حامد دهخدا
░▒▓ قضیه
▬ امروز، رئیس جمهوری انتخاب میشود که کل جهان را سرزمین خود میداند.
▬ امروز، رئیس جمهوری انتخاب میشود که مردم کل دنیا را رعایای خود میداند.
▬ امروز، رئیس جمهور دنیا انتخاب میشود.
▬ یک شیلیایی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک پانامایی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک ژاپنی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک افغان هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک عراقی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک پاکستانی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک فلسطینی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک اروپایی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
▬ یک ایرانی هم باید در انتخابات امریکا رأی بدهد.
░▒▓ برهان
▬ نظریهی متعارف حق رأی در دموکراسی در «ملت-دولتهای مدرن» (Modern Nation-States)، ناشی از مفهوم «حاکمیت ملی» (National Sovereignty) است.
▬ به عقیدهی طرفداران این نظریه، «ملت» (Nation)، به معنای افراد صاحب و مالک سرزمین، تشکل حاکمیت بر مایملکها را میسازند. به این معنا که میتوانند حق مالکیت خود را به حکمران دموکراتیک منتقل کنند.
▬ هرگاه، ملتی تشکیل نشود، حاکمیت، مفهوم پیدا نمیکند، پس، گفته میشود: «ملت»، کلیتی است، تقسیمناپذیر و حاکمیت، متعلق به این کلیت؛ یعنی، «ملت» است.
▬ ولی این کلیت تقسیمناپذیر چیست و کجاست؟
▬ حال، در شرایطی که مرزهای ملی پشت سر گذاشته میشود، و دولتها، عملاً خود را محق میدانند تا خارج از مرزهای ملی، برای حفظ منافع ملی دست به اقدام بزنند، آیا این کلیت تقسیمناپذیر چیست و کجاست؟ آیا میتوان همچنان دموکراسی و حق رأی در مقیاس ملی را توجیه کرد.
▬ و به عبارت دیگر، در شرایطی که نام آن را «جهانیسازی» میگذارند، آیا دموکراسی میتواند همچنان در مقیاس ملی باقی بماند؟
مآخذ:...
هو العلیم
این کلیت تقسیمناپذیر چیست و کجاست؟
---------------------
زمانی کلیت تقسیم ناپذیر ملت انگلستان یا امریکا فرانسه بود.
حاکمیت فرانسه، مال لویی نبود. مال پاپ هم نبود. مال هیچ کس تنها نبود. مال همه بود و همه باید برای آن تصمیم می گرفتند.
ولی امروز، دیگر مرزهای ملی تعیین کننده کلیت تقسیم ناپذیر نیست.