علمی جدید با عنوان «مطالعات فرهنگی» را بنیاد گذارد و در این رشته تلاش کند تا روابط میان نژاد، طبقه، قدرت، هویت، و کاربردهای فرهنگ در زندگی روزمره بیابد. نقش مهم هال، صرفاً به دلیل مدیریت مرکز فوقالعاده معتبر «مطالعات فرهنگی معاصر» بیرمنگام نیست و به طول مدت این مدیریت در خلال سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۹ محدود نمیشود.
▬ گر چه هال، به عنوان یک ویراستار در مجلهی «New Left Review» در خلال سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ دستی داشت، اما، نخستین اثر مهم او با ویراستاری پدی وانل (Paddy Whannel) منتشر شد که از محصولات کنفرانس «اتحادیه ملی معلمان» (National Union of Teachers) در سال ۱۹۶۰ بود. این اثر با عنوان «فرهنگ عوام و مسؤولیت شخصی» منتشر گردید (هال در این هنگام خود یک معلم مدرسه بود). ویژگی آثار اولیهی هال این است که در آنها میکوشد تا آنچه فرهنگ عوام را متمایز و مهم میکند شناسایی نماید و از سنت مطالعات دوران پس از جنگ دربارهی فرهنگ عامه که، حتی، در نظریات ریچارد هوگارت (Richard Hoggart) منعکس بود فاصله گیرد. تحقیقات و افکار هال در دههی ۱۹۶۰ به پختگی و بلوغ رسید و این نه صرفاً به دلیل اقتباسهای او از سنت اومانیست سیوسیالیستی هوگارت، ریموند ویلیامز و ای. پی. تامسون (E. P. Tomyson) بود، بلکه همچنین، از ساختگرایی آلتوسری و احیاء آثار آنتونیو گرامشی (نومارکسیست ایتالیایی) متأثر مینمود. او بویژه نظریات گرامشی راجع به ایدئولوژی منافع سیاسی و مفهوم مهم «هژمونی» را مد نظر داشت. تحلیل شیوههایی که فرهنگ از طریق آنها زندگی روزمره را سازمان دهی میکند، موضوع اصلی آثار هال است.
▬ گر چه هال کتاب مفصلی به نام خود منتشر نکرد، اما، دست به ویرایش کتابهای مهمی زد. از جمله این کتابها میتوان از «تلویزیون به عنوان یک رسانه و رابطهی آن با فرهنگ» و «کددهی و کدگشایی در گفتمان تلویزیون» اشاره کرد. او در کتاب «تلویزیون به عنوان یک رسانه و رابطه آن با فرهنگ»، نقش محوری تلویزیون در فرهنگ عمومی را گوشزد میکند و در کتاب دوم زمینههای رویکردهای نشانهشناختی به مصرف و تولید پیامهای تلویزیونی را بنیاد میگذارد و تأثیرات اجتماعی پیچیدهای که بر روی درک مخاطب از متن خاص بر جای گذارده میشود را شناسایی میکند.
▬ بخش مهمی از مساعی علمی هال متوجه آمیزش و اختلاط نژاد و امپریالیسم در فرهنگ معاصر بود؛ مآلاً این انتخاب موضوع با تجربه شخصی او به عنوان یک سیاهپوست در انگلستان سخت و مناسبتی دارد. هال تنها به انتقاد بسنده نمیکرد و به راستی یکی از فعالان در زمینهی سیاستهای فرهنگی بریتانیا بود.
▬ در سال ۱۹۸۰، هال علیه «تاچریسم» (مفهومی که او برای توضیح «راست جدید» New Right برگزیده بود) دست به اقدام نظری زد. هال به موضوع تبعات ایدئولوژیک و سیاسی برقدرت رسیدن دولت محافظهکار در بریتانیا و «پویولیسم زورمدار» مارگارت تاچر پرداخت که این تحقیق از جملهی مهمترین میراث علمی وی به شمار میرود. او در دههی ۱۹۹۰ نیز علیه دولت تونی بلر انتقاداتی را ابراز داشت؛ او عقیده داشت که سیاستهای بلر تفاوتی با سیاستهای محافظهکارانهی «راست جدید» ندارد.
▬ هال در سال ۱۹۷۹ به سمت پروفسوری در دانشگاه آپن انگلستان دست یافت. او تا هنگام بازنشستگی در سال ۱۹۹۷ پروفسور جامعهشناسی در دانشگاه آزاد بریتانیا بود.
مآخذ:...
هو العلیم