برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
░▒▓ کاهش غیبت کارکنان از سر کار و هزینههای بالاسری
▬ راههای شخصیسازی محیط کار همچون ساعات کاری انعطافپذیر و کار مجازی به صرفهجوییهای آشکاری میانجامد؛ به خصوص با کاهش غیبت کارگران از سر کار و نیز کاهش هزینههای بالاسری.
▬ حتی اگر کارکنان به خاطر عدم سازگاری بین زندگی و کارشان به ترک کار دست نزنند، بدون گزینههای بدیل کاری سلامت آنها میتواند به خطر بیفتد و غیبت از سر کار به خاطر بیماری و نیز برنامههای اضافی به وجود آید. این هزینهها بسیار قابل توجه هستند: غیبت از سر کار میتواند برای کارکنان بزرگ به ضرری معادل یک میلیون دلار در هر سال بینجامد.
▬ بر عکس، شرکتهایی که گزینه انعطافپذیری را عرضه میکنند، شاهد کاهش غیبت از سر کار و افزایش صرفهجویی در هزینهها هستند.
▬ وقتی کارکنان بتوانند برنامههایشان را خودشان تنظیم کنند، آن وقت میتوانند سازگاری بیشتری بین قرارهای کاری و قرارهای زندگی روزمره ایجاد کنند و بنا بر این، بهتر میتوانند با تعهدات و اجبارهای پیشبینینشده سر و کار داشته باشند.
▬ در یکی از بررسیهای انجامشده، ۶۳ درصد کارگران اعلام کردهاند ساعات کاری انعطافپذیر باعث شده است غیبت آنها از سر کار کاهش یابد. همچنین، شرکت بیمه چاپ، با استفاده از رویکرد تیممحور به برنامهریزی انعطافپذیر توانسته است غیبتهای بدون برنامهریزی را هر ماهه تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
▬ فراهم کردن انعطافپذیری برای کارگران در محل کار و کاهش هزینهها به دلیل کاهش غیبت از سر کار باعث میشود هزینههای مربوط به مکان و هزینههای بالاسری کاهش یابد. شرکتهای اسلوان ورک و فامیلی ریسرچ نتورک گزارش میدهند که دورکاری [کار از راه دور با استفاده از شبکههای ارتباطاتی] توانسته هزینههای غیبت از سر کار را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.
▬ نه تنها کار مجازی آدمها را مشغول کارشان باقی نگه میدارد، بلکه همچنین، میتواند به عنوان استراتژی انعطافپذیری کاملاً برای شرکتهای تحت فشار مفید باشد؛ شرکتهایی که تحت فشار هزینه مکان هستند و هزینههای بالاسری آنها رو به افزایش است. شرکتهایی از قبیل آی. بی. تی، ای. تی. اند. تی، سان میکروسیستمز، جتبلو، آرو، و هلند امریکا توانستهاند با دورکاری که در فصل چهارم به تفصیل به آن خواهیم پرداخت میلیونها دلار در زمینه مکان صرفهجویی کنند.
▬ پژوهشها و موردکاویها در کنار یکدیگر نشان میدهند که تمهیدات مربوط به شخصیسازی محیط کار و منعطف کردن آن میتواند منافع و مزایای مالی بسیاری به همراه داشته باشد.
▬ برخی از صرفهجویی در هزینهها مستقیم هستند مثلاً، میتوانید با مجازی کردن تیم کاری خود از شر هزینه ساختمان خلاص شوید و برخی دیگر از صرفهجوییها نتیجه کارکنانی شادمانتر و سالمتر هستند که احساس نمیکنند باید بین کار یا زندگی و خانواده خود دست به انتخاب بزنند.
▬ در هر حال، روشن است که تراز مالی بهتر یک شرکت به شرکتهایی تعلق دارد که انعطافپذیر هستند و استراتژیهای شخصیسازی را پیاده کردهاند.
░▒▓ اجتماعات، خانوادهها و کارمندان سالمتر
▬ قطعاً، همه مزایای مربوط به شخصیسازی محیط کار و فعالیتهایی که کارمند را مرکز توجه قرار میدهند، کسب و کار را رونق میبخشند، اما، کارکنان، خانوادههای آنها و اجتماعاتشان نیز از این امر سود میبرند.
▬ مطالعات نشان میدهند که کارگران درون محیط کارهای انعطافپذیر به شمار زیادی از مزیتهای شخصی دست مییابند. آنها استرس و خستگی کمتری را نشان میدهند، بیشتر میخوابند و بهتر میتوانند استراحت کنند. آنها انرژی بیشتر و سبک زندگی سالمتری دارند.
▬ سلامت روانی آنها بهتر از دیگر کارگران است و این موضوع درباره کارگران با درآمد پایینتر نیز صدق میکند. گزارش سال ۲۰۰۹ که شبکه کار، خانواده و سلامت منتشر کرد، نشان میدهد سیاستهای مربوط به کارمندان میتواند مستقیماً بر بیماریهای مزمن قلبی تنفسی آنها اثرگذار باشد و بنا بر این، یا عمر فردی را زیاد یا کم کند. گزارش موسسه کار و خانواده در سال ۲۰۰۹ با عنوان «وضعیت سلامت در نیروی کار امریکا» چنین بیان میکند: کارگران بسیار زیادی دچار استرس هستند و از نظر زمانی تحت فشار قرار دارند، به همین خاطر تنها ۲۸ درصد از آنها گفتهاند که در وضعیت سلامتی عالی قرار دارند (این میزان شش سال پیش ۳۴ درصد بود). این یافتهها باید علامت هشداری باشد برای کارکنان و کارفرمایان تا درک بیشتری از تأثیر سازمانهای خود بر سلامت و بهروزی آدمها داشته باشند.
▬ شخصیسازی محیط کار میتواند سلامت خانوادههای کارکنان را نیز افزایش دهد. یکی از بررسیهای اخیر نزاع بین کار و زندگی را به مرض چاقی در کودکی ربط دادهاند و از ساعات کاری انعطافپذیر حمایت کردهاند، زیرا، این امکان را به والدین میبخشند که بیشتر با کودکان خود وقت بگذرانند و آنها را به طور مرتب نزد پزشک ببرند.
▬ بررسی دیگری نشان داده است که سیاستهای مربوط به مرخصیهای طولانیمدت والدین میزان مرگ و میر در کودکان را در زمان حضور والدین نزد آنها کاهش داده است. این موضوع نشان میدهد که امکان مرخصی میتواند حضور والدین نزد فرزندان و جلوگیری از اتفاقات ناگوار برای فرزندان را فراهم آورد.
▬ شخصیسازی محیط کار میتواند محیط زیستی سبزتر را نیز به همراه آورد. اگر چه هنوز دادههای مشخصی در این باره نداریم، اما، تصور میکنیم که کار مجازی با کاهش تعداد کارگرانی که هرروزه مسیر خانه تا سر کار را میپیمایند قطعاً در این راستا تأثیرگذار است. همه کسانی که مسافرتهای طولانیمدت را تجربه میکنند، میتوانند به مزایای روانشناختی «گیر نیفتادن» داخل ترافیک اشاره کنند. برای مثال، این موارد را در نظر بگیرید:
▬ میتوان به چند نمونه اشاره کرد: «استراتژیهای بدیل محیط کار» متعلق به شرکت سیتیگروپ است که سال ۲۰۰۶ آغاز شد تا مصرف انرژی را با استفاده از مشارکتی کردن دفاتر و نیز دورکاری ۱۵ درصد کاهش دهد و شهر هوستون نیز برنامهای دو هفتهای با نام «انعطافی در شهر» را اجرا کرد تا همه شرکتها را به دورکاری و ساعات کاری انعطافپذیر تشویق کند و بنا بر این، از این طریق آنها را به پاک نگاهداشتن هوا و ایفای سهم خود در کاهش تولید گازهای گلخانهای وادارد. این کار چنان در کاهش استرس کارگران، روانتر کردن ترافیک و بالا رفتن بهرهوری کارگران موفق بود که شهر وعده تکرار سالانه آن را به شهروندان داد.
░▒▓ و ختم کلام...
▬ آدمها مهمترین داراییهای شما هستند. صدها کتاب و مقاله در زمینه کسبوکار به این نتیجه رسیدند و با این حال، هنوز کسبوکارهای ما به حد کافی به این پیام مهم توجه نشان نداده و آن را درونی نکردهاند؛ حال هر چقدر هم که مدیران آنها را تکرار میکنند. حتی، مطالعات و بررسیهای بیشتری نشان دادهاند که چگونه کسب و کارها میتوانند با آزادگذاشتن قوه خلاقیت و بالا رفتن میزان تعهد و وفاداری کارکنانشان سود ببرند و رونق بگیرند.
▬ تمهیدات و آرایشهای کاری انعطافپذیر، شخصیسازی شده و معطوف به نیازهای کارکنان میتوانند کاری کنند که کسبوکارها خلاقیت، تعهد و وفاداری را در کارکنان خویش بالا ببرند. بله، کارمندان به این استراتژیها و تمهیدات نیاز دارند، آنها را میخواهند، اما، کسبوکارها و ذینفعان آنها در صورت رسیدن کارمندان به این خواسته بیش از هر کس دیگری سود میبرند.
▬ آن قدر دفاع از این استراتژیها در زمینه کسبوکار آسان و مطمئن است که موسسه «صداهای شرکتی برای خانوادههای در حال کار» خواستار پایان دادن به همه بحث و جدلهای بیهوده بر سر کارآیی و سودمندی ابتکار عملهای مربوط به سازگاری کار و زندگی شد [زیرا کارآیی و سودمندی آنها اثبات شده و دیگر تقریباً، بدیهی است]. آنچه اکنون، نیازمند آن هستیم، بررسی جدیدی در این باره نیست، بل تغییر فرهنگ سازمانی است؛ آن هم به گونهای که آدمها و کسبوکارها را به پیادهسازی تمهیدات موجود مربوط به شخصیسازی محیط و نیز ابداع تمهیدات نو در این زمینه وادارد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم