برداشت آزاد از نگار ساسانی
▬ بسیاری ازفعالان کسب و کار بر این باورند که اجرا از استراتژی با اهمیتتر است، اما، شما نمیتوانید بدون داشتن استراتژیای دقیق و منظم اجرای شایسته داشته باشید.
▬ یک بار شنیدم که یک فعال کسب و کار میگفت: «استراتژی همان ثمره کار است».
▬ منظور او این بود که استراتژی تا زمانی که شما به نتیجه مطلوب دست مییابید، چندان مهم نیست.فعالان کسب و کار، بسیاری همینگونه فکر میکنند. وجود این نگرش به علت مربوط ساختن استراتژی با علم تجزیه و تحلیل و مرتبط دانستن اجرا با انجام کارها (فعالیت عملی) است.
▬ اغلب فعالان کسب و کار، ارزش بیشتری بر کار کردن میدهند، تا تحلیل اوضاع.
▬ از این دیدگاه، استراتژی میتواند عبارتی واضح و روشن و البته، برجسته مثل جملات زیر باشد:
• استراتژی ما بالا بردن شانس مشتری است.
• استراتژی ما تبدیل شدن به رهبر بازار است.
▬ این استراتژیها، ربط چندانی به گرفتن نتیجه نهایی ندارد، بلکه به احتمال زیاد باعث ترغیب و انگیزش افراد میشود؛ اگر چه این امر نیز بسیار بحثبرانگیز است. آیا اساساً طوری هستند که بتوانند انگیزهای بیافرینند.
▬ در یک نگاه سطحی، به سختی میتوان این دیدگاه را رد کرد که استراتژی نسبت به اجرا از اهمیت کمتری برخوردار است.
▬ اگر راهبرد فقط همین باشد، پس، واضح است که اجرا مهمتر است.
▬ عمدتاً استراتژیستهای مجرب، بر این باورند که استراتژی تنها یک شعار نیستند، بلکه استراتژی مجموعهای از تصمیماتی است که به شما میگوید کجا بازی کنید، و چگونه پیروز شوید، تا به بیشترین منافع دست یابید.
▬ اجرا یعنی، به دست آوردن نتیجه در قالب این تصمیمات.
▬ بنا بر این، شما بدون داشتن استراتژی دقیق و درست نمیتوانید اجرای قابل قبول نیز داشته باشید.
▬ عموم افراد با این نظر موافقند که شما بدون داشتن اجرای صحیح و منظم نمیتوانید، به نتیجهای قابل قبول دست یابید، و همچنین، فقط داشتن استراتژی دقیق نمیتواند فرمول قطعی برای موفقیت شما باشد، اما، بسیار اشتباه است اگر اجرا را از استراتژی مهمتر بدانیم.
░▒▓ شرکت تویوتا و شرکت جنرال موتورز را در نظر بگیرید:
▬ سالیان سال، تویوتا، محصولاتی بهتر از جنرال موتورز تولید میکرد و دلیل آن داشتن اجرای بهتر از جنرال موتورز بود. تویوتا، توانست جنرال موتورز را با اتخاذ تصمیماتی روشنتر و منسجمتر درباره نحوه رقابت و اجرای برنامهها از بازار رقابت کنار بزند که البته، این امر مدیون انتخابهایی دقیق درباره مشتریان، محصولات و پیشنهادهای ارزشمند در باب تولیدات، ویژگیها، قیمت محصولات و همچنین، قابلیت عرضه منظم و صحیح محصولات بود. به عبارتی دیگر، در ابتدا تویوتا با داشتن استراتژی روشنتر و منظمتر توانست بر جنرال موتورز پیشی بگیرد. در حقیقت، میتوان علت تنزل تویوتا در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تنها اهمیت قائل شدن برای استراتژی دانست. در امر تولید، باید اجرای درست نیز داشته باشید، اما، این امر، نباید با این نکته اشتباه گرفته شود که کیفیت اجرا، بستگی زیادی به کیفیت استراتژی شما دارد.
░▒▓ و مثالی دیگر از صنعت هوایی:
▬ در طول دهههای متوالی، شرکت هواپیمایی ساوت وست، بسیار موفقتر از شرکت هواپیمایی امریکا عمل میکرد. آیا میتوان دلیل آن را اجرای بهتر ساوت وست نسبت به شرکت هواپیمایی امریکا دانست؟ بله، قطعاً همین طور است؛ اما، بیدلیل هم نیست که شرکت ساوت وست از اجرای بهتری برخوردار بوده است. دلیل آن را میتوان در استراتژی کارآمد آن جست و جو کرد. شرکت سوت وست هدفگذاری دقیقتری در اجرای خود به کار برده است (تمرکز روی پروازهای مقرون به صرفه) و از طراحی محکمتر و با ارزشتری برخوردار است (قیمت کمتر، راحتی بیشتر و محیطی صمیمیتر) و همچنین، از نظم و ترتیب بهتری در ارائه این طرحها برخوردار بوده است (برقراری ناوگانی سادهتر و اجرای طرح دقیقتر).
░▒▓ فرجام
▬ استراتژی منظمتر و دقیقتر ساوت وست، باعث شد تا شرکت هواپیمایی امریکا، برای همیشه از صنعت هواپیمایی کنار رود. در حقیقت، اصلاً مهم نیست که شرکت امریکا چقدر بتواند اجرای خود را تقویت کند، زیرا، هیچ وقت نمیتواند در مقابل اقتصاد عظیم و برجسته و البته، پولساز صنعت هواپیمایی سر بلند کند.
▬ همچنین، اهمیتی ندارد که جنرال موتورز تا چه اندازه توانسته است قدرت تصمیمگیری، روند توسعه محصولات و معاملات خود را بهبود دهد. زیرا، این تلاشها تنها برای تولید محصولاتی برتر بدون داشتن استراتژی منظم و دقیق کافی نیست. البته، خوشبختانه، رکود جهانی به هر دو شرکت (شرکت هوایی امریکا و جنرال موتور) فرصت آن را داد تا بتوانند استراتژی دقیقتر و ممتازتری برای تولیدات خود بیابند.
▬ شرکتهای جنرال موتورز و خط هوایی شرکت امریکا با صنعت پررقابتی روبهرو هستند که جایگاههای پردرآمد و سود ده آن تنها برای بهترینها نگه داشته شده است، اما، حتی، هنگامی که صنعت اقتصاد خوب کار کند محصولات به دست آمده تنها نتیجه عملکرد نیست.
▬ به یاد داشته باشید که با استراتژی منظم و دقیق به اجرای برتر دست خواهید یافت، البته، درست است که تنها داشتن استراتژی برای پیروزی کافی نیست، اما، توانایی شما در اجرای خوب بستگی زیادی به کیفیت استراتژی شما دارد و البته، این استراتژی باید توسط عاملان اجرا خوب درک شود.
▬ وقتی شرکت یا کسب و کار شما خوب پیش نمیرو،د نگاهی به استراتژیتان بیندازید، تقویت آن و درک این مهم توسط سهامداران شرکت شما کلید موفقیت شما است.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم