برداشت از پایگاه مککنزی
▬ دولت کلمبیا، در راستای عملکرد مؤثرتر و مسؤولانهتر، برای گسترش اقتصاد خود با بخش خصوصی مشارکت میکنند.
▬ گزارشهای بخش عمومی مککنزی، به سردبیری اریک بریورمن و نیک لاوگرو مجموعه نمونههایی از افراد، مکانها و استراتژیهایی را معرفی میکند که در حال حاضر نوآوریهای مدیریتی بسیار شجاعانه، سریع و کاربردی را در دولتهای سراسر دنیا به ارمغان آورده است.
▬ این گزارش، که بر اساس گزارشهای میدانی و همچنین، مصاحبههایی با مقامات رسمی، مدیران رده بالا، استادان دانشگاه و مؤسسات غیردولتی است، اقداماتی تأثیرگذار و در راستای توسعه پایدار را مورد بررسی قرار میدهد که به دولتها کمک میکنند تا تأثیرگذارتر و مسؤولانهتر عمل کنند. در اینجا به گزارشی که در مورد مشارکت دولت کلمبیا با بخش خصوصی در راستای گسترش اقتصاد این کشور است، توجه میکنیم.
░▒▓ مشارکت نوآورانه خصوصی کلمبیا
▬ در ژوئیه ۲۰۱۰، فصل نامه مککنزی، یک مصاحبه ویدئویی و یک مقاله درباره «برنامه دگرگونی در بهرهوری» (PTP) منتشر کرد، یک مشارکت نوآورانه عمومی – خصوصی که هدف آن ایجاد رشد اقتصادی در زمینههایی فراتر از اقتصاد سنتی کشور مثل قهوه، زغالسنگ، گلهای تازه و پتروشیمی است. در این راستا، دولت بین سرمایهگذاری مستقیم در بخشهای مختلف اقتصادی یا کنار ایستادن و باز گذاشتن زمینه برای رشد در بخشهای اقتصادی از طریق بازار، یک حد میانی را برگزیده است.
▬ برای مثال، در این برنامه از کارکردهای سنتی مدیریت (مثل برنامهریزی استراتژیک و آموزش) و دسترسی آسان، بدون اینکه مالکیت از آنها گرفته شود یا اینکه دولت مستقیماً وارد عمل شود، حمایت میشود. برای فهمیدن اینکه این برنامه برای رسیدن به هدفهایش چگونه کار میکند، خوب است که به یکی از بخشهای هدف اولیه نگاهی بیندازیم که بازار محصولات آرایشی و بهداشتی را مورد بررسی قرار میدهد. با اینکه اندازه بازار امریکای لاتین برای این محصولات مشابه بازار امریکای شمالی است، اما، سرعت رشد آن در مقایسه با امریکای شمالی، بیشتر است. کلمبیا دومین کشور از لحاظ تنوع زیستی است، بنا بر این، افزایش توجه و علاقه جهانی به محصولات طبیعی، به این واقعیت که کلمبیا پتانسیل بسیار وسیعی در آینده دارد، اشاره میکند.
▬ خوان کارلوس کاسترو، فرد کلیدی دولت در زمینه مواد آرایشی و بهداشتی در وزارت بازرگانی، صنایع و جهانگردی، مدتها در بخش خصوصی فعالیت داشته است، به زبان انگلیسی مسلط و دارای مدارک عالی در مدیریت و بازاریابی جهانی است. او به عنوان یکی از اعضای رده بالای تیم PTP، نقش یک واسط را در مکالمات بین صنایع آرایشی و دولت دارد. او میگوید: «افراد بخش خصوصی نیازهایشان را به ما میگویند. ما بررسی میکنیم که آیا برآوردن آنها ممکن است یا نه، و بعد، با سایر آژانسهای دولتی مذاکرهای را آغاز میکنیم».
▬ بیشتر کار کاسترو، رفع مشکلات موجود در بخشها است: ملاقات با آژانسهای دولتی برای از بین بردن اختلافات موجود، بهرهبرداری از منابع یا تسریع در کمکرسانی، اما، تحت نفوذ تولیدکنندگان آرایشی نیست، وقتی آنها از او تقاضا کردند تا برای حذف عوارض گمرکی مواد اولیه اعمال نفوذ کند، او مخالفت کرد و این کار را نکرد. کاسترو و کونچا هر سه ماه یکبار با مدیران ۲۵ شرکت برتر آرایشی و بهداشتی (که خود ۸۸ درصد از بازار را تشکیل میدهد) برای بررسی پیشرفت حاصله، رسیدگی به مشکلات و تصحیح دستورالعمل مشارکت ملاقات میکنند. آنها معمولاً، با هم سفر میکنند، تا با آژانسهای دولتی مذاکره کنند یا محصولات کلمبیا را در نمایشگاههای بینالمللی عرضه کنند. کونچا میگوید: «وقتی دولت و بخش خصوصی هر دو یک حرف را میزنند، این اثری فوقالعاده خواهد داشت».
▬ سایر نهادهای دولت هم در این مشارکت نقش بازی میکنند. برای مثال، آموزش و پرورش ملی جلسات ماهانهای را با عنوان «میزگردهای بخشهای اقتصادی» برگزار میکند. افرادی که در این بخش کار میکنند – از مدیرعاملها گرفته تا کارگران تولیدی – در این جلسات شرکت میکنند تا به نیازهای موجود اشاره کنند و برای رفع این نیازها، به برنامهریزی راهحلهایی بپردازند. این آژانس، همچنین، کلاسهای مجانی برای آموزش زبان انگلیسی دارد و به کارمندان مشغول در بخش هدف مدارکی ارائه میدهد و علاوه بر اینها، دورههای آموزشی از بیولوژی مولکولی گرفته تا آرایش مو را برگزار میکند. این جلسات همچنین، به ایجاد شراکتهای انتقال دانش کمک میکند. برای مثال، شرکت صنایع فرانسه Cosmetic Valley در یک همکاری انتقال دانش با شرکتهای لوازم آرایشی کشور کلمبیا که در حال حاضر در حال شکلگیری است، دستورالعمل آزمایشگاهی در مورد نحوه گرفتن روغنهای حاوی ویتامین A و E از گیاهان و دانههای موجود در کلمبیا را فراهم خواهد کرد. بعد از حدود ۵ سال از شروع این مشارکت عمومی- خصوصی در صنایع آرایشی و بهداشتی، نتایج بسیار دلگرمکننده به نظر میرسند. درآمد این بخش از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ حدود ۵۸ درصد افزایش یافت. صادرات محصولات آرایشی از میزان ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. سال گذشته این بخش به هدف خود در استخدام ۲۷۰۰۰ کارمند نائل شد. کونچا چنین برآورد میکند که PTP باعث رشد این بخش به میزان حداقل ۲ تا ۳ درصد شده است. کیمبرلی- کلارک غول تولیدکننده محصولات بهداشتی، اعلام کرده است که برنامههایی برای باز کردن «مرکز نوآوری جهانی کلمبیا» در پایتخت این کشور، بوگوتا، را در دستور کار دارد. این برنامهها بسیار تحت تأثیر پشتیبانی قوی دولت که روی بخش بهداشتی متمرکز است، قرار گرفته است.
▬ با این همه، کالاهای سنتی، همچنان نیروی اصلی برای چرخش چرخهای اقتصاد کلمبیا هستند و بسیاری میگویند مشخص نیست که چگونه برنامههای متعدد و متفاوت توسعه دولت، در یک استراتژی متحد و منسجم با هم جمع میشوند. پیشرفتهایی که رشد را در بخشهای نوظهور رقم میزنند، زیربنایی برای پیشرفت در آینده ایجاد کردهاند. وزارت بازرگانی، صنایع و جهانگردی و بخشهای تحت حمایت PTP هدف خود را سه برابر کردن صادرات و ایجاد حداقل ۳۰۰۰۰۰ شغل رسمی جدید تا سال ۲۰۱۴ گذاشتهاند. علاوه بر این، دولت در حال سه برابر کردن بودجه PTP است و رساندن آن به ۱۲ میلیون دلار در ۲۰۱۲ و رسمی کردن برنامه با انتقال آن به داخل بانک توسعه کلمبیا است. مهمتر از همه اینکه، PTP در حال بهکارگیری معیارهای عددی سختگیرانهتری است. PTP همچنین، اعلام کرده است که برخی از بخشهایی که تا ۵ سال به هدفهای اشتغال و صادرات خود نرسند، یا به اندازه کافی به برنامه متعهد نباشند، از برنامه خارج خواهند شد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم